همشهری آنلاین: سران گروه هشت در پیامی به ایران تاکید کردند که تحریم‌های شدید در حوزه‌ انرژی با قاطعیت به اجرا درخواهد آمد و متعهد شدند که اطمینان حاصل کنند بازارهای نفتی برای پیشگیری از افزایش شدید بهای نفت به خوبی تامین می‌شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: باراک اوباما که ریاست نشست گروه هشت را در کمپ دیوید به عهده داشت گفت که امیدوار است گفت‌وگوها با ایران مثمرثمر باشد و تاکید کرد که قدرت‌های مهم جهان در خصوص ایران با یکدیگر " متحد " هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از این خبرگزاری، سران گروه هشت در بیانیه‌ای که یک مقام آن را " غیر معمول" خواند تاکید کردند نظارت دقیقی بر تامین نفت خواهند داشت و از آژانس بین‌المللی انرژی خواستند در صورت لزوم اقدام کند.

با این حال در این بیانیه هیچ اشاره‌ای نشد که این کشورها ذخائر نفتی استراتژیک خود را آزاد خواهند کرد. برخی تحلیل‌گران چنین اقدامی را ممکن دانسته‌اند.

نگرانی‌هایی وجود دارد که تحریم نفتی ایران بهای نفت را به شدت افزایش دهد و به رشد اقتصادی صدمه زده و بی‌ثباتی در اقتصادهای کشورهای اروپایی نظیر یونان و اسپانیا را تشدید کند و در عین حال به افزایش شدید بهای بنزین در آمریکا منجر شود.

این رهبران گفته‌اند که اختلال در تامین نفت در ماههای اخیر افزایش داشته و خطری اساسی برای رشد اقتصادی بوده است.

سران گروه هشت همچنین تهران را برای استفاده از فرصت ( مذاکرات ) برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه‌ی هسته‌یی تحت فشار گذاشتند.

آنها در بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید گفتند که " از ایرا ن می‌خواهیم از فرصتی که در استانبول آغاز شد بهره‌ گیرد و در بغداد با وارد شدن به مذاکرات مفصل درخصوص گامهای کوتاه مدت ملموس در جهت (رسیدن به ) یک راه حل جامع از طریق مذاکرات که اعتماد بین‌المللی را در خصوص منحصرا صلح آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران احیا کند،‌ این فرصت را حفظ کند.

بنابراین گزارش اوباما خوشبینی غیر معمولی را در خصوص مذاکرات با ایران در بغداد نشان داد و گفت که قدرتهای جهانی "‌امیدوارند" و در خصوص چگونگی رفع این مساله توافق دارند.

رییس‌جمهور آمریکا در میان سران گروه هشت کشور غنی جهان در مریلند گفت: ما در رویکردمان در خصوص ایران متحد هستیم.

وی همچنین گفت: اینکه ایران تاکنون نتوانسته جهان را در خصوص برنامه‌ هسته‌یی خود متقاعد سازد " باعث نگرانی جدی همه ما است".

کد خبر 171368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز