مرتضی بیات: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بیشترین تعداد قربانی بر اثر حملات تروریستی بوده و این روند تاکنون ادامه داشته است.

طرح - جاسوسی

 اما از سوی دیگر مقابله ایران با اینگونه عملیات‌های تروریستی به اذعان سازمان‌های اطلاعاتی معروف جهان موفقیت‌آمیز بوده است.

سیستم امروزی و پیشرفته جاسوسی در دنیا پس از جنگ دوم جهانی و دورانی که معروف به جنگ سرد است شکل گرفت و تکامل یافت. در جریان جنگ جهانی دوم، جاسوسی توسط کشورهایی که مستقیما با یکدیگر در حال نبرد بودند یعنی انگلستان، فرانسه، روسیه و ایالات متحده‌آمریکا از یک طرف و آلمان، ژاپن و ایتالیا از طرف دیگر به کار گرفته می‌شد. در دوره جنگ سرد، جاسوسی توسط دو ابرقدرت یعنی ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی مورد استفاده قرارمی‌گرفت.

نکته قابل توجه این است که این دو ابرقدرت هرگز وارد جنگ با یکدیگر نشدند بلکه قریب به نیم‌قرن، مشغول به جنگ روانی علیه یکدیگر و جاسوسان آنها نیز درصدد کسب اطلاعات بودند. این دو ابر قدرت پیوسته یکدیگر را به جاسوسی مدرن برای دست‌اندازی بر جهان متهم می‌کردند اما در نهایت نتیجه این کشمکش طولانی چیزی جز پدیدآمدن سازمان‌های جاسوسی پیشرفته در سطح جهان نبود.

ایران پس از جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد به سبب همسایگی با اتحاد جماهیر شوروی و روابط نزدیک‌ با ایالات متحده، در مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی قرار گرفت و به این صورت تبدیل به بهشت جاسوسان شد.

بنا به گفته کارشناسان در برهه‌ای که ریچارد مک‌گارا هلمز، رئیس پیشین سازمان سیا، سفیر آمریکا در ایران شد، دوران اوج جاسوسی بوده و تهران در مرتبه چند شهر اول جاسوسی در جهان قرار گرفته است. هلمز با ورود به ایران مسئولیت ریاست ایستگاه «سیا» در تهران را بر عهده گرفت و جانشین ویلیام برومر شد. او از این پس نقش بسیار تعیین‌‌کننده‌ای در حوادث سال‌های دهه50 ایران عهده‌دار شد و اساسا باید گفت که در دوره برومر و هلمز تهران بعد از بیروت به بهشت جاسوسان شهرت یافت.

با پیروزی انقلاب اسلامی و قطع همکاری‌های اطلاعاتی ایران با ایالات متحده آمریکا، غرب در این تصور بود که ایران از نظر امنیتی دچار چالش بزرگی خواهد شد ولی وزارت اطلاعات ایران طی سال‌های گذشته با عملیات‌های موفق خود در برابر تروریست‌ها و عوامل جاسوسی کشورهای بیگانه توانمندی خود را بین قدرت‌های اطلاعاتی جهان ثبت کرده است. از عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی تا به‌دام‌انداختن عوامل ترور شهدای هسته‌ای همگی اسنادی بر‌ای توانمندی اطلاعاتی ایران است که توانسته بهشت جاسوسان را تبدیل به جهنم کند.

۲۲دی‌ماه ۸۸ انفجار بمبی در مجاورت ماشین دکتر مسعود علیمحمدی از دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مرتبط با پروژه سزامی در مقابل منزلش خبر از آغاز پروژه‌ای تروریستی برای متوقف‌کردن پیشرفت‌های هسته‌ای ایران داشت. شیوه کار در مورد ترور او، مأموران اطلاعاتی ایران را متوجه سازمان جاسوسی اسرائیل کرد. با پیگیری‌های انجام‌شده و در حالی‌که هنوز دو روز به نخستین سالگرد ترور شهید علیمحمدی مانده بود، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای، خبر از دستگیری عامل ترور این استاد برجسته فیزیک داد. حال با گذشت حدود یک‌ماه از مجازات قاتل نخستین دانشمند هسته‌ای کشورمان که توسط سرویس جاسوسی موساد به شهادت رسید، شاهد دستگیری عوامل ترور شهیدان شهریاری و احمدی روشن از دانشمندان هسته‌ای کشورمان هستیم. پنجشنبه 25خردادماه وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عوامل اصلی ترور شهید شهریاری، شهید احمدی‌روشن و شهید قشقایی شناسایی و طی سلسله‌عملیاتی برق‌آسا و مقتدرانه در مناطق مختلف دستگیر و به بازداشتگاه‌ها منتقل شدند. موفقیت‌های دستگاه اطلاعاتی، هوشمندی جمهوری اسلامی ایران را دربرابر هرگونه اقدام تخریبی نشان می‌دهد، از این رو باید گفت که جاسوسان مجالی برای فعالیت در ایران نخواهند داشت؛ ایران جهنم جاسوسان است.

کد خبر 174783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز