گروه شهری: چهارمین نمایشگاه عرضه محصولات غذایی سالم، طبیعی و ارگانیک از روز گذشته 24تا30تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار می‌شود.


معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: از 100 نوع میوه جهان، 50‌نوع در ایران تولید می‌شود و سرانه تولید میوه سالم در کشور، دو برابر سرانه کشورهای خارجی است.وی حمایت و تشویق تولیدکنندگان محصولات طبیعی و ارگانیک و آشنایی مردم با این نوع محصولات را از دلایل برگزاری این نمایشگاه دانست و اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه 40گروه از تولیدکنندگان محصولات ارگانیک که دارای گواهی از مؤسسات بین‌المللی هستند حضور داشته و 35گروه از محصولات سالم، طبیعی و ارگانیک همچون لبنیات، چای، آبمیوه، عسل، زعفران، ماهی، میگو، خاویار، مرغ بدون آنتی بیوتیک و... را عرضه خواهند کرد.

به گفته عبداللهی این گروه از تولیدکنندگان، دارای مزرعه استاندارد هستند و در واقع مزرعه آنها از سوی مؤسسه ملی استاندارد گواهینامه سلامت دریافت کرده است. وی اظهار کرد: همچنین 15غرفه به تولیدکنندگان محصولات طبیعی و گیاهان دارویی و هشت غرفه به مواد غذایی فرا سودمند اختصاص یافته است. یک سالن نیز برای محصولات علمی - آموزشی درنظر گرفته شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران به مصوبه مجلس در راستای توجه به میوه‌های سالم اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران با تکیه بر این مصوبه مجلس، تلاش دارد تا میوه‌های سالم و ارگانیک را به شهروندان تهرانی بیشتر عرضه کند و این نوع محصولات را به مردم بشناساند.

عبداللهی با اشاره به اهمیت توجه به محصولات و میوه‌های سالم ، طبیعی و ارگانیک افزود: در حال حاضر سرانه تولید میوه در کشور دو برابر استاندارد جهانی است؛ یعنی ما علاوه بر رفع نیاز داخلی این امکان را داریم که برای صادرات به دیگر کشورها اقدام کنیم. وی گفت: برای نقش داشتن در بازار جهانی باید میوه‌ها در کشور شناسنامه دار شوند و در راستای طبیعی و ارگانیگ بودن آنها گام برداریم و این مستلزم برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها و حمایت از تولید‌کنندگان داخلی است.

معاون شهردار تهران با اشاره به توجه شهرداری به محصولات سالم و طبیعی افزود: شورای اسلامی شهر تهران در مصوبه‌ای، شهرداری و سازمان میادین میوه و تره بار را به توجه به این مهم ملزم کرده است. به همین منظور پنجمین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک در نیمه دوم امسال هم برگزار می‌شود.عبداللهی افزود: شهرداری برای حضور در بازار و عرضه مستقیم به مردم نقش بسزایی دارد و 30درصد کل بازار فروش میوه در اختیار سازمان میادین و میوه و تره‌بار است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه این نمایشگاه ، تنها نمایشگاهی است که با این سطح در کشور برگزار می‌شود و لزوم برپایی آن در دیگر شهرها نیز احساس می‌شود، اظهار داشت: در برپایی این نمایشگاه دستگاه‌های دولتی همچون سازمان حفظ نباتات و دفع آفات، مؤسسه تحقیقاتی گیاه‌پزشکی معاونت ترویج و آموزش کشاورزی، سازمان استاندارد، انجمن ارگانیک ایران، انجمن تولیدکنندگان محصولات سالم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و برخی سازمان‌های مردم‌نهاد همکاری خوبی داشته‌اند که این سطح از مشارکت نشان از اهمیت موضوع دارد.

به گفته وی برای توسعه نمایشگاه‌هایی از این دست لازم است تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای همکاری بیشتر با شهرداری تهران اقداماتی را انجام دهد و مسلما شهرداری تهران از همکاری این وزارتخانه در برگزاری نمایشگاه محصولات ارگانیک استقبال می‌کند.

عبداللهی محصولات ارگانیک کشاورزی را به سه دسته تقسیم کرده و گفت: در جریان تولید میوه‌های طبیعی از هیچ‌گونه کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود. برای تولید میوه‌های سالم نیز از مواد شیمیایی استاندارد و در حد نیاز استفاده می‌شود. محصولات ارگانیک نیز به محصولاتی اطلاق می‌شود که علاوه بر استفاده نکردن از کود و سموم شیمیایی، برای از بین بردن آفاتشان، از مواد بیولوژیک استفاده می‌شود.

معاون شهردار تهران معرفی این نوع محصولات و استفاده از آنها در سبد غذایی شهروندان را یک ضرورت دانست و گفت: تلاش می‌کنیم تا با برپایی چنین نمایشگاهی، این محصولات را به مردم بشناسانیم.عبداللهی با اشاره به برگزاری سه دوره از این نمایشگاه‌ها در مرکز میوه و تره بار جلال آل احمد گفت: استقبال خوب مردم از این سه نمایشگاه باعث شده تا چهارمین دوره از نمایشگاه محصولات ارگانیک را در بوستان گفتگو و فضایی بزرگ‌تر برگزار کنیم.

علاوه بر آن سه دوره نمایشگاه قبلی در پاییز برگزار شد، اما به‌دلیل تنوع محصولات ارگانیک در فصل تابستان تصمیم بر این شد تا چهارمین دوره در تابستان برگزار شود.وی با اشاره به حضور گسترده مردم در دوره‌های پیشین اظهار داشت: امیدواریم با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی بتوانیم میزان آگاهی و دانش مردم را نسبت به این نوع محصولات افزایش دهیم و استفاده از آن را بین شهروندان نهادینه کنیم.

کد خبر 177393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز