گروه اجتماعی- علی‌ا‌صغر محمدی:‌ سرپرست سازمان سنجش با رد ارتباط تغییر رئیس سازمان سنجش با موضوع اعتراض به کنکور دکتری اعلام کرد برای داوطلبانی که رتبه‌های برتر داشته‌اند و در دانشگاهی پذیرفته نشده‌اند در شهریورماه ظرفیت ایجاد خواهد شد و ظرفیت‌های باقیمانده خالی به آنها اختصاص داده خواهد شد.

فوتسال

ابراهیم خدایی با بیان اینکه داوطلبانی که رتبه‌های پایین‌تر آورده‌اند اگر ظرفیت دانشگاه‌ها تکمیل نشود، فرصت دوباره خواهند داشت اعلام کرد: باید تا شهریور ماه منتظر بمانیم تا ظرفیت خالی دانشگاه‌ها مشخص شود و اینکه چند دانشگاه تقاضای ظرفیت جدید خواهند داد.

او با بیان اینکه بیش از 34 هزار نفر از شرکت‌کنندگان در کنکور دکتری مجاز به انتخاب رشته شدند، گفت: از این تعداد 15 هزار و 973 نفر برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند و فرایند مصاحبه از دوم تیر آغاز شده و دانشگاه‌ها تا 15 مردادماه نتایج مصاحبه‌ها را به سازمان سنجش اعلام می‌کنند. سرپرست سازمان سنجش با اشاره به دو تفاوت عمده در کنکور دکتری سال 91 نسبت به سال 90 گفت: نخستین تفاوت تغییر نوع امتحان از کنکور عمومی به تخصصی بود و دومین تفاوت نیز تعداد معرفی‌شدگان برای انجام مصاحبه به دانشگاه‌ها بود.

او با بیان اینکه سال گذشته پنج هزار و 600 نفر ظرفیت پذیرش داوطلبان دوره دکتری بود اظهار کرد: 14 هزار و 700 نفر که تقریبا معادل سه برابر تعداد ظرفیت است، برای معرفی به دانشگاه‌ها انتخاب شدند. به گفته خدایی در روش پیشین برای مثال برای پذیرش پنج نفر از 60 نفر مصاحبه گرفته می‌شد و برخی دانشگاه‌ها برای پذیرش داوطلبان حتی امتحان کتبی برگزار می‌کردند، همچنین سال گذشته در سه انتخاب اول زمانی که ظرفیت 10 برابر می‌شد، می‌بایست 60 نفر برای مصاحبه معرفی می‌شدند و در بهترین حالت رتبه‌های یک تا 10 قبول می‌شدند و از رتبه 11 به بعد به هیچ دانشگاهی معرفی نیم‌شدند؛ به همین‌خاطر امسال سیستم معرفی اصلاح شد.

خدایی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش آزمون دکتری امسال 10 هزار و 182 نفر است اظهار کرد: 15 هزار و 973 نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند که این آمار مصاحبه‌شونده 1.6برابر بوده است و با احتساب سهمیه‌ها نسبت افراد معرفی شده1.3 برابر بوده است و در رشته محل‌ها نسبت افراد معرفی شده بین چهار تا 11 برابر بوده است. به گفته او براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 50 درصد سهمیه‌ها به ایثارگران و مربیان اختصاص دارد و داوطلبان آزاد تنها نیمی از ظرفیت پذیرفته شدگان را شامل می‌شوند.

کد خبر 175207
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز