دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

گروه سلامت: در روزهای پایانی هر سال، شادی نوروز با تراژدی چهارشنبه سوری آغاز و بهانه‌ای می‌شود تا کمبود تخت‌های سوختگی و نداشتن بانک پوست و... را تکرار کنیم؛

شاید متولیان بهداشتی کشور اقدامی اساسی در خصوص رفع این معضل کرده و  امید سوختگان را ناامید نکنند.

به گفته دکتر لنکرانی، وزیر بهداشت، سوختگی ششمین علت از بین 150 علت مرگ و میر در کشور است و بیش از 70 درصد جمعیت آن را افراد زیر 40 سال تشکیل می‌دهند که 50 درصد سوختگی‌ها مربوط به کودکان است.

سالانه بیش از 47 هزار مورد سوختگی در کشور ایجاد شده که در بیمارستانهای مختلف کشور بستری می‌شوند که از این تعداد حدود 7/0 نفر از هر 100 هزار مورد نیز دچار مرگ و میر می‌شوند و علاوه بر مرگ و میر ناشی از سوختگی‌ها، حدود 50 درصد سوختگی‌ها منجر به ایجاد عوارض در بیماران می‌شود.

از این روست که کارشناسان، راه اندازی تخت‌های جدید سوختگی، تخت‌های  آی سی یوی سوختگی یا BICU، بانک پیوند پوست و نحوه ارتباط مراکز با یکدیگر را از جمله موارد ضروری برای ارتقای کیفی خدمات درمانی در کشور می‌دانند.

خدمات سوختگی غیر استانداردند

کمیت و کیفیت خدمات سوختگی در ایران با معیارهای سازمان بهداشت جهانی بسیار فاصله دارد. کمبود تخت ویژه سوختگی و نبود امکانات و تجهیزات جدید ترمیم جراحات سوختگی در کشور، دلیل منطبق نبودن این نوع خدمات با معیارهای سازمان بهداشت جهانی است.

دکتر حمید کریمی رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری در این باره می‌گوید: ما هم‌اکنون با داشتن 800 تخت ویژه سوختگی، با توجه به جمعیت 70 میلیونی در کشور، نه تنها در طول سال جوابگوی بیماران نیستیم بلکه در زمان وقوع سوانح و حوادثی همچون آتش سوزی مسجد ارگ با بحران جدی مواجه می‌شویم.

وی نبود امکانات و تجهیزات نوین سوختگی مانند مرکز کشت و بانک پوست را از دیگر مشکلات مراکز درمان سوختگی کشور دانست و تصریح می‌کند: با بهره‌گیری از این روش می‌توان، 20 تا 25 درصد از ضایعات پوستی بیمارانی که بیش از 50 درصد سوختگی دارند را برطرف کرد.

از آنجا که  اغلب سانحه دیدگان سوختگی در محیط کار و از قشر جوان جامعه هستند، کاربرد این نوع روش‌ها  امری ضروری است و عدم به کار گیری  روش‌های نوین ترمیم ضایعات سوختگی در کشور،‌ اغلب نیروی کار سانحه دیده از ادامه فعالیت باز می‌مانند و به این ترتیب بر چرخه اقتصاد کشور تاثیر منفی برجای می‌ماند.

کد خبر 17676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز