همشهری آنلاین: مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام جزییات مرتبط با کنکور91، گفت: برگزاری آزمون سراسری سال 91 از 8 تیر ماه آغاز می‌شود و برای شرکت در این آزمون یک میلیون و 66 هزار و 141 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر طراحی سوالات کنکور91 به صورت تستی و چهار گزینه‌ای، گفت: سوالات این آزمون از کتب اعلام شده دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی طراحی می‌شود.

مشاور عالی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه از بخش و موضوعی که بر اساس اعلام منابع حذف شده است سوالی طراحی نخواهد شد، تصریح کرد: سوالات آزمون کنکور امسال همانند سال گذشته به صورت مفهومی است، البته مفهومی بودن سوالات به منزله دشوار بودن آنان نیست، بلکه مفهومی بودن سوالات کنکور نشانگر این است کسانی که کتب درسی را به خوبی مطالعه کرده باشند می‌توانند به سوالات مختلف پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه 100 سوال عمومی طراحی شده است، اظهار کرد: بر این اساس داوطلبان باید به 25 سوال زبان و ادبیات فارسی، 25 سوال عربی، 25 سوال فرهنگ و معارف اسلامی و 25 سوال زبان در مدت 75 دقیقه پاسخ دهند.

مشاور عالی سازمان سنجش افزود: همچنین داوطلبانی که به معارف غیر اسلام و یا زبان غیر انگلیسی پاسخ می‌دهند باید بر این اساس به سوالات اقلیت‌های مذهبی مربوطه چون مسیحی، کلیمی، زرتشتی و زبان‌های خارجه غیر از انگلیسی چون فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و یا روسی پاسخ دهند.

توکلی با اشاره به پاسخگویی به 135 سوال اختصاصی برای گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در 175 دقیقه، گفت: بر این اساس داوطلبان گروه ریاضی باید به 55 سوال ریاضیات، 45 سوال فیزیک و45 سوال شیمی پاسخ دهند.

وی افزود: همچنین داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی (به جز دارندگان دیپلم‌های بهیاری و یا شاغلین دیپلمه بهیاری که دارای دو دفترچه اختصاصی هستند) باید به یک دفترچه اختصاصی دارای 170 سوال که شامل 25 سوال زمین شناسی، 30 سوال ریاضی، 50 سوال زیست شناسی، 30 سوال فیزیک و 35 سوال شیمی در 170 دقیقه پاسخ دهند، البته دارندگان دیپلمه بهیاری و یا شاغلین دیپلمه بهیاری نیز باید علاوه بر دفترچه شماره 2 به دفترچه شماره 3 در 30 دقیقه به 50 سوال تخصصی بهیاری پاسخ دهند.

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به مدت زمان پاسخگویی داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی ( به جز دارندگان گواهینامه پیش دانشگاهی علوم معارف اسلامی)، اظهار کرد: داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی باید به 180 سوال اختصاصی در 165 دقیقه پاسخ دهند که این سوالات شامل 20 سوال ریاضی، 15 سوال اقتصاد، 30 سوال ادبیات فارسی، 20 سوال زبان عربی، 20 سوال روانشناسی، 25 سوال فلسفه و منطق، 20 سوال علوم اجتماعی، 15 سوال تاریخ و 15 سوال جغرافیا است.

وی افزود: همچنین داوطلبان دارندگان گواهینامه پیش دانشگاهی علوم معارف اسلامی باید به 20 سوال تخصصی اصول عقاید و فقه در مدت 20 دقیقه علاوه بر دفترچه شماره 2 پاسخ دهند.

توکلی با بیان اینکه برای داوطلبان گروه آزمایشی هنر 160 سوال اختصاصی طراحی شده است، اظهار کرد: این دسته از داوطلبان باید در 165 دقیقه به 30 سوال درک عمومی هنر، 30 سوال ریاضی فیزیک، 20 سوال ترسیم فنی، 20 سوال خلاقیت تصویری و تجسمی، 20 سوال خلاقیت نمایشی، 20 سوال خلاقیت موسیقی و 20 سوال خواص مواد پاسخ دهند.

مشاور سازمان سنجش با اشاره به طراحی 70 سوال اختصاصی زبان انگلیسی برای داوطلبان آزمون زبان انگلیسی گفت: داوطلبانی که در آزمون اختصاصی زبان‌های آلمانی و فرانسه شرکت کرده‌اند باید به 70 سوال اختصاصی زبان مربوطه در 105 دقیقه پاسخ دهند. داوطلبانی که زبان خارجی خود را ایتالیایی و یا روسی انتخاب کرده‌اند نیاز به پاسخگویی به سوالات اختصاصی ندارند.

کد خبر 174579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز