گروه شهری: آمار موجود نشان می‌دهد که بودجه شهرداری تهران در 7 سال گذشته 7 برابر شده است. افزایش بودجه شهرداری موجب شده تا شهروندان تهرانی در سال‌های اخیر شاهد رشد پروژه‌های عمرانی شهر در پایتخت به‌خصوص جنوب تهران باشند.

از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش بودجه شهرداری تهران در سال‌های اخیر مواردی چون برنامه‌ریزی برای افزایش پله‌ای درآمدهای پایدار، شفافیت نظام مالی شهرداری و ایجاد تحول با تغییر نظام مالی یکصد ساله شهردای تهران بوده است.طبق اطلاعات به دست آمده شهرداری تهران در سال 84 بودجه‌ای معادل 14 هزار و 757 میلیارد ریال در اختیار داشته است.

در سال 85 این اعتبار با رشد 21 درصدی به 19 هزار و 940 میلیارد ریال رسیده است. بودجه شهرداری تهران در سال 86 با 77 درصد رشد به مقدار 31 هزار و 747 میلیارد ریال رسیده است. در سال 87 نیز بودجه مدیریت شهری شاهد افزایش 64 درصدی بوده تا این رقم به 63 هزار و 135 میلیارد ریال برسد.

در سال 88 نیز رقم 71 هزار و 166 میلیارد ریال برای اداره پایتخت مصوب شد. همچنین بودجه شهرداری تهران در سال 89 به میزان 74هزار و 467 میلیارد ریال رسید که این مقدار 14 درصد بیشتر از سال قبل از آن بوده است اما در سال گذشته شهرداری تهران اعتباری معادل 93 هزار و 938 میلیارد ریال در اختیار داشت که نسبت به سال قبل از آن رشد 55 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که معاون مالی و اداری شهرداری تهران پیش از این به رسانه‌ها گفته بود که با اتخاذ سیستم تمرکز بر بودجه‌های پایدار و غیرنقدی، بدون افزایش فشار هزینه‌ای بر مردم بر درآمدهای شهرداری تهران افزوده می‌شود. حسین‌محمد پورزرندی درباره چگونگی افزایش بودجه شهرداری تهران اظهار داشت: براساس آنچه برنامه‌ریزی شده، هر سال درآمد شهرداری از محل کمیسیون ماده100 نیز کمتر می‌شود و این روند نزولی سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته بود که سهم درآمدهای پایدار و ناپایدار پایتخت تا پایان سال آینده به نسبت مساوی 50 به‌50 خواهد رسید.

این در حالی است که قرار است سهم درآمدهای پایدار شهرداری تهران امسال به 35‌درصد برسد. حسین‌محمد پورزرندی چند روز قبل هم با بیان اینکه شهرداری افزایش درآمدهای پایدار خود را براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران دنبال می‌کند، افزود: تا سال84، در حدود 85 درصد از درآمدهای شهرداری تهران از محل فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار تامین می‌شد که این رقم اکنون به کمتر از 60‌درصد رسیده است. وی اظهارکرد: براساس برنامه، تلاش داریم که درآمدهای حاصل از تراکم را کاهش دهیم، چراکه معتقدیم این درآمدها ناپایدار است و برای پیشرفت پایدار شهر باید درآمد پایدار داشت.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران تاکید کرد: درحالی‌که تا سال84، فقط 15 درصد از درآمدهای شهرداری از محل درآمدهای پایدار تامین می‌شد، این رقم تا پایان سال90 به 32‌درصد رسیده است و تلاش داریم تا پایان سال‌جاری، به بیش از 35 درصد برسد.

به گفته پورزرندی، افزایش منابع مالی پایدار در شهر تهران کمک بسیاری به سرعت بخشیدن در اجرای طرح‌ها و پیشرفت توأم با عدالت پایتخت کرده است. وی خاطرنشان کرد: افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران در شرایطی اتفاق می‌‌ا‌فتد که شهرداری با شفاف‌سازی‌ نظام مالی خود، توانسته رتبه مناسب مالی و درآمدی را میان سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد.

بخشی از مالیات برارزش افزوده صرف توسعه و بهسازی شهر می‌شود

امسال سهم شهرداری تهران از قانون مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافت. معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران قانون مالیات بر ارزش افزوده را از مترقی‌ترین قوانین در رابطه با بحث درآمدهای پایدار برای شهرداری‌های کشور دانست و گفت: براساس این قانون سهم شهرداری تهران که 1.5 درصد بوده است در سال گذشته به 1.8 درصد و در سال‌جاری به 2.1 درصد می‌رسد.

سید مناف هاشمی افزود: تا 3 سال آینده و در پایان سال 94 سهم شهرداری تهران براساس این قانون به 3 درصد و سهم دولت به 5 درصد خواهد رسید. به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری، ‌ با حذف حدود 20 کد ریز درآمدی شاهد شکل‌گیری قانون تجمیع عوارض بودیم که کمی بعد از آن، قانون قوی‌تری به نام مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شد و به همین دلیل می‌توان آن را از بهترین قوانین در این زمینه دانست.

مناف هاشمی با بیان اینکه این قانون می‌تواند در تامین درآمد برای انجام وظایف شهرداری‌ها موثر باشد گفت: تحقق این سهم برای دولت به‌منظور تامین بودجه کشور مطلوب است چرا که جایگزینی برای درآمدهای نفتی بوده و همچنین برای شهرداری‌ها نیز به‌منظور تحقق درآمدهای شهرسازی بسیار مطلوب است.

کد خبر 173233
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز