همشهری آنلاین: وزیر کشور در حالی از مقدمات جداسازی شهرری از تهران خبر داده است که نایب رییس شورای شهر تهران می‌گوید: شهرهایی که پیش از این از تهران جدا شده اند دچار مشکلات اقتصادی اجتماعی بسیاری شده‌اند و تا کنون چندین بار درخواست کرده‌اند مجددا به تهران متصل شوند که نمونه‌اش شهر قدس است.

شهرری

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی محمد نجار، وزیر کشور در حاشیه دیدار رییس جمهور و اعضای هیات دولت با جمعی از شهروندان شهرری با اعلام این خبر گفته بود: جداسازی ری از تهران براساس تصمیم هیات دولت و بنا به درخواست دیرینه مردم بزرگوار شهرستان ری صورت گرفت.

نجار درباره علل این جداسازی توضیح داده است:‌" در خطه ری تقریباً بعضی افراد مشکل ناچیز دارند و افرادی هم هستند که مشکلات بزرگ دارند و ضمن این‌که ما به همه شناخت داریم و رسیدگی می‌کنیم و این مشکلات در کشور ما ریشه‌یابی می‌شود و ما آنها را حل خواهیم کرد. هماهنگی‌های لازم میان این وزارتخانه و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال انجام است."

استاندار تهران نیز امروز در گفتگو با فارس از مقدمات جداسازی شهر ری از تهران خبر داده و گفته است: "شهر ری شورا و شهرداری مستقل خواهد داشت و مقدمات جداسازی این شهرستان از شهر تهران از همین امروز آغاز می‌شود و با این جداسازی هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود و بر تمامی موارد مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفته است."

مرتضی تمدن تاکید کرده است که برای جداسازی شهر ری نیازی به توافق با شهرداری تهران نیست.

جایگاه شهر ری در طرح تفصیلی

اما از سویی نایب رییس شورای شهر با اعلام اینکه در این باره مشورتی با شورا نشده گفت: همچنین در طرح جامع و تفصیلی تهران، ری  جزو پایتخت محسوب شده است و مردم این شهرستان نیز تمایلی به جدا شدن از تهران ندارند.

حسن بیادی افزود: شهرهایی که پیش از این از تهران جدا شده‌اند دچار مشکلات اقتصادی اجتماعی بسیاری شده‌اند و تا کنون چندین بار درخواست کرده‌اند مجددا به تهران متصل شوند.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای شهرهایی مانند شهر قدس پس از جدایی از تهران ایجاد شده است گفت: آسیب‌های اجتماعی و امنیتی که برای این مناطق ایجاد به وجود آمد پایتخت را نیز تحت تاثیر قرار داده و مشکلاتی مانند مهاجرت پذیری و ... برای تهران نیز ایجاد می کنند.

درآمد و مخارج شهرری

این عضو شورای شهر با بیان اینکه نهایت درآمد ری بین 35 تا 40 میلیارد تومان است گفت: این در حالی است شهرداری در سال 89 بیش از 200 میلیارد تومان برای این منطقه هزینه کرده است و 80 میلیارد تومان نیز معاونت‌های دیگر شهرداری در حوزه فرهنگی اجتماعی به آن بودجه داده‌اند.

بیادی تاکید کرده است: در حال حاضر ساخت و سازهای بی‌رویه در منطقه ری انجام می‌شود که به دلیل همین حواشی مربوط به جدایی ری از تهران است. نباید اجازه دهیم همین فضای سبز و منابع بالقوه موجود نیز در منطقه ری از بین برود.

مجلس از جداسازی شهر ری بی خبر است

از سویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه موضوع جداسازی شهرری از تهران در مجلس بررسی نشده است، گفت: جداسازی شهرستان ری و تهران معایبی نیز دارد چرا که شاید در ادامه کار و ایجاد دو شهرداری مستقل منطقه‌های مرزی خسارت ببینند.

سکینه عمرانی افزود: در خصوص جداسازی شهرستان ری از تهران هیچ بحث و بررسی در صحن علنی مجلس نشده است مگر اینکه در کمیسیون شورا این موضوع مطرح شده باشد.

با این وجود همان طور که وزیر کشور و استاندار تهران اعلام کردند دولت نسبت به این اقدام مصمم است و مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شده است.

کد خبر 178204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز