مینا شهنی: میهمان برنامه نشسته رو به دوربین و در مذمت تشریفات سخن می‌گوید.

توضیح می‌دهد که مردم این روزها آنقدر به تشریفات اهمیت می‌دهند که رفت‌وآمد میان اقوام و خویشاوندان کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد او تدارک دیدن چند نوع غذا، سالاد، دسر و شیرینی برای برگزاری یک میهمانی خانوادگی سبب‌شده مردم ترجیح بدهند اقوام و خویشاوندانشان را نبینند و همین مسئله سبب‌شده تا دور هم جمع‌شدن‌های فامیلی کاهش پیدا کند و صله ارحام به‌جا نیاید. مجری تلویزیون هم‌نوا با میهمان برنامه نمونه‌های زیادی را ذکر می‌کند که مردمی ساده در کنار هم جمع می‌شوند، نان و پنیر و خرما نوش‌جان می‌کنند، حرف می‌زنند و پی در پی مردم را به ساده‌زیستن تشویق می‌کنند.

میهمان برنامه با گشاده‌رویی تعریف می‌کند که در یک خانه روستایی از میهمان فقط با یک استکان چای پذیرایی‌شده و شامی هم اگر در کار بوده، شام بسیار ساده بوده که میهمان و میزبان در کنار یکدیگر میل کرده‌اند. (گویا این ماجرا تجربه شخصی گوینده است.) توضیح سهل گرفتن شرایط برای دید و بازدید در این میان تا آنجا پیش می‌رود که هیچ دلیلی به جز سفره‌های رنگین باعث نشده است تا اقوام و خویشاوندان از هم فاصله بگیرند و البته ‌ گرانی و تورم هم یکی از مشکلات امروز مردم معرفی می‌شود چرا که به هر حال تورم و گرانی سبب‌شده تا گستردن یک سفره میهمانی سخت‌تر شود.

اما مخاطب با یک پرسش روبه‌رو می‌شود؛ آیا این دو نفر که در قاب تلویزیون در مذمت تشریفات و هزینه‌های اضافه سخن می‌گویند، حاضرند از میهمانانشان با نان و پنیر پذیرایی کنند؟ آنچنان که میهمان برنامه با خوشرویی نقل می‌کند که با یک استکان چای می‌شود از میهمان پذیرایی کرد آیا حاضر است از اعضای خانواده‌اش با یک استکان چای پذیرایی کند،(در کنار این چای حداکثر باید یک حبه قند سرو شود نه شیرینی و شکلات) و ‌ شام هم چند عدد تخم‌مرغ نیمرو کند تا همراه همسر، فرزند و پدر و مادر و خواهر و برادر و همسرانشان ‌ میل کنند.

واقعا گوینده برنامه تلویزیون یا میهمان این برنامه که‌ از یکی از شبکه‌ها پخش شد حاضرند به‌عنوان میزبان با ساده‌ترین روش ممکنه از میهمانشان پذیرایی کنند؟

نکته ماجرا اینجاست که اگر خانواده‌ای با نیمرو و یک استکان چای از اقوام و خویشان پذیرایی کنند، به این معنی است که رفت‌وآمد میان این فامیل افزایش پیدا می‌کند؟ یعنی کاهش رابطه میان اقوام و خویشان با سرو نیمرو برطرف می‌شود؟

هزینه‌های پذیرایی از میهمان در شرایط کنونی بسیار زیاد است، این را همه مردم قبول دارند، اما‌ این هزینه‌ها هرچند عاملی تعیین کننده است اما تنها عامل کاهش رفت‌وآمد میان فامیل و خویشاوندان نیست و عوامل دیگری هم دخیل هستند. شاید بهتر است بپذیریم انسان امروز ‌ زمان کمتری دارد ، بنابراین هر گز نخواهد توانست همچون 50-40‌ سال پیش هر روز ساعت‌ها ی زیادی را در کنار خویشاوندان سپری کند یا اصلا مشکلات دیگر‌ زندگی مدرن باعث شده که اقوام در دید و بازدید به شیوه‌ای دیگر برخورد کنند.

کد خبر 178107
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز