همشهری آنلاین: به دنبال «مثبت» ارزیابی شدن گفت‌وگوهای قبلی که 14 ماه آوریل در استانبول برگزار شده بود و مذاکرات اخیر نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،امید به نتیجه‌بخش بودن این گفت‌وگوها پررنگ‌تر شده است.

نمایندگان ایران و گروه 1+5  امروز دور جدید مذاکرات خود را در بغداد آغاز خواهند کرد.

ایلنا به نقل از رویترز گزارش داده است: به دنبال «مثبت» ارزیابی شدن گفت‌وگوهای قبلی که 14 ماه آوریل در استانبول برگزار شده بود و مذاکرات اخیر نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امید به نتیجه‌بخش بودن این گفت‌وگوها پررنگ‌تر شده است.

«ما ژائوشو» نماینده چین در گروه 1+5 گفته است که مذاکرات بغداد می‌تواند به حل اختلاف‌ها بر سر مساله هسته‌ای ایران کمک کند.

نماینده چین گفت که در صورتی که مذاکرات بغداد خوب پیش برود، می‌تواند روند مثبت همکاری و گفت‌وگو را تحکیم کرده و در ثبات بیشتر وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و همین‌طور افزایش آرامش و ثبات در منطقه مؤثر باشد.

ما گفت که چین در انتظار شروع «روند اساسی گفت‌وگوها» در مذاکرات بغداد است.

نماینده چین افزود که تمامی احزاب در تلاش هستند تا به اتفاق نظر برسند و به شکل مناسبی مناقشات را مورد بررسی قرار دهند تا مرحله به مرحله بتوانند میان احزاب‌ اعتماد متقابل به‌وجود آورند.

معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته است که کشورش خواستار ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران طی هفته‌های پس از نشست گروه 1+5 در بغداد است.

«سرگئی ریابکوف» در جمع خبرنگاران گفت: «طرف روس امیدوار است بتوانیم با تعامل گروه 1+5، شرایط را تثبیت کرده و به پایدار شدن روند مذاکرات کمک کنیم.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها با ایران پس از نشست بغداد ادامه پیدا کرده و به این ترتیب گفت‌وگوها به سطح مذاکرات سیستماتیک برسد.

این گفت‌وگوها در حالی انجام می‌شود که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که اخیرا به تهران سفر کرده بود، نتیجه گفت‌وگوهای خود با مسئولان ایرانی را امیدوارکننده توصیف کرده است.

کد خبر 171640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز