دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

مینا شهنی: امنیت برگزاری چهارشنبه‌سوری مهم‌ترین چالشی است که این جشن ملی در پیش رو دارد، مسئله‌ای که باعث شده تمامی نیروهای پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس، شهرداری‌ها و حتی دادگاه‌ها در آماده‌باش کامل بسر برند.

همه ساله با نزدیک شدن به آخرین چهارشنبه سال چگونگی برقراری امنیت  این شب  محل  بحث و گفت‌وگو است.

برنامه‌های شاد نداریم

نداشتن فضای خانوادگی شاد، افزایش انگیزه ارتباطات اجتماعی و زمینه‌های ابراز وجود از عمده‌ترین علل رفتارهای پرخطر و آسیب‌زای دانش‌آموزان در چهارشنبه سوری است.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان صبح دیروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: جوانان و نوجوانان در مراسم و آیین‌هایی همچون چهارشنبه سوری پذیرای سرزنش نیستند و خانواده‌ها باید با همراهی بچه‌های خود از بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی در این شب جلوگیری کنند.

فرمانده نیروی  انتظامی نیز با تاکید بر اینکه پلیس با شادی مردم مخالف نیست گفت: اوضاع کشور در چهارشنبه آخر سال رها نیست و ناجا با کسانی که بخواهند در این روز مزاحمت ایجاد  و سلب آسایش عمومی کنند به شدت برخورد خواهد کرد. 

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم که در حاشیه هشتمین همایش سراسری پلیس مرزبانی با خبرنگاران رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: ناجا با افرادی که در چهارشنبه آخر سال اقدام به مزاحمت، خسارت، راهبندان و سلب‌آسایش هموطنان کنند به شدت برخورد می‌کند.

وی افزود: با هماهنگی ‌ای که با دستگاه قضائی شده است، متخلفین در ایام نوروز در بازداشت به سر برده و از تعطیلات نیز محروم خواهند بود.

فرمانده ناجا در ادامه خاطر نشان کرد: اگر بچه‌ها  مراسم چهارشنبه آخر سال را با استفاده از مواد محترقه کم‌خطر، همراه خانواده‌ها و در مکان‌های خاصی که برای این منظور تهیه شده‌است، برگزار کنند، ناجا نه تنها برخوردی با آنان نخواهد داشت بلکه از این کار استقبال نیز خواهد کرد.

در سال‌های اخیر نوع مواد محترقه‌ای که در چهارشنبه‌سوری استفاده می‌شود بزرگترین معضل اجتماعی را رقم زده‌است.

گوناگونی مواد محترقه و توزیع این مواد از سوی مراکز ناشناس و غیر قانونی سبب شده‌است تا ترقه‌های آتش‌زای زیادی در میان مردم توزیع شود و مردم نیز بدون آگاهی به خرید این اجناس اقدام کنند.

انواع ترقه‌های تبلیغ شده که با عناوین آبشار، فشفشه و بمب به فروش می‌رسد، بدون اطلاعات کافی از نحوه عملکرد توسط مردم خریداری شده و استفاده می‌شود.

این مواد آتش‌زا و منفجره در کارگاه‌های غیراستاندارد و زیرزمینی تهیه می‌شود و همین امر کنترل تهیه و توزیع این مواد را از سوی پلیس با سختی روبه‌رو می‌کند.

در همین زمینه سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران  از استقرار 71 ایستگاه آتش‌نشانی موقت برای مقابله با خطرات  مراسم آخرین چهارشنبه سال خبر داد.

فتح الله تیموری گفت: هم اکنون 80 ایستگاه ثابت آتش‌نشانی در شهر تهران داریم اما با توجه به حریق و حوادث بسیاری که ممکن است در مراسم چهارشنبه‌سوری به وقوع بپیوندد 71 ایستگاه موقت نیز در میادین، خیابان‌ها و پارک‌های سطح شهر تهران مستقر خواهند شد.

تیموری با هشدار به شهروندان تهرانی گفت: شهروندان با رعایت نکات و توصیه‌های ایمنی و مراقبت از فرزندان خود می‌توانند با شهری ایمن به استقبال سال جدید و تعطیلات نوروزی بروند.

قائم مقام سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد حریق و حوادث مراسم چهارشنبه‌سوری با رشد چشمگیری مواجه بوده است، گفت: در مراسم سال گذشته در مجموع 139حریق و حادثه در سطح پایتخت اتفاق افتاد که منجر به مجروح شدن 9 شهروند شد.

اورژانس نیز در اقدامی پیشگیرانه به مردم توصیه کرده‌است تا لوازم اطفای حریق را از قبل تهیه کرده و در دسترس بگذارند تا در صورت بروز هر حادثه‌ای بتوانند به خاموش‌کردن آتش بپردازند.

کد خبر 17675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز