ظاهر ساختمان‌ها نشان می‌دهد که اینجا مردمی زندگی می‌کنند اما در خیابان‌ها اثری از زندگی شهری نیست. نه راسته مغازه‌ها و مشتری‌ها به چشم می‌خورند؛ نه بچه‌ مدرسه‌ای‌هایی که جیغ و داد ‌کنند؛ نه کاسب‌هایی که جلوی در مغازه‌ها با هم گپ بزنند؛ نه پیرمرد و پیرزن‌های عصا به دست؛ نه کسی که با کیسه‌های خرید.

بازار تره‌بار منطقه 22

همشهری - محمد سرابی: جنگلی از برج‌های آپارتمانی از زمین بیرون زده است. خیابان‌ها بزرگ و خالی هستند. بین هر چند مجتمع آپارتمانی یک تکه زمین خالی مانده است. کمتر عابر پیاده‌ای را می‌توان مشاهده کرد. فقط خودروهای سواری هستند که از خیابان می‌گذرند و درون پارکینگ‌ها می‌روند. درخت‌های کنار جوی آب تازه کاشته شده و هنوز نازک هستند. آفتاب روی نمای نوساز برج‌ها می‌تابد. در هر طرف، خیابان‌های صاف و بلند پیش می‌روند و همدیگر را قطع می‌کنند. اینجا شمال غربی تهران است؛ محله‌های گرانقیمت نوساز منطقه ۲۲ که فقط آپارتمان‌هایی برای چند ساعت خواب شبانه دارد. اگر هر نیاز دیگر داشته باشید باید سوار بر خودرو شخصی مدتی رانندگی کنید تا به پزشک، مدرسه، نانوایی و ... برسید.

مردم منتظر افتتاح نماندند

دیروز چند بازار میوه‌وتره‌بار در چهار چوب پویش امید و افتخار شهرداری تهران افتتاح شد. یکی از این بازارها در خیابان زاگرس قرار داشت. در محله‌ای بین بزرگراه شهید همدانی و شهید خرازی. ساعتی قبل از حضور مسئولان و افتتاح رسمی بازار، عده‌ای از اهالی محله در مقابل در ورودی جمع شده بودند و قصد خرید داشتند. به محض باز شدن در، جمعیت روانه طبق‌های میوه شدند و کیسه به دست جلوی صندوق صف کشیدند. اینجا میوه‌فروشی پیدا نمی‌شود؟

مقابل بازار تازه افتتاح شده؛ زن جوانی که دست دختربچه‌ای را گرفت است، می‌گوید: «اینجا مهد کودک و مدرسه نیست. برای این کار باید به شهرک دانشگاه شریف برویم. آنجا هم مدرسه‌ها محدود هستند و دوره دبیرستان را ندارند. اگر بخواهیم بچه‌ها برای ادامه تحصیل به دبیرستان بروند باید راه دورتر تا شهرک باقری و شهرک گلستان را طی کنند» از او درباره سرانه‌های مورد نیاز محله می‌پرسیم. او که ساکن برج آناهیتا در همین محله است، می‌گوید: «نانوایی نداریم. چند نانوایی که می‌بینید در واقع نان فانتزی و آزاد پز هستند نه نانوایی معمولی. برای خرید نان هم باید مسافتی را طی کنیم. میوه‌فروشی هم نیست.»

زن مسنی که شاهد گفت و گوی ما است، می‌گوید: «میوه‌فروشی‌های محله‌های اطراف هم جنس‌های خوبی ندارند. برای خریدن سبزی خوردن تازه باید به چند جا سربزنیم.» در فاصله بین آپارتمان‌های نوساز زمین‌های خاکی زیادی قرار دارند. برخی از فرعی‌ها و راه‌های رسیدن به مجتمع‌ها هم خاکی است.

در تقاطع خیابان کرمانشاه از چند نفر درباره درمانگاه و امکانات پزشکی می‌پرسیم. می‌گویند که درمانگاه ندارند اما یک داروخانه خصوصی هست که از مدتی قبل گاهی اوقات یک پزشک عمومی در آن حضور پیدا می‌کند و می‌تواند مردم را معاینه کند. کمبود امکانات در محله‌ای با ساختمان‌های بلند پر از جمعیت عجیب به نظر می‌رسد. اهالی از نبود دستگاه خودپرداز بانکی در نزدیکی محل زندگی خود شکایت دارند. همینطور از تعداد زیاد سگ‌های ولگرد که رفت و آمد شبانه را سخت کرده است. البته یکی از ساکنان محله می‌گوید که تعداد سگ‌ها اخیرا کمتر شده است. مرد مسنی که ساکن خیابان الوند است می‌گوید از ۷ سال قبل در این محله خانه دارد و آن موقع که محله گازکشی نشده بود، با کپسول‌های گاز، اجاق خانه‌ها را روشن می‌کردند. حمل و نقل عمومی در این محله‌ها وجود ندارد و برای هر کاری باید از خودرو شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کرد. نزدیکترین محلی که تعدادی مغازه و امکانات خدماتی کافی کنار هم داشته باشد با خودرو ۱۰ دقیقه فاصله دارد و برای دسترسی پیاده باید مسافت زیادی را در خیابان‌های خالی طی کرد. بعضی از اهالی محله خریدهای خود را از فاصله‌های بیشتر مانند وردآورد انجام می‌دهند و ترجیح می‌دهند به دنبال یک جنس خاص مجبور به جست و جو در چند شهرک نشوند.

در فاصله هر طرف کارگاه‌های ساختمانی در حال کار هستند و آپارتمان‌های جدید بنا می‌شوند. همین شرایط هم باعث حضور تعداد زیاد اتباع در این محله شده است که اهالی درباره آن حرف می‌زنند. در سمت شمال اراضی طبیعی هستند و از بعضی نقاط می‌شود خط مترو تهران کرج را دید. به سمت جنوب آپارتمان‌ها کمتر و کارخانه‌های صنعتی بیشتر می‌شود که بعضی از آن‌ها از ۵۰ سال قبل یا بیشتر هم در اینجا قرار داشتند. این محله‌ها از ایستگاه وردآورد فاصله زیادی ندارد اما مبنای رفت و آمد با خودروهای شخصی است. کمی‌آنطرف‌تر به سمت غرب، مرز منطقه ۲۲ به پایان می‌رسد.

گاز و برق مخصوص نانوایی‌ها

شهردار منطقه ۲۲ درباره نیاز اهالی به نانوایی‌های دولتی می‌گوید: با صنف خبازان مذاکره‌هایی شده است اما فرآیند دریافت مجوزهای مربوطه در این زمینه طولانی است و گاهی تا یک سال طول می‌کشد. یکی از مشکلات این زمینه تامین برق و گاز مخصوص نانوایی‌ها است. حتی اگر نانوایی کانکسی هم در جایی قرار دهیم برای فعالیت مداوم آن باید مجوزهای صنفی مورد نیاز گرفته شود که وقت‌گیر است. اگر این مراحل طی شود مشکلی در توسعه نانوایی‌های سنتی در منطقه ۲۲ شهرداری تهران وجود ندارد.

مسعود نصرتی می‌افزاید: در زمینه کمبود سرانه‌های مورد نیاز ساکنان منطقه مشکل بزرگی وجود دارد. ‌۶۷۵ هزار نفر جمعیت برای این منطقه پیش‌بینی شده که تاکنون ۲۳۰ هزار نفر در منطقه ۲۲ سکونت داشته‌اند و این میزان به سرعت در حال افزایش است. جمعیتی که در ساختمان‌ها ساکن می‌شوند نیاز به امکاناتی دارند که به اندازه کافی موجود نیست.

او با تاکید بر اینکه شهرداری در حال ساخت بازارهای جدید میوه و تره‌بار در محلات منطقه ۲۲ است، می‌گوید: جانمایی ۳ زمین انجام شده و هماهنگی‌ها صورت گرفته است، به طوری که پیش از این ۱۴ بازار میوه و تره‌بار در منطقه ۲۲ افتتاح شده بود و امروز این تعداد به ۱۵ بازار میوه و تره‌بار رسیده است.

در اواخر سال‌های ۸۰ و اوایل سال‌های ۹۰ ساخت و سازهای مسکونی و تجاری زیادی در منطقه ۲۲ انجام شد که تناسب آن را برهم زد. در سال‌های ۹۰ طرح تفصیلی ویژه این منطقه از سوی شهرداری و با همکاری دیگر ارگان‌ها تصویب شد تا سرانه‌های مورد نیاز منطقه تامین و اراضی باقیمانده حفظ شود اما آثار سوء عدم تناسب میان انبوه ساختمان‌های مسکونی و نیازهای کسانی که در آن‌ها ساکن هستند به سادگی رفع نمی‌شود.

کمبود سرانه ها در سایه برج های بلند | اینجا میوه فروشی هم کم دارد

استفاده از کارگر اتباع در شهرداری محدود شده است

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: استفاده از کارگران اتباع در خدمات شهری محدود شده است و تنها کارگران دارای مجوز می‌توانند در بعضی بخش‌ها فعالیت کنند. در میادین میوه‌وتره‌ بار هم از این کارگران در بخش فروش استفاده نمی‌شود.

مراسم صد و بیستمین پویش امید و افتخار با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، مهدی بختیاری زاده مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران، موسوی شهردار منطقه ۱۱ و مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ برگزار شد. حسین نظری در جریان این مراسم اظهار کرد: در میادین میوه و تره بار با رفتار خوب باید با شهروندان برخورد شود و کیفیت و قیمت محصولات نیز باید مطلوب باشد.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درخصوص شرایط ساخت میادین جدید تصریح کرد: شهرداران مناطق نیازسنجی محلی را انجام می‌دهند و با سازمان میادین تعامل می‌کنند البته ظرفیت زمین و موضوعات دیگر در احداث میادین میوه و تره موثر است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین درباره پروژه روددره فرحزاد گفت: در حال حاضر موضوع تجمع معتادان متجاهر و انباشت زباله‌ها در این محدوده به طور کامل حل شده اما برخی املاک معارض حدود ۱۲ سال بود که در مسیر این پروژه وجود داشت. با تمهیداتی که اندیشیده شد، جلسه‌ای با مالکین گذاشتیم و پرداخت‌ها انجام شد و امیدواریم در ۶ ماه نخست امسال فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری برسد.

نظری درباره زباله‌سوز شهر تهران نیز گفت: در این‌باره مشاور دارای صلاحیت به کار گرفته‌ایم و طرح در حال بررسی است. هنوز در مسیر انعقاد قرارداد هستیم که با قطعی شدن قرار داد اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران | قیمت مسکن در پایتخت چقدر افزایش یافت؟ | جزئیات تغییرات اجاره در تهران و مناطق شهری

افتتاح و بهسازی ۶۵ بازار میوه و تره‌بار در سال ۱۴۰۳

در صد و بیستمین پویش امید و افتخار، مراسم افتتاح ۴ بازار میوه و تره بار در مناطق ۶, ۹, ۱۱ و ۲۲ انجام شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران در مراسم افتتاح بازار میوه‌وتره‌بار منطقه ۲۲ اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۳ اگر مشکلی در تامین زمین رخ ندهد، بنا داریم ۴۰ بازار را افتتاح کنیم. همچنین بحث نوسازی و بهسازی بیش از ۲۵ بازار را دنبال می‌کنیم.

مهدی بختیاری زاده، افزود: مکان یابی بازارها با توجه به نیاز محل هایی که بازار ندارند و در تعامل با شهرداری مناطق، انجام می‌شود. با نظر کمیته مکان یابی، بازارهای جدید با توجه به فاصله بازارها و امکان تاسیس بازار ساخته می‌شوند.

بختیاری ادامه داد: با توجه به امضای تفاهم نامه بین شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی، بنا شده شهرداری تهران به صورت مستقیم در تنظیم کالای اساسی از جمله مواد پروتئینی ورود کند. در آینده بنا داریم با توجه با تأمینی که خودمان انجام دادیم میزان عرضه را افزایش دهیم تا مردم دچار مشکل نشوند. در حال حاضر اقلام پروتئینی توزیع می‌شود. در اقلامی مثل، مرغ، تخم مرغ و گوشت گرم گوساله مشکلی نداریم و یک مقدار کمبود جزئی در گوشت گرم گوسفندی داریم. با کمک تامین کننده و وارد کنندگان بناداریم میزان عرضه را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت

کد خبر 851035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha