یک طبقه دیگر به بزرگراه صدر افزوده می‌شود. این خبر به اندازه کافی برای پایتختی که تاکنون داشتن بزرگراه دوطبقه را تجربه نکرده هیجان‌انگیز و البته بحث‌برانگیز است.

بزرگراه صدر اکنون در حال تبدیل شدن به بزرگراه طبقاتی است و کارشناسان صنعت پل‌سازی‌ نیز در حال ساخت دومین طبقه آن در شمال شرق تهران هستند. قطعات پل طبقاتی صدر در کدام نقطه از پایتخت تولید می‌شود؟ این سؤالی است که شاید بسیاری از شهروندان که این روزها از کنار این پل تردد می‌کنند بارها از یکدیگر پرسیده باشند.

کارخانه سگمنت‌سازی‌ در محوطه کارخانه شهیدرجایی در انتهای بزرگراه شهید بابایی تهران در ورودی شهرک حکیمیه قرار دارد. محوطه کارگاهی 10هکتاری با ظرفیت ذخیره سیمان در چند سیلوی بزرگ و پرسنل کارگاهی به منظور ساخت سازه‌های جدید سگمنت مورد نیاز در صنعت پل‌سازی‌ کشور در شرقی‌ترین نقطه تهران قرار گرفته است.ماجرای شکل‌گیری محل ساخت قطعات سگمنت و ستون‌های پل طبقاتی صدر به زمانی بازمی‌گردد که نیاز به تولید 3400قطعه اصلی پل، غیر از قطعات رمپی در پل طبقاتی صدر احساس شد.

کارخانه جدید در فضایی به وسعت 10هکتار در زمین‌های شرق تهران به صورت ضربتی از دی‌ماه سال پیش احداث و تجهیز شد و آن طور که مسئولان پل‌سازی‌ در این کارگاه اعلام می‌کنند اکنون 95درصد کارخانه سگمنت‌سازی‌ شهر تهران (کارخانه بتن شهید رجایی) تجهیز و آماده‌سازی‌ شده و در حال تولید قطعات اصلی پل طبقاتی صدر است.

سگمنت‌ها یا سازه‌های بتنی مورد استفاده در طول پل صدر 5 ماه زمان برای تولید دارند و قطعات اصلی پل در همان کارخانه سگمنت‌سازی‌ شرق تهران تولید می‌شود. این نخستین بار است که قطعات بتنی در ابعاد و اندازه آنچه مورد استفاده در صنعت پل‌سازی،‌ به‌ویژه سازه‌های مورد استفاده در پل طبقاتی صدر است در کشور تولید می‌شود. قطعات رمپی پل طبقاتی صدر نیز به‌رغم تفاوت در ابعاد و اندازه در کارخانه سگمنت‌سازی‌ شهید رجایی در شرق تهران تولید می‌شود.

تولید روزانه 20 قطعه سازه‌پل صدر

کار ساخت سگمنت‌های مورد نیاز پل طبقاتی صدر در 24 ساعت شبانه روز انجام می‌شود و برنامه‌ریزی روزانه در کارخانه بتن و سگمنت شهیدرجایی برای تولید 20قطعه از سازه‌های پیش‌ساخته سگمنت مورد نیاز در پل طبقاتی صدر انجام شده است. جالب است بدانیم که پل طبقاتی صدر دارای 112سرستون است که تولید این میزان از قطعات پیش‌ساخته از هفته گذشته در کارخانه بتن شهید رجایی در شرق تهران آغاز شده است. سرستون‌ها نیز از 7قطعه تشکیل شده‌اند که برای نخستین‌بار در کشور به صورت پیش‌ساخته تولید آنها اجرایی شده است. طول هر یک از سرستون‌ها 18متر و قطر آنها 4/5متر است. 40قالب از قالب‌های اصلی پل صدر تهیه شد و همزمان با تهیه قالب‌ها تولید قطعات اصلی پل در داخل کشور شروع شد. اکنون قالب اصلی تولید قطعات سگمنت پل طبقاتی صدر پایان یافته و متخصصان داخلی در حال تولید روزانه 20قطعه سازه پیش‌ساخته بتنی در کشور هستند.

جرثقیل‌های دروازه‌ای در خط تولید

8جرثقیل دروازه‌ای بزرگ با قدرت تحمل ده‌ها تن وزن در خط تولید سگمنت‌های پیش‌ساخته مورد استفاده در بخش اصلی پل صدر قرار دارند تا جابه‌جایی قالب‌های تولید سگمنت و ابزار‌های قالب‌گیری را منتقل کنند. در کنار خط تولید بتن‌های پیش‌ساخته اصلی مورد استفاده در پل طبقاتی صدر، قالب‌های تولید سگمنت قرار داده شده‌اند تا برای ادامه کار به بخش حرارت منتقل شوند.
بزرگ‌ترین کارخانه سگمنت‌سازی‌ ایران همچنین قادر به تولید یک‌کیلومتر عرشه پل در ماه است. پل طبقاتی صدر با دارا بودن 3400قطعه اصلی و 3300 قطعه رمپی، دارای 6700 قطعه است. کارخانه سگمنت‌سازی‌ شهید رجایی که بزرگ‌ترین کارخانه تولید سازه‌های بتنی کشور است، برای نخستین بار توانسته برای تولید قطعات سگمنت و قطعات تیر دروازه‌ای بتن خودمتراکم تولید کند.

28 روز قرنطینه برای سازه‌های بتنی‌صدر

متخصصان پل‌سازی‌ می‌گویند که صفر تا صد ساخت قالب‌های سگمنت پل در ایران انجام شده و بدین ترتیب ظرفیت بزرگی در پل‌سازی‌ کشور ایجاد شده است. بزرگ‌ترین کارخانه سگمنت‌سازی‌ ایران ظرفیت ذخیره 8هزار تن سیمان در سیلو‌های نصب شده در محوطه کارخانه را به منظور تولید قطعات اصلی پل صدر دارد.
آن طور که پیش‌تر نیز گفته شد، قالب‌های تولید‌شده در خط تولید به بخش حرارتی منتقل می‌شوند تا به یکدیگر متصل شوند. این بخش همان بخش عمل‌آوری محصول بتن است. سگمنت‌های تولید شده پس از قرار‌گرفتن در حرارت 65 تا 70درجه به مدت 24ساعت از بخش حرارت به محل دپو منتقل می‌شوند تا با قرار داشتن 28روز در این محل و قوام‌یافتن محصول به سمت بارگذاری با جرثقیل‌های مخصوصی که تا یک‌ماه آینده به کشور وارد می‌شوند منتقل شوند.

گنتری‌کرین، غول پل‌سازی در ایران

گنتری کرین، جرثقیل مخصوصی است که در راه ورود به کشور است. با ورود این دستگاه در میان کشورهای منطقه تنها ایران و ترکیه دارای گنتری کرین مخصوص بارگذاری قطعات سگمنت در صنعت پل‌سازی‌ هستند.
روش نصب قطعات سگمنت به‌وسیله دستگاه ، دهانه به دهانه است.
4 دستگاه از گنتری کرین نصب سگمنت‌‌های پل صدر خریداری شده که تا یک‌ماه آینده به ایران می‌رسند. این چهار دستگاه در دو سوی غرب و شرق پل صدر نصب می‌شوند و هر یک از آنها در طول ماه 10دهنه، به میزان 400متر سازه سگمنت را بر پل صدر نصب می‌کنند. براساس برآوردهای انجام‌شده در خصوص دستگاه گنتری کرین، هر چهار دستگاه، در ماه قادر به نصب حدود یک کیلومتر از سازه اصلی پل که تعداد سگمنت‌های آن به 333 عدد می‌رسد، هستند.

کد خبر 171908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز