چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

گروه ادب‌وهنر: صدور بیانیه کنایه‌آمیز شورای صنفی اکران خطاب به مسئولان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نشان داد که طیف افراطی همراه و همسو با سازمان سینمایی نان خود را در جنجال و هیاهو می‌بیند؛ شورایی که خود را منتخب صنف می‌داند ولی عملا منصوب مدیریت دولتی سینماست و اکثریت اصناف سینمایی آن را به مشروعیت نمی‌پذیرند.

حلقه فیلم

آنچه در این جنجال‌آفرینی‌ها مشهود به نظر می‌رسد، فقدان «عقلانیت» و «تدبیر» در اداره امور است که نتیجه‌اش وضع آشفته اکران و به تبع آن سینماست. این شورای صنفی منتخب اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد است که آشکارا نشان می‌دهد نمی‌خواهد تنش‌های حاکم بر سینما خاتمه یابد. در این میان سکوت مدیران سینمایی وزارت ارشاد مفهومش همراهی و رضایت از رفتارهای شورای صنفی است.

شورای صنفی نمایش با صدور بیانیه‌ای در ارتباط با کیفیت صدور حواله اکران برای حوزه هنری تأکید کرد که می‌خواهد یک‌بار برای همیشه تکلیف اکران آثار اخلاقی در سینمای پرافتخار ایران را مشخص کند. یک روز پس از اعلام ممانعت شورای صنفی اکران از نمایش فیلم کلاه‌ قرمزی و بچه ننه در سینماهای حوزه هنری و به‌رغم سکوت مسئولان حوزه هنری در قبال این تصمیم‌گیری، شورای صنفی باردیگر اقدام به انتشار بیانیه کرد تا با تأکید بر مواضع خود با لحنی کنایه‌آمیز برای مسئولان حوزه هنری خط و نشان بکشد.در این بیانیه آمده است: «با آرزوی اینکه همه اهالی سینما جزو میهمانان واقعی حضرت حق در این‌ماه شریف باشند.

ما اعضای شورای صنفی منتخب سه صنف جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، انجمن سینماداران و کانون پخش‌کنندگان در کنار ناظر محترم وزارت ارشاد اسلامی در جهت به کرسی نشاندن حرف و هدف حوزه محترم هنری سازمان تبلیغات اسلامی در روند به اکران درآوردن فیلم‌های ارزشی و نه فیلم‌های نازل و. . . تصمیم گرفته‌ایم فیلم‌های ساخته شده ارزشی یکی پس از دیگری جهت اکران به سینماهای حوزه هنری معرفی شود.باشد که به خواست خداوند یک‌بار برای همیشه تکلیف اکران فیلم‌های اخلاقی و معنوی و نه البته بازاری و... در سینمای پرافتخار ایران روشن شود. شورای صنفی همچنان گوش به زنگ می‌ماند که فیلم‌های مورد نظر حوزه هنری را نیز که مناسب با فرمایشات ریاست آن حوزه نیست، درصورت انتشار البته به لیست فیلم‌های انتخابی این شورا بیفزاید.

بنابراین شورای صنفی نیز فیلم‌های مناسب با دغدغه‌های ارزشمند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را جهت اکران در سینماهای این نهاد ارزشمند معرفی کند و بی‌شک فیلم‌های غیراز این لیست شایستگی اکران در سینماهای حوزه هنری نخواهند داشت.»

انتشار این بیانیه در حالی است که حدود دو هفته پیش و به‌دنبال پافشاری حوزه هنری بر مواضع خود مبنی‌بر عدم‌اکران فیلم‌های نامتناسب با ملاک‌های پذیرفته شده ارزشی و اخلاقی در سینماهای تحت مدیریت خود، شورای صنفی اکران با دستور مستقیم وزیر ارشاد ناگزیر از صدور حواله اکران برای سینماهای حوزه هنری شده بود.

کد خبر 178740

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز