گروه بین‌الملل: در حالی‌که سرنگونی یک فروند جنگنده ترکیه از سوی نیروی هوایی سوریه، میزان شکنندگی آرامش در مرز میان این دو کشور را نشان داد، سخنگوی وزارت خارجه سوریه هرگونه عذرخواهی از ترکیه به‌علت سرنگون کردن جنگنده را رد کرد.

به گزارش شبکه خبری المیادین، سخنگوی وزارت خارجه سوریه با رد اخبار منتشر شده درباره عذرخواهی سوریه از ترکیه به‌علت سرنگونی جنگنده ترک، تأکید کرد که این جنگنده در اراضی سوریه سرنگون شده اما سوریه هیچ قصد خصمانه‌ای در ورای این اقدام نداشته است.

جهاد مقدسی با تأکید بر اینکه آنچه رخ داد، اقدامی در راستای دفاع از حاکمیت ارضی سوریه بوده است وهر کشوری در چنین وضعیتی، اقدام مشابهی صورت می‌دهد، افزود: دو طرف ترک و سوری برای یافتن خلبانان این جنگنده سرنگون شده در هماهنگی مستقیم با هم بودند و این نشانی بر تعامل مسئولانه سوریه با رخدادهاست.

اظهارات مقدسی در حالی بیان می‌شود که پیش از وی، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، جمعه‌شب در یک کنفرانس خبری، با اشاره به سرنگونی جنگنده کشورش از سوی نیروی هوایی سوریه اعلام کرد که سوریه از این بابت از ترکیه عذرخواهی کرده است. اردوغان گفت که تحقیق درباره علت این واقعه و موقعیت هواپیما انجام می‌شود و نتایج آن اعلام خواهد شد.

ظهر دیروز عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه در یک کنفرانس خبری احتمال داد که جنگنده ترک به‌علت سرعت بالای آن برای مدت کوتاهی حریم هوایی سوریه را نقض کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، عبدالله گل با اشاره به برقراری تماسی تلفنی با مقام‌های سوریه دراین باره، تأکید کرد که نمی‌توان سرنگون کردن جنگنده کشورش را نادیده گرفت و از این رو، آنچه مربوط به بعد از سرنگونی این جنگنده است، اتخاذ خواهد شد.

پیام سوریه به ترکیه

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی با اشاره به این تنش میان ترکیه و سوریه، سرنگونی جنگنده را حاوی چهار پیام از سوی دمشق دانست و افزود: چنین اقدامی هشدار درباره شروع جنگ منطقه‌ای است.وی تصریح کرد: سوریه با این اقدام نخستین پیام را متوجه ترک‌ها کرده و به آنها درباره پناه دادن و حمایت از مخالفان سوریه هشدار داده اما پیام دوم متوجه ناتو و به‌ویژه ایالات متحده است و اینکه دمشق می‌خواهد تأکید کند که سوریه لیبی نیست.

عبدالباری عطوان همچنین افزود: پیام سوم به برخی کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس است که سلاح و مهمات از خاک ترکیه برای مخالفان ارسال می‌کنند. اما پیام چهارم متوجه داخل است تا ضمن به فراموشی سپردن پناهندگی یک خلبان به اردن، بدانند که نظام آمادگی رویارویی با هرگونه تهاجم خارجی را دارد.

در همین حال، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه روز گذشته با سرگئی لاوروف همتای روس خود در سنت پترزبورگ درباره تحولات جاری در کشورش دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار، دو طرف ضمن تأکید بر ضرورت ادامه حمایت از طرح شش ماده‌ای کوفی عنان، درباره نشست آتی بین‌المللی درباره سوریه در ژنو به رایزنی پرداختند.

در همین حال، لاوروف با تأکید بر اینکه کشورش هیچ نیازی نمی‌بیند که برای آمریکا توجیهاتی درباره بازگرداندن هلی‌کوپترهای تعمیر شده به سوریه بیاورد، تأکید کرد که کشورش درباره این امر عذرخواهی نخواهد کرد.

تشکیل دولت جدید سوریه

ترکیب دولت جدید سوریه به نخست‌وزیری ریاض حجاب روز گذشته مشخص شد و دو وزیر دفاع و خارجه در سمت‌های خود ابقا شدند.دولت جدید مرکب از 26 وزیر و 8 وزیر مشاور بوده و شماری از مخالفان از جمله قدری جمیل از مخالفان سرشناس سوریه در سمت وزارت بازرگانی ، وارد دولت جدید شده‌اند.

حقوق سعودی‌ها به مخالفان سوری

روزنامه انگلیسی گاردین از طرح و برنامه‌های عربستان برای حمایت مالی از مخالفان مسلح سوری خبر داد.به نوشته گاردین، مقام‌های عربستان خود را آماده پرداخت حقوق ماهانه به اعضای گروه پیکارجوی ارتش آزاد سوریه می‌کنند تا نظامیان دیگر ارتش سوریه را به جداشدن از ارتش تشویق نمایند.

در ادامه گزارش گاردین آمده است که این طرح که پیشنهاد جو لیبرمن عضو کنگره آمریکا بوده و میان ریاض و واشنگتن و برخی رهبران عرب به بررسی گذاشته شده، این‌روزها ضرباهنگ سریع تری گرفته و در ارسال سلاح‌هایی با حمایت عربستان و قطر برای مخالفان، نمود یافته که اخیراً در درگیری‌ها میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مخالف کاملا مشهود بود.

کد خبر 174902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز