دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جواد شمقدری در تازه‌ترین اظهاراتش ضمن تأیید اختصاص بودجه میلیاردی،‌ فیلم «لاله» را تجربه‌ای جدید برای سینمای ایران در عرصه بین‌المللی توصیف کرد.

رئیس سازمان سینمایی در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه لاله که قرار است توسط اسدالله نیک‌نژاد کارگردان شاغل در هالیوود و با بودجه‌ای پنج میلیارد تومانی ساخته شود گفت: فیلم‌هایی در خارج از کشور علیه ما به زبان انگلیسی با بازیگران خارجی ساخته می‌شود، ما نیز احساس کردیم که بدین‌گونه عمل کنیم و در داخل کشور فیلمی بسازیم و پاسخ چنین آثاری را بدهیم. برای ساخت چنین پروژه‌ای در سطح بین‌المللی لازم بود از حضور بازیگران خارجی استفاده کنیم. وقتی هم که وارد عرصه بین‌المللی می‌شوید قطعا یک صفر جلوی بودجه‌تان می‌آید.

جالب اینکه شمقدری هیچ اشاره‌ای به سابقه اسدالله نیک‌نژاد در هالیوود و نوع فیلم‌هایی که در آنجا تولید کرده نمی‌کند و توضیح نمی‌دهد که اگر قرار به پاسخگویی به فیلم‌های مغرضانه غربی‌ها علیه ایران است، چرا از کارگردانان توانمند داخل کشور استفاده نمی‌شود؟ چرا باید برای «اسی نیک‌نژاد» کارت دعوت فرستاد و بودجه میلیاردی در اختیارش گذاشت تا برایمان فیلم بسازد؟ تازه تا حالا کدام فیلم سفارشی و به فرموده اثر قابل‌توجهی شده که حالا انتظار داشته باشیم لاله چنین فیلمی شود.

اگر می‌خواهیم پاسخ غرض‌ورزی‌های خارج از مرزها را بدهیم بهترین راه، فراهم کردن بستر تولیداتی است که بتوانند سفیران موفقی برای ایران در محافل بین‌المللی باشند. تولید پروژه‌های عظیم جهانی و حضور بازیگران بین‌المللی هم در تاریخ سینمای ایران مسبوق به سابقه است؛ چنانکه در دهه 50 آثار مشترکی با حضور عوامل و بازیگران خارجی و هنرمندان داخلی تولید و بعدها از آنها به‌عنوان چپاول مشترک یاد شد. فیلم «کاروان‌ها» با بازی آنتونی‌کوئین معروف‌ترین فیلم این جریان بود که هیچ بازاری را هم در جهان فتح نکرد.

تغییر و تحولات مدیریتی

شمقدری در بخش دیگری از گفت‌وگویش با خبرنگاران با اشاره به تغییرات در مدیریت زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی همچون فارابی گفت: ما در آستانه فعالیت‌های سازمان سینمایی هستیم. ممکن است هر شخصی جایش تغییر کند. برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و در آینده نزدیک تغییرات را اعلام می‌کنیم و مدیران جدید معرفی می‌شوند. البته ممکن است همه جدید نباشند بلکه عنوان آنها جدید باشد.

تغییراتی که شمقدری از آنها نام برده درواقع تعیین چارت تشکیلاتی سازمان سینمایی کشور است که تولد آن در بهمن سال گذشته جشن گرفته شد ولی با گذشت پنج ماه هنوز خبری از آغاز به کار این سازمان نیست؛ سازمانی که با تشکیلاتی عریض و طویل‌تر از معاونت سینمایی فعالیت خواهد کرد و ظاهرا چندین معاونت و مدیرکل برایش پیش‌بینی شده است.

البته هنوز کسی از جزئیات این سازمان مطلع نیست و آنچه هم که تاکنون از سوی مدیران سینمایی بیان شده، همواره با پیشوند شاید و احتمالا همراه بوده است. می‌توان گفت در طول سه سال حضور جواد شمقدری در رأس هرم مدیریت سینما، او و همکارانش به توفیق چندانی نرسیده‌اند و درمورد عملکرد برخی از مدیران زیرمجموعه شمقدری چون مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میزان نارضایتی سینماگران گسترده و قابل توجه بوده است.

از سوی دیگر عملکرد احمد میرعلایی با تمام انتقادهایی که به عملکرد فارابی وارد است نسبت به دیگر مدیران سینمایی قابل قبول بوده، ولی جالب اینکه گفته می‌شود یکی از نخستین مدیرانی که در چارت سازمان سینمایی حذف خواهد شد،میرعلایی است.

کد خبر 176863
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز