گروه شهری - محمد باریکانی: دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در حالی در آخرین پیام خود به رویداد بین‌المللی گردشگری شیراز که در تقویم جهانی گردشگری به ثبت رسیده است، چشم‌انداز صنعت گردشگری ایران در این سال را خوب اعلام کرد که از میان دیپلمات‌های دعوت شده به این رویداد بین‌المللی بیشتر آنها کشورهای آفریقایی ناتوان در فرستادن گردشگر بودند.

گردشگران خارجی

اوگاندا، کشوری نه‌چندان ثروتمند و بسیار دور به ایران است، سومالی تا همین سال گذشته گرفتار قحطی بود و موریتانی که تنها یکسال و شش ماه است دارای سفارتخانه در ایران است. سنگال کشور بحران‌زده، غنا و کنیا که البته این آخری به جاذبه‌های طبیعی‌اش شهرت دارد. گینه، اوگاندا و ساحل عاج از دیگر سفرای آفریقایی دعوت شده در گروه هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی بودند که به بازدید از رویداد بین‌المللی گردشگری شیراز دعوت شدند. این کشورها قرار است با فرستادن گردشگر به ایران، این صنعت را رونق دهند. در بازار هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی البته نمایندگانی از سفارتخانه‌های کشورهای آمریکای لاتین همچون اکوادور، اروگوئه، کوبا و نیکاراگوئه حضور داشتند تا در بازدید از جاذبه‌های گردشگری ایران ترغیب به جذب گردشگران خود برای سفر به ایران شوند. در میان آسیایی‌ها سفرای اندونزی، مالزی و تاجیکستان نیز حضور داشتند. نکته جالب حضور دو نماینده اروپایی در این سفر از کشورهای کرواسی و نروژ بود که به گفته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در میان کشورهای هدف گردشگری ایران تعریف شده‌اند اما آفریقا تا چه اندازه قادر به تامین نیاز گردشگری ایران است؟

موریتانیایی‌ها وگرانی سفر به ایران

ولد محمد لغظف کاردار سفارت موریتانی در تهران با اشاره به اینکه سفارت موریتانی در تهران یکسال و شش ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده از گران بودن سفر به ایران سخن می‌گوید. لغظف در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا گردشگران موریتانی توانایی سفر به ایران را دارند به نبود توافقات گردشگری بین ایران و موریتانی به‌دلیل آنکه یکسال و شش ماه از گشایش سفارتخانه موریتانی در تهران می‌گذرد اشاره کرد و گفت: تا آنجا که می‌دانم موریتانیایی‌ها سفری به ایران ندارند ولی این کشور به برقراری ارتباطات گردشگری با ایران علاقه دارد و این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک ارتباطاتی با مقامات ایرانی انجام شود تا مقدمات اجرایی‌شدن فعالیت‌های گردشگری دو کشور فراهم شود. کاردار سفارت موریتانی در تهران که در محوطه تخت جمشید با همشهری گفت‌وگو می‌کرد به مشکلات موجود در مسیر توسعه روابط گردشگری با ایران اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات گردشگران موریتانی قطعا مشکل زبان است. از سوی دیگر ایران و موریتانی فاصله بسیار زیادی با یکدیگر دارند و گردشگران موریتانی پول زیادی برای سفر به ایران نیاز دارند. ولد محمد لغظف مبلغی را که یک گردشگر موریتانیایی برای یک هفته سفر به ایران نیاز دارد نزدیک به 3 هزار دلار می‌داند و با اشاره به اینکه از این مبلغ 1800 دلار هزینه هواپیما برای پرواز از تهران به موریتانی است می‌گوید: بهترین راه برای توسعه روابط گردشگری ایران و موریتانی فعال شدن بخش خصوصی و تور اپراتورهای ایران و موریتانی به‌منظور تعریف پکیج‌های گردشگری دوجانبه است. وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با برخی شرکت‌های گردشگری در ایران از مذاکره با شرکت‌های گردشگری موریتانی به‌منظور انعقاد قرارداد با فعالان بخش خصوصی در صنعت گردشگری ایران خبر داد.

اوگاندایی‌ها علاقه‌ای به سفر ندارند

محمد احمد کیسول سفیر اوگاندا در تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری از بی‌رغبتی ذاتی اوگاندایی‌ها به سفر خارجی اشاره می‌کند. کیسول با تأکید بر اینکه توسعه فعالیت‌های گردشگری نیاز به هماهنگی و روابط زیاد گردشگری دارد، گفت: باید توجه ویژه‌ای به موضوع گردشگری داشت. سفیر اوگاندا اظهار داشت که اوگاندایی‌ها علاقه زیادی برای سفر به ایران دارند و افراد زیادی نیز از ایران به اوگاندا سفر می‌کنند که هدف آنها تنها گردشگری نیست بلکه هدف عمده آنها فعالیت‌های تجاری است. وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران و وجود اماکن تاریخی، مذهبی و طبیعی، توسعه گردشگری با ایران را موجب آشنایی بیشتر دو ملت ایران و اوگاندا از فرهنگ یکدیگر دانست و افزود: گردشگری تاثیر بالایی در توسعه اقتصادی و فرهنگی دارد. وی هزینه سفر به ایران برای یک گردشگر اوگاندایی را حدود 800 تا 900 دلار دانست و گفت: برخلاف ایرانی‌ها که علاقه بسیار زیادی به سفر دارند، مردم اوگاندا علاقه زیادی به سفر ندارند. به گفته او ایران برای گردشگران اوگاندایی چندان گران نیست ولی مشکل اصلی تمایل نداشتن مردم اوگاندا به سفر است.

اندونزیایی‌ها نیازمند تغییر ذهنیت

سفیر اندونزی در تهران از آن دسته سفرایی است که می‌گوید مردم کشورش برای سفر به ایران نیازمند تغییر ذهنیتی هستند که در خارج از کشور از ایران وجود دارد. آنطور که دیان ویرنجوریت به همشهری می‌گوید: ایران و اندونزی دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری به لحاظ تاریخی، معماری و طبیعت هستند که نیاز به ترویج این ظرفیت‌ها برای یکدیگر دارند. ویرنجوریت با تأکید بر اینکه مردم اندونزی شناخت زیادی از ایران ندارند گفت: ایرانی‌ها نیز به‌دلیل فاصله زیاد دو کشور چیزی از اندونزی نمی‌دانند و شاید تنها نام جزیره بالی را شنیده باشند. سفیر اندونزی افزود: ایران برخلاف تصوری که خارج از این کشور وجود دارد بسیار امن و بی‌خطر است که امیدوارم مردم اندونزی نیز با سفر به ایران از جاذبه‌های این کشور دیدار کنند.

چرا نمی‌گویید اکوادور، نروژ؟

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در واکنش به این سؤال همشهری که چرا از کشورهای فقیر آفریقایی برای حضور در رویداد بین‌المللی گردشگری کشور که می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر به ایران داشته باشد دعوت شده است؟ می‌گوید: چرا اندونزی، اکوادور و نروژ را نام نمی‌برید؟ بیشتر کشورهایی که انتخاب شده‌اند از بازار هدف گردشگری کشور هستند تا ایران را به‌عنوان مقصد در سبد سفرهای خود قرار بدهند و بخش خصوصی را ترغیب به سفر به ایران کنند. منوچهر جهانیان افزود: با توجه به اینکه کشورهای آفریقایی نیز اعضای سازمان جهانی جهانگردی هستند با هدف حضور فعال کشور در عرصه بین‌المللی نیازمند دعوت از این کشورها به‌عنوان بخشی از بازار هدف گردشگری کشور بودیم.

کد خبر 176717

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز