«بسیاری از افراد به من مراجعه می‌کنند تا تخلفات آنها را ببخشم اما من اختیار قانونی ندارم. اگر کسی واقعا پولی برای پرداخت جریمه نداشته باشد، آن را از جیب خودم پرداخت می‌کنم اما جریمه‌ای را خط نمی‌زنم».


این گفته‌های فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در همایش رئیسان استانی پلیس راهور ناجا، جدیت پلیس و به‌ویژه پلیس راهنمایی ‌و رانندگی را در اجرای قانون جدید، بیش از هر بخشنامه و آیین‌نامه‌ای نشان می‌دهد. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم قانون جدید را اهرمی برای اجرای قانون می‌داند که در اختیار ناجاست.

او درباره سال91 گفته است: در دو، سه ماه اول شاهد کاهش خوبی در مورد تخلفات رانندگی بودیم اما این روند آرام‌آرام رها شده است. برخی از تخلفات مانند استفاده از تلفن همراه افزایش یافته و 30 درصد از رانندگان هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند. حتی برخی‌ها تلفن‌های همراه را روی استندی در خودرو قرار می‌دهند و فکر می‌کنند به این طریق پلیس را فریب می‌دهند. البته میزان استفاده از کمربند ایمنی در پایتخت بیش از 90درصد است.

فرمانده نیروی انتظامی همچنین درباره افزایش چند برابری مبلغ جریمه‌ها در قانون جدید اعلام کرده ‌است که در سه ماه نخست سال91 ارزش ریالی جریمه‌های صادر شده دو برابر شده اما تعداد تخلفات 32درصد کاهش یافته است. او در جایی دیگر با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد بخشی از مردم درخصوص قانون راهنمایی و رانندگی توجیه نشده‌اند،‌ گفت: عده‌ای تصور می‌کنند اگر پلیس ندید باید تخلف کنند. احمدی‌مقدم ادامه داد: شاید هم هنوز قبض جریمه‌هایی که شده‌اند به دست‌شان نرسیده است.

از ابتدای زمستان 90

رقم جریمه‌های تازه در قانون جدید راهنمایی‌ و رانندگی آنقدر هست که اگر راننده‌ای ندانسته تخلف کند و بعدها از میزان جریمه خود آگاه شود، با خود عهد می‌کند که دیگر از چراغ و خط و مأمور راهور و دوربین سرعت‌سنج غفلت نکند. افزایش چندبرابری نرخ جریمه‌های رانندگی، مرحله دوم از قانونی است که از ابتدای دی‌ماه1390 اجرا شده است.

پیش از آغاز اجرای این قانون، پلیس راهور اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام داد. رانندگان متخلف، در 10روز پایانی آذر در قالب یک طرح ارشادی، همراه برگه جریمه خود یک برگه جریمه آموزشی نیز دریافت می‌کردند که رقم جریمه جدید در‌آن نوشته شده بود.

این قانون پس از تأیید مجلس شورای اسلامی و ابلاغ هیأت دولت در دستور کار پلیس راهور ناجا قرارگرفت.اجرای این قانون نه تنها رقم جریمه تخلفات را چند برابر کرده بلکه مأموران راهور را هم سختگیرتر و تیزبین‌تر کرده است. اطلاع‌رسانی راهور ناجا از طریق تبلیغات بزرگراهی و مانند آن، همچنان ادامه دارد.

تجاوز به چپ و دور زدن ممنوع

براساس ابلاغ دولت، مهم‌ترین تخلفاتی که جریمه 50هزار تومانی برای آنها تعیین‌شده از این قرارهستند: تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 تا 50کیلومتر در ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایط نقلیه از پیاده‌رو، دورزدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی در سرعت بالای 60کیلومتر، نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی در شب، در آغوش داشتن اطفال حین رانندگی، نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر، توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع، استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره‌کننده، چراغ‌های الوان، نور سفید و... .

در جلوی وسیله نقلیه، نصب هرگونه تجهیزات یا اجسام اضافی روی بدنه وسیله نقلیه یا روی چرخ که از سطح بیرونی آن تجاوز کند، توقف و سد معبر در سطح یا روی حریم تقاطع‌ها و میادین یا سطوح نارنجی، تصادف ناشی از بی‌توجهی به جلو یا عدم‌رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله جلویی یا جانبی، عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خط ویژه، استفاده از شیشه دودی به‌نحوی که راننده و سرنشین آن قابل تشخیص نباشد، سبقت از سمت راست وسیله نقلیه در راه‌هایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری دارد یا با استفاده از شانه راه.

جریمه‌های 30هزار تومانی

همچنین براساس قانون جدید استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه حین رانندگی در سرعت‌هایی کمتر از 60کیلومتر در ساعت، توقف سایر وسایط نقلیه در ایستگاه وسایط نقلیه عمومی، راه ندادن به وسیله نقلیه پشت‌سر برای سبقت، توقف وسایط نقلیه عمومی، حمل بار و مسافر در خارج از ایستگاه‌های تعیین شده، پرتاب کردن یا ریختن ضایعات، زباله، آب دهان و بینی و امثال آن از وسایط نقلیه به سطح معابر، توقف وسایط نقلیه در سطح سواره‌روراه‌ها و محل‌هایی که شانه کناری وجود ندارد، حمل مسافر با وسایط نقلیه شخصی یا غیرمجاز، توقف دوبله در معابر، رانندگی با وسایل دودزا، عدم‌استفاده از کلاه‌ایمنی و سرنشین موتورسیکلت حین رانندگی، عدم‌استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشین وسیله نقلیه در حال حرکت در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و جاده‌ها، هر نوع توقف که منجر به سد معبر یا اختلال در عبور و مرور شود، همراه نداشتن گواهینامه رانندگی، بیرون آوردن دست یا هر یک از اعضای بدن از وسیله نقلیه در حال حرکت و بوق زدن در محل‌های ممنوعه، هر کدام 30هزار تومان جریمه در «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی» دارد.

رشد هفت‌ برابری در سقف

با ابلاغ جدول جدید جریمه‌های رانندگی، سقف جریمه‌های رانندگی در کشور به 200هزار تومان افزایش یافت. پیش از این سقف جریمه‌های رانندگی در کشور 30هزار تومان و کف آن هزارتومان بود. بیشترین افزایش نرخ جریمه‌های تعیین شده در جدول جدید جریمه‌های رانندگی مربوط به تخلفات حادثه‌ساز است. براساس جدول جدید نرخ جریمه‌های رانندگی که دولت در قالب 171کد جریمه ابلاغ کرد، نرخ جریمه‌های رانندگی به سه‌ بخش «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی»، «سایر شهرها» و «روستاها و راه‌های روستایی» تقسیم شده است. جریمه‌ای که براساس مبلغ در صدر جدول جریمه‌ها قرارگرفته، رانندگی در حالت غیرعادی و مصرف روانگردان‌ها یا مواد افیونی در همه جاده‌های کشور است که علاوه بر 200هزار تومان جریمه، منجر به ضبط شش‌ماهه گواهینامه و معرفی راننده به مراجع قضایی می‌شود. جریمه 100هزار تومانی هم برای حرکات نمایشی مانند دور‌زدن در جا یا حرکت موتورسیکلت روی یک‌چرخ، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50کیلومتر در ساعت)، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، حرکت به‌صورت مارپیچ و حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در دسته «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی» وضع شده است. راننده‌ای که از این تخلفات مرتکب دو مورد شود - به جز حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها- علاوه بر مجموع جریمه دو تخلف، خودروی راننده متخلف هم 72ساعت توقیف خواهد شد.

کد خبر 175230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز