آرش کارآزما: دستگیری عبدالمالک ریگی، سرکرده گروهک تروریستی در شرق کشور آن‌هم در آسمان در کنار عملیات‌های گسترده ضد‌جاسوسی چون«الماس فریب» و «هدیه برگشتی» و نیز دستگیری شبکه‌های مختلف جاسوسان آمریکایی و اسرائیلی و اخیرا دستگیری عوامل ترور شهیدان هسته‌ای کشورمان همه و همه از اقتدار امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران حکایت دارند.

پهباد

درخصوص جنبه‌های مختلف این اقتدار امنیتی و روش‌های حفظ و ارتقای آن با جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • مجلس چه کمکی می‌تواند به افزایش اقتدار امنیتی کشور بکند؟

علاءالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد: از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا که از داشتن حدود 60 هزار مستشار و منافع گسترده اقتصادی و سیاسی در ایران محروم شده بود و اسرائیل که سفارت خود در تهران را از دست رفته می‌دید، تصمیم گرفتند به هر نحو ممکن به نظام نوپای جمهوری اسلامی ضربه بزنند و در همین راستا از تمام ظرفیت‌های خودشان و از جمله سازمان‌های اطلاعاتی خود و منطقه علیه کشورمان بهره گرفتند. با این حال در آن زمان که جمهوری اسلامی هنوز یک نهال نو پا بود، با عنایات الهی که یک سنت شناخته شده برای مومنین است، خداوند این توفیق را به ما داد که همه این توطئه‌ها خنثی شود و همه مکر‌ها را به‌خودشان برگرداند. امروز که نظام جمهوری اسلامی یک درخت تنومند و نظامی مقتدر با تسلط اطلاعاتی بسیار خوب است، هرگونه عملیات خرابکارانه و جاسوسی در کشور شناسایی و با آن مقابله می‌شود که بارز‌ترین آنها دستگیری ریگی شرور در آسمان و با وجود حمایت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و نیز دستگیری عوامل ترور شهدای هسته‌ای کشورمان بود و فکر می‌کنم این یک روند رو به صعود است. مجلس شورای اسلامی نیز همواره آمادگی دارد با همکاری نهاد‌های امنیتی نیاز‌های آنها را تأمین کند.

  • درحال حاضر از نظر قوانین نقص و کمبودی احساس می‌شود؟

در هر صورت قوانین نیز یک سیر تکاملی دارد و فکر می‌کنم در مجلس نهم لازم است قانون جامع امنیت ملی که جای آن واقعا خالی است تدوین و تصویب شود.

  • جایگاه نهادهای امنیتی کشورمان در میان سرویس‌های امنیتی جهان کجاست؟

جوادکریـمی‌قـدوسی، نماینده‌مردم مشهد وکـلات: سرویس‌های جاسوسی و امنیتی کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و اسرائیل به‌دلیل برخورداری از سابقه طولانی در جنگ‌های اطلاعاتی و امنیتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و برای حفظ منافع خودشان چتر گسترده‌ای را در دنیا تعریف کرده‌اند و یکی از محور‌های مشترک میان آنها که به همکاری‌های نزدیک آنان انجامیده، مقابله با جمهوری اسلامی و تهدید امنیت ایران چه به لحاظ جاسوسی و کسب اطلاعات و چه به لحاظ ایجاد مانع در رشد علمی و پیشرفت سیاسی و اقتصادی است که از طریق ترور چهره‌های سیاسی و اخیرا نیز ترور دانشمندان برجسته کشور درصدد تحقق آن هستند. بنابراین سیستم امنیتی و اطلاعاتی کشور در مقابل اتحاد بزرگ‌ترین سیستم‌های جاسوسی دنیا صف‌آرایی کرده است و اگر امروز شاهد آن هستیم که در یک میدان مستقیم و روبه‌رو و شفاف که در معرض دید افکار عمومی جهان نیز قرار دارد مانند ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان که افکار عمومی جهان در جریان آن قرار داشت، موفق به نفوذ، مقابله و وارد کردن ضربه‌های مؤثر و شکننده به این اتحاد امنیتی شده است، این موضوع اقتدار، ارشدیت و دست بالاتر جمهوری اسلامی ایران در مقابل این سیستم‌های جاسوسی و امنیتی را ثابت می‌کند و ان‌شاءالله در آینده نیز هر چه بیشتر شاهد فروپاشی هیمنه پوشالی این سیستم‌های جاسوسی در مقابل اقتدار اطلاعاتی ایران خواهیم بود.

  • علت سکوت مجامع بین‌المللی در قبال اقدامات جاسوسی و خرابکارانه آمریکا و اسرائیل در ایران چیست؟

نوذر شفیعی، نماینده مردم رستم و ممسنی: کلا رفتار کشور‌ها در عرصه بین‌المللی تابع منافع و ملاحظات کشور‌هاست؛ بنابراین یک امر ممکن است که در یک زمان با موافقت عده‌ای از کشور‌ها و در همان زمان با مخالفت عده‌ای دیگر از کشور‌ها همراه باشد. از این منظر بستگی به این دارد که عمل جاسوسی در چه کشوری اتفاق می‌افتد؟ اگر در کشور رقیب یا دشمن رخ دهد، معمولا با سکوت همراه است. اما اگر کشوری که در آن عمل جاسوسی رخ می‌دهد جزو کشور‌های دوست و متحد باشد احتمالا عمل جاسوسی با رد و محکومیت مواجه خواهد شد. متأسفانه چون رفتار کشورها براساس این ملاحظات سیاسی صورت می‌گیرد، در مورد ایران بسیاری از کشور‌ها با اینکه می‌دانند جاسوسی در حقوق بین‌الملل یک امر مذموم است و باید طرد شود سکوت می‌کنند. در مورد ایران یکسری کشور‌ها بی‌طرف هستند و اساسا اظهارنظری نمی‌کنند. یکسری هم که معارض هستند، عمل جاسوسی در ایران را تأیید می‌کنند اما آن را با عنوان جاسوسی قید نمی‌کنند و سعی می‌کنند با تغییر عنوان از کنار این موضوع بگذرند. کشورهایی هم که مخالف هستند، حتی اگر در موضع یک کشور معارض عمل نکنند، باز هم ممکن است به‌صورت تلویحی رفتار جاسوسی کشورهای آمریکا و اسرائیل در ایران را تأیید کنند. دو گروه کشورهای همراه و متحد نیز معمولا همگام با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ موضع می‌کنند و این اقدامات را محکوم می‌کنند. بنابراین با اینکه امر جاسوسی در جهان به‌طور کلی پدیده‌ای منفی محسوب می‌شود و کشور‌ها حق دارند در قبال اقدامات جاسوسی برخورد مناسب داشته باشند، اما در کل واکنش‌های آنها تابع منافع و نوع رابطه آنها با ایران است.

  • نفوذ اطلاعاتی ایران در سیستم‌های امنیتی کشور‌های متخاصم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جواد جهانگیرزاده، نماینده مردم ارومیه: روند پرونده‌های پیگیری شده طی سالیان اخیر نشان می‌دهد که قابلیت‌های ویژه‌ای در نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان وجود دارد؛ به‌عنوان مثال برخی از دستگاه‌های امنیتی توانایی نفوذ و مقابله با سیستم‌های منطقه‌ای خودشان را دارند اما شما کمتر سیستم اطلاعاتی را سراغ دارید که توان مقابله با سرویس‌های جاسوسی قدرتمندی نظیر سیا، موساد یا MI6 انگلیس را داشته باشد. خب این نشان می‌دهد که دستگاه‌های امنیتی ما قابلیت‌های بالایی برای هماوردی امنیتی با سرویس‌های امنیتی مطرح دنیا دارند و این به خاطر حجم بالای موضوعات و مسائل امنیتی‌ای است که سیستم اطلاعاتی ایران طی دهه‌های گذشته با آنها درگیر بوده و توانسته آنها را مدیریت کند.

  • اتخاذ روش مقابله به مثل در برخورد با سیستم‌های جاسوسی بیگانه را جایز می‌دانید؟

طبیعی است که سیستم اطلاعاتی ما حق خودش بداند از همه ابزارهای ممکن برای مقابله با سیستم‌های جاسوسی بیگانه که در کشورمان فعال هستند، استفاده کند، با این حال ما اساسا نوع رفتار سیستم‌های بیگانه را نمی‌پسندیم که خودمان هم بخواهیم وارد آن بشویم. اما موضوع ضد‌جاسوسی و خنثی‌سازی‌ اقدامات این سرویس‌ها موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در حال حاضر هم در صدر برنامه‌های وزارت اطلاعات قرار دارد.

  • آیا امکان شکایت و پیگیری قضایی علیه کشورهایی که اقدامات جاسوسی و خرابکارانه در ایران انجام می‌دهند وجود دارد؟

براساس پیمان‌های بین‌المللی این امر می‌تواند منجر به مراجعه کشور‌ها به نهاد‌های قضاوت بین‌المللی شود اما معمولا در عرف بین‌المللی، این اقدامات به کاهش یا انسداد روابط منجر می‌شود. سابقه تقابل سرویس‌های اطلاعاتی شرق و غرب نیز موید همین موضوع است و تاکنون سابقه روشنی از پیگیری قضایی اقدامات جاسوسی وجود ندارد.

  • ظاهرا آنگونه که وزیر اطلاعات اخیرا اعلام کردند، سرویس‌های جاسوسی بیگانه از خاک برخی از کشورهای همسایه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند. واکنش ایران در این خصوص چیست؟

اسمـاعیل کـوثری، نماینده مردم تهران: صهیونیست‌ها و استکبار جهانی همواره براساس پول و اجبار کار خود را پیش برده‌اند و هم‌اکنون هم همینطور است و تلاش می‌کنند با پرداخت پول به کشورهایی که نیاز دارند یا با استفاده از زور و اجبار و رعب و وحشت، کشور‌های همسایه را وادار ‌کنند اجازه فعالیت جاسوسی علیه ایران را در خاک خودشان صادر کنند. ما در جریان این اقدامات و کمک‌هایی که به کشور‌های همسایه به این منظور می‌شود هستیم. اما کشور‌های همسایه باید بدانند این اقدامات به سود آنان نخواهد بود و هرچه زودتر باید به این همکاری خودشان با اسرائیلی‌ها پایان بدهند. در غیراین صورت با اطلاع‌رسانی‌ای که ما انجام خواهیم داد مردم این کشور‌ها وقتی بدانند سران کشورشان چه خیانت‌ها و اقدامات نامناسبی انجام می‌دهند، حتما به این رفتار‌ها اعتراض خواهند کرد و افکار عمومی کشورشان را علیه خودشان خواهند دید.

  • جز این، چه اقدامات دیگری می‌تواند در دستور قرار گیرد؟

اقدامات دیپلماتیک و کاهش ارتباطات اقتصادی و تجاری ابزار‌های مناسبی هستند که ما برای مقابله با این اقدامات در اختیار داریم.

  • علت گرایش غرب و آمریکا به جاسوسی رایانه‌ای در قبال ایران چیست؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده مردم ورامین: رویکردی که غربی‌ها و به‌ویژه صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر علیه ایران آغاز کرده‌اند، رویکرد حضور اطلاعاتی و جاسوسی از طبقات مختلف و فعالیت‌ها و اقدامات کشورمان است. به‌ویژه در سال‌های اخیر که آنها تلاش دارند در لایه‌های اجتماعی کشورمان حضور داشته باشند و از طریق همین لایه‌های اجتماعی به جمع‌آوری اطلاعات و اخبار بپردازند. منافع این کار برای آنها این است که اولا می‌توانند برنامه‌های تروریستی و خرابکاری خودشان را علیه دانشمندان ما طراحی و اجرا کنند و در کنار آن با اطلاعاتی که به دست می‌آورند تلاش دارند مجامع بین‌المللی را علیه کشورمان تحریک کنند و با ارائه گزارش‌های واهی، نادرست و سیاسی فضای منفی بین‌المللی را علیه کشورمان به‌وجود آورند. از جهت دیگر فضای مجازی یک فضای آزاد تبادل اطلاعات است و انتقال اطلاعات از طریق رسانه‌های دیجیتال، به امری مرسوم و متداول تبدیل شده و ریسک جاسوسی در این فضا هم پایین‌تر است و شناسایی انتقال اطلاعات در فضای مجازی سخت‌تر و در فضای فیزیکی نیز با شناسایی شبکه‌های جاسوسان اسرائیلی توسط وزارت اطلاعات کشورمان کار برای آنها سخت‌تر شده است؛ بنابراین طبیعی است که به جاسوسی در فضای مجازی روی بیاورند. البته این بدان معنی نیست که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در این فضا اشراف کافی ندارند و امروز سیستم امنیتی کشور بحمدالله در فضای مجازی نیز از لحاظ اطلاعاتی و امنیتی چنان با تسلط و سازماندهی شده عمل می‌کند که هر اقدام جاسوسی و خرابکارانه‌ای در نطفه خفه می‌شود و تمامی عوامل و مسیر‌های این سرویس‌های بیگانه در فضای مجازی مورد شناسایی و کنترل قرار دارند.

  • عـوامل بـازدارنده‌ای که می‌توانند از فعالیت‌های جاسوسی در کشور ممانعت بکنند کدامند؟

مهدی سنائی، نماینده مردم نهاوند: طبیعتا برای مقابله با تهدیدات امنیتی خارجی باید ظرفیت امنیت ملی کشور را بالا برد و این نیز مبتنی بر مولفه‌های مادی و معنوی است. در این راستا عواملی چون تقویت فرهنگ دینی، فداکاری و تقویت وحدت ملی در کنار ارتقای فرهنگ سیاسی مردم و آگاهی‌های اجتماعی می‌تواند کمک کند که افرادولو بسیار اندک در دام سرویس‌های جاسوسی بیگانه قرار نگیرند. ازسوی دیگر تقویت مرز‌ها، عادی‌سازی‌ روابط با کشور‌های همسایه و امضای پیمان‌های امنیتی با این کشور‌ها برای جلوگیری از نفوذ نیروهای سرویس‌های جاسوسی بیگانه از مرزهای کشورهای همسایه و استفاده از خاک این کشور‌ها علیه کشورمان در کنار هماهنگی هر چه بیشتر دستگاه‌های امنیتی کشور و اشراف آنها به عملیات‌های کشور می‌تواند مؤثر باشد. خوشبختانه سیستم امنیتی کشور سیستم مقتدری است و در سال‌های گذشته توانسته موفقیت‌های امنیتی چشمگیری به‌دست آورد و به خوبی از منافع امنیتی جمهوری اسلامی ایران محافظت کند.

کد خبر 174802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز