مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه شهری: معاون مالی و اداری شهردار تهران گفت: شهرداری 500 میلیارد تومان از شهروندان بابت نپرداختن عوارض طلبکار است و این رقم برای ادارات و نهادهای دولتی بیش از 700میلیارد تومان است.

حسین محمد پورزرندی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به میزان تحقق درآمدهای پایدار در شهر تهران گفت: برای درآمدهای پایدار نیاز به یکسری ضمانت‌های اجرایی و قانونی داریم. از زمانی که بحث خودکفایی شهرداری‌ها در سال61 مطرح شد قرار بود، لایحه درآمدهای پایدار شهرها توسط دولت به مجلس ارائه شود. از آن زمان تا امروز این لایحه در حال بررسی است و به مجلس نرفته است.
معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه نهادها و اصنافی که بیشتر پسماند تولید می‌کنند و درآمدهای بیشتری دارند باید عوارض بیشتری بدهند، گفت: صنف‌هایی هستند که درآمدهای بالایی دارند، مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و. . . وقتی با لوایح محلی قصد می‌کنیم عوارض بیشتری بدهند مورد اعتراض شوراهای عالی این اصناف قرار می‌گیرد و می‌گویند باید قوانین بالا دستی داشته باشیم.
پورزرندی اضافه کرد: سایر سازمان‌ها مانند سازمان آب اگر مردم بدهی داشته باشند آب را قطع می‌کند یا سازمان برق و تلفن هم همینطور اما شهرداری چه چیز را قطع کند. تنها در بحث عوارض نوسازی می‌تواند به ادارات برق وآب بگوید تا با شهرداری همکاری کنند. وی با تاکید بر اینکه برای افزایش درآمد‌های پایدار شهر نیاز به قوانین ضمانتی بالا دستی است، گفت: با وجود خلأها تمام تلاش خود را برای افزایش درآمدهای پایدار داشته‌ایم و از 12درصد درآمد پایدار در سال84 در حال حاضر 32درصد درآمد‌های ما پایدار است که تا پایان امسال به 35 درصد می‌رسد.

پورزرندی با بیان اینکه مردم گمان می‌کنند شهر با پول دولت اداره می‌شود، گفت: شهر از پول خود مردم اداره می‌شود و اگر ما کمبود بودجه داشته باشیم مجبوریم این هزینه‌ها را از محل‌های دیگر تامین کنیم. واقعیت این است که عوارض ما به اندازه‌ای کم‌است که به میزان شارژ یک ماه ساختمان نیست. معاون شهردار تهران با بیان اینکه هزینه اداره پایتخت بیش از 2هزارمیلیارد تومان است، گفت:

تمیزی شهر ، یارانه بلیت مترو و اتوبوس، آتش‌نشانی، فضای سبز و... نیاز به اعتبار دارد و اگر جمعیت را 10میلیون نفر درنظر بگیریم سرانه هر فرد برای تامین این هزینه‌ها 200‌هزار تومان می‌شود در حالی‌که عوارضی که ما می‌گیریم بسیار پایین‌تر از این میزان است. وی سازمان‌های دولتی را هم از دیگر بدهکاران مدیریت شهری درخصوص عوارض بر شمرد و گفت: دولتی‌ها 700 میلیارد تومان در بخش عوارض به شهرداری بدهکار هستند. پورزرندی با بیان اینکه تنها 9درصد جریمه به شهروندانی که عوارض نمی‌پردازند، تعلق می‌گیرد، گفت: ما تنها با ابزارهای تشویقی توانسته‌ایم شهروندان را به پرداخت عوارض ترغیب کنیم.

کد خبر 173496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز