مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران تاکید کرد: اگر مترو تجهیزات لازم را به موقع دریافت کند، باید ۲ میلیون سفر روزانه مترو در پایان سال ۹۱ به بیش از ۴ میلیون سفر برسد.

به گزارش همشهری آنلاین، سید مناف هاشمی در نخستین همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم انداز 1404 با بیان اینکه این همایش به منظور کنترل و رصد مدیریت شهری به منظور بررسی میزان دست یافتن به اهداف سند چشم انداز برگزار شد، افزود: اگر عملکرد خود را رصد نکنیم از برنامه منحرف می‌شویم.

وی با بیان اینکه در شهر تهران چندان از سند چشم انداز عقب نیستیم، اظهار داشت: حتی در برخی موضوعات همچون حمل و نقل عمومی از برنامه جلوتر هستیم و اجرای سیستمی طرح تفصیلی شهر تهران نیز از دیگر مواردی است که شهرداری پایتخت در آن عملکرد خوبی داشته است.

به گفته وی شهرداری تهران از هم‌اکنون بسیاری از جزئیات بودجه سال 92 را می‌داند چرا که بر اساس برنامه عملیاتی بودجه‌ریزی انجام داده و با توجه به اتصال بین برنامه پنج ساله و بودجه ریزی عملیاتی، این موضوع میسر است.

طرح تفصیلی و امکانات آن

معاون شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح تفصیلی شهر تهران به صورتی سیستمی و از طریق نرم افزار گفت: به این ترتیب نقش افراد در شهرسازی به حداقل رسیده و هم اکنون شهروندان به سادگی می‌توانند با ورود کد نوسازی ملک خود به سامانه استعلام طرح تفصیلی، از مشخصات ملک خود مطلع شوند و به این ترتیب اعمال سلیقه در صدور پروانه‌های ساخت و ساز حذف شده است.

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی از برنامه سند چشم انداز عقب نیست، افزود: حوزه‌هایی همچون بودجه ریزی، حسابرسی سالانه و ایجاد شفافیت مالی نیز از دیگر بخشهایی است که در آن از برنامه جلو هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه عمرانی نیز کاملا از سند چشم‌انداز جلوتر هستیم افزود: با این حال برخی مشکلات از نظر زیر ساختی وجود دارد که باید دولت هم برای رفع آن کمک کند و در این بخش دچار عقب‌ماندگی هستیم.

معاون شهردار تهران ادامه داد: به عنوان مثال در پروژه‌های شهری باید زیر ساخت‌های لازم برای عبور شبکه‌های آب و برق با حمایت دولت ایجاد شود تا به این ترتیب شهرداری بتواند د ر حوزه‌های زیر ساختی نیز نقش خود را به طور کامل ایفا کند.

به گفته هاشمی در حوزه کلان کشور، مدیریت شهری از سند چشم انداز عقب است اما در تهران و برخی کلان‌شهرها تاکنون به تکالیف پیش‌بینی شده به درستی عمل شده است.

 وی سپس به توصیف شهر تهران در افق چشم انداز پرداخت و گفت:‌در سال 1404 تهران باید از لحاظ سلامت شهروندان و سرانه فضای سبز و نیز میزان آلودگی هوا به جایگاهی دست یابد که یک شهر سبز تلقی شود.

نحوه تخصیص امکانات شهری

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران همچنین بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی ایمن تاکید کرد و گفت: در افق چشم انداز نباید سالانه در تهران 500 کشته تصادفات داشته باشیم و باید این شاخص به حداقل برسد.

وی یکی از راهبردهای شهرداری تهران برای تحقق اهداف حمل و نقلی را افزایش سرعت حمل و نقل عمومی و در عوض کاهش سرعت خودروهای شخصی دانست و گفت: امکانات شهر باید به عامه مردم تعلق یابد و خودروی شخصی متعلق به افراد خاص و روزهای تعطیل است.

هاشمی تاکید کرد: اگر مترو تجهیزات لازم را به موقع دریافت کند، باید دو میلیون سفر روزانه مترو تهران در پایان سال 91 به بیش از 4 میلیون سفر برسد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار تهران با اذعان به وجود برخی چالش‌ها و نارسایی‌ها در مدیریت شهری در عین حال گفت: شهرداری تهران برای کل دو هزار پروژه شهری کنترل پروژه و برنامه زمانی تعریف کرده است و هفته‌ای یکبار گزارش یکصد پروژه اولویت دار مدیریت شهری دریافت می‌شود تا از برنامه منحرف نشویم.

اندازه بهینه شهرها دقیق مشخص شود

همچنین دکتر روستاآزاد ؛ رئیس دانشگاه صنعتی شریف که در برگزاری همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم‌انداز با شهرداری تهران همکاری داشته است در سخنانی با بیان اینکه در نقاط تجمع جمعیت می‌توان نیازهای انسانی را با هزینه‌های کمتر و کیفیت بالاتری عرضه کرد گفت: در عین حال اگر ابعاد یک نقطه تجمع جمعیتی از یک حد مشخص فراتر برود، نیازهای شهروندان با هزینه بیشتر و کیفیت پایین تر برطرف می‌شود و عوارضی همچون ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا بروز می‌کند.

روستا آزاد با تاکید بر اهمیت آینده پژوهی در شهرها تاکید کرد: در گام نخست باید اندازه بهینه شهرها تدقیق شود و ابزارهایی که می‌توان با آن این اندازه بهینه را اعمال کرد نیز به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه دولت نیز زمانی اندازه بهینه خود را از دست داده و حجیم شده بود اظهار داشت: همین مسئله موجب شد که روند واگذاری‌ها به بخش خصوصی آغاز شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اگر زیر ساخت‌های لازم برای کوچک‌سازی دولت فراهم نشود، منجر به کسب نتیجه مطلوب نخواهد شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم به صورت متعادل و به دور از تنش و هیجان اندازه‌های مناسب شهرها در کل کشور تدقیق شود تا به این ترتیب بتوان به مفاد سند چشم انداز عمل کرد.

کد خبر 171247
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز