گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: واکنش‌ها و استنادهای قانونی اهالی مطبوعات نسبت به تصمیم ‌ سازمان امور مالیاتی ادامه دارد.

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که مطبوعات باید پنج‌درصد از درآمد خود را که از طریق جذب آگهی کسب کرده‌اند، در پایان هر فصل مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.این در حالی است که ماده19 قانون مطبوعات، تبلیغات و جذب آگهی را بخشی از فعالیت مطبوعاتی می‌داند و از سوی دیگر براساس بند ل ماده139 قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین بند پنج از ماده12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت‌های مطبوعاتی را از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف می‌داند.
سازمان امور مالیاتی اما این سه‌ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را نادیده گرفته و کماکان از مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌ها را طلب می‌کند.

از آگهی‌دهنده می‌گیریم!

در واکنش به پیگیری‌های روزنامه همشهری و انتشار مغایرت این مطالبه با متن و روح کلی قانون، سازمان امور مالیاتی کشور پاسخی را ‌ فرستاد که در آن استدلالی آمده بود.استدلال سازمان امور مالیاتی از این قرار بود: مطبوعات و انتشاراتی‌هایی که اقدام به ارائه خدمات درج آگهی تبلیغاتی در جراید خود می‌نمایند، برای این بخش از فعالیت خود مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود و بایستی اقدام به انجام تکالیف قانونی خود در این زمینه نمایند و مالیات و عوارض ارزش افزوده را در قبال مابازای دریافتی (علاوه بر کارمزد خدمات درج آگهی) از شرکت‌ها و یا اشخاصی که درخواست درج آگهی تبلیغاتی در جراید و نشریه‌ها را دارند، وصول و به رسم امانت نزد خود نگهداری و در پایان هر دوره مالیاتی فصلی سه‌ماهه از طریق ارائه اظهارنامه با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه حساب نمایند.

واکنش مطبوعات و وزارت ارشاد

استدلال تازه سازمان امور مالیاتی اما واکنش اهالی و مسئولان مطبوعات را برانگیخت.به گزارش همشهری، اخیراً مدیران مسئول برخی روزنامه‌های کشور ‌ در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، دریافت این مالیات از مطبوعات را مغایر با روح کلی قانون معافیت‌های مالیاتی دانسته‌اند.

در سوی دیگر مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مطبوعات به ضرر تولید ملی است و در سطوح عالی وزارت ارشاد و دولت در تلاش هستیم تا معافیت‌های قانونی مطبوعات در حوزه مالیات به‌طور کامل اجرا شود.

پدرام پاک‌آیین به فارس گفت: در زمان حاضر درآمد اصلی مطبوعات از جذب آگهی است و چنانچه مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده را از سفارش‌دهندگان آگهی مطالبه کند از آنجایی که تبلیغات یک کالای ضروری نیست بی‌تردید با کاهش آگهی مواجه و نتیجه آن کاهش فعالیت اقتصادی و افت درآمد مطبوعات است.

مطبوعات مستقل، زیان‌دیده اصلی

همچنین مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد هم در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه در تصمیم تازه سازمان امور مالیاتی بیشترین ضرر متوجه مطبوعات مستقل است، تأکید کرد: منبع درآمدهای مطبوعات مشخص است؛ یا از محل آگهی‌هاست یا از محل تک‌فروشی روزنامه و نشریه یا کمک‌های بسیار محدودی که وزارت ارشاد انجام می‌دهد.

تکیه اصلی مطبوعات مستقل اول روی درآمد تجاری و آگهی‌ها‌یی است که جذب می‌کنند و پس از آن فروش نسخه‌ای آنها. این دسته از مطبوعات چون وابسته به سازمان و نهادی نیستند که بودجه‌ای برای آن نشریه درنظر گرفته شود و پشتوانه‌ای مانند آنها ندارند که بتوانند درصورت رویا‌رویی با مشکل و آسیب، از طریق پشتیبان مالی خود حمایت شوند، بیشترین آسیب را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند دید.

علیرضا بختیاری گفت: آسیب‌پذیری مطبوعات مستقل قطعاً بیشتر از مطبوعات وابسته‌است؛ در حالی‌که روح کلی قانون هم حمایت از مطبوعات مستقل است برای اینکه مطبوعاتی که وابسته باشند، می‌توانند کمبودهای خود را خیلی راحت جبران کنند. مدیر مسئول روزنامه تفاهم در گفت‌وگویی تأکید کرد: از سال‌جاری نیز برای روزنامه‌هایی همچون کار و کارگر و ابتکار مالیات درنظر گرفته‌اند. در هیچ جای دنیا از کار فرهنگی مالیات اخذ نمی‌کنند.حسین یحیایی گفت: از معاونت مطبوعات می‌خواهیم به‌صورت جدی این موضوع را پیگیری کنند.

بهای استقلال اقتصادی

همانطور که اشاره شد، متضرر اصلی از تصمیم تازه سازمان امور مالیاتی، مطبوعات مستقل هستند. روزنامه‌هایی که با وجود معافیت فعالیت‌های مطبوعاتی از پرداخت مالیات، باید به موجب جذب آگهی که بخشی از فعالیت‌های مطبوعاتی است، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند رفته رفته انتشار نشریه را زیان‌آور می‌بینند و درنتیجه تعطیل می‌شوند.

بقیه نشریات هم که با وجود این شرایط می‌توانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، باید بهای استقلال خود را به مأمور مالیات پرداخت کنند. این در حالی است که ماده600 قانون مجازات‌‌ می‌گوید که هر وجهی به نفع دولت خلاف قانون وصول شود و یا امر به وصول آن داده شود، جرم است. این جرم درنظر قانونگذار چنان ناپسند بوده که برای آن سه‌ ماه تا دو سال زندان درنظر گرفته است.پیگیری‌های روزنامه همشهری در این‌باره ادامه دارد.

کد خبر 174531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز