مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته گذشته، وزیرکشور در حاشیه دیدار رییس جمهور و اعضای هیات دولت با جمعی از شهروندان شهرری از جدایی این شهرستان از تهران خبر داد؛ موضوعی که در دولت موافقان و در شورای شهر و شهرداری تهران مخالفانی داشت

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، پس از اعلام این خبر از سوی مصطفی محمد نجار بود که مرتضی تمدن استاندار تهران نیز از ایجاد مقدمات جداسازی ری از تهران خبر داد و گفت که "شهر ری شورا و شهرداری مستقل خواهد داشت و با این جداسازی هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود و بر تمامی موارد مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفته است."

اما این موضوع که در سال 87 نیز به گونه دیگری از سوی دولتمردان مطرح شده بود، بار دیگر در اواخر تیرماه امسال مطرح شد تا دوباره نام شهرری و مسائل پیرامون آن در اذهان عمومی مطرح شود.

موافقان طرح جداسازی ری از تهران معتقدند که این منطقه درآمدهای زیادی دارد که باید صرف همان نقطه شود. همچنین آنها ایجاد فرمانداری و شهرداری و شورای شهر مستقل را از مزایای جداسازی می‌دانند. وزیرکشور،استاندار تهران جزو این گروه هستند.

اظهارکننده

اظهارات

مصطفی محمد نجار،وزیرکشور

  • جداسازی ری از تهران براساس تصمیم هیات دولت و بنا به درخواست دیرینه مردم بزرگوار شهرستان ری صورت گرفت.
  • در خطه ری تقریباً بعضی افراد مشکل ناچیز دارند و افرادی هم هستند که مشکلات بزرگ دارند و ضمن این‌که ما به همه شناخت داریم و رسیدگی می‌کنیم و این مشکلات در کشور ما ریشه‌یابی می‌شود و ما آنها را حل خواهیم کرد. هماهنگی‌های لازم میان این وزارتخانه و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال انجام است.

مرتضی تمدن،استاندار تهران

  • شهر ری شورا و شهرداری مستقل خواهد داشت و مقدمات جداسازی این شهرستان از شهر تهران از همین امروز آغاز می‌شود و با این جداسازی هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌شود و بر تمامی موارد مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفته است.
  •  برای جداسازی شهر ری نیازی به توافق با شهرداری تهران نیست.
محمدرضا محمودی،معاون عمرانی استاندار تهران
  • این قانون باید سالها پیش اجرا می شد و اهالی ری از برکات آن بهره مند می شدند اما به دلیل تهیه طرح جامع حریم تهران و نیز به دلایل دیگر به تعویق افتاده است.
  • درآمدهایی که از حریم شهرستان ری و کارخانجات و انبارهای بی حد و حساب و درآمدهای دفن اموات و زباله های شهری تهران که همگی می تواند سالیانه صدها میلیارد تومان به شهرستان ری سرازیر کند و با هزینه آن در این شهرستان، ری همچون نگینی بر فراز شهرهای ایران اسلامی بدرخشد.

اما مخالفان جداسازی ری از تهران نظرات دیگری دارند و معتقدند که این طرح مطالعه علمی نشده است. مخالفان همچنین این طرح را به ضرر مردم ری دانسته و معتقدند مشکلات زیست محیطی نیز از عواقب اجرای آن است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهری جزو این دسته هستند.

اظهارکننده

اظهارات

مهدی چمران،رئیس شورای شهر تهران

  • دلمان هم برای شهر تهران و هم برای مردم تهران می سوزد که با چنین اقدامی آشفته بازاری در این میان ایجاد شود.
  • شاید بعدها شمیران و حتی دولاب نیز مساله جدایی شان مطرح شود این جدایی ها با مساله مدیریت یکپارچه سازگار نیست.
  • جداسازی ری از تهران از لحاظ مالی به نفع شهرداری تهران است چرا که در حال حاضر بودجه‌های خوبی در منطقه ۲۰ تهران هزینه می‌شود.
  • نباید دیوار برلین میان تهران و مناطق حاشیه آن بکشیم و این گونه آنها را جدا کنیم.

مرتضی طلایی،عضو شورای شهر

  • این مساله از آن طرح های خلق الساعه ای است که در پشت آن نگاه سیاسی نهفته و منافع مردم در گروی منافع سیاسی جریان ها و گروه های مختلف قرار گرفته است .
  • در طول شورای سوم که ما خبر داریم، حجم بودجه‌ای را که شهرداری تهران به ری اختصاص داده با میزان درآمد شهر ری مقایسه کنید. عددش، عدد بسیار بسیار فاصله داری است و هزینه‌های ری بسیار بیشتر از درآمد آن است.
  • بازسازی ابنیه تاریخی همچون برج طغرل و آرامگاه ابن بابویه را شهرداری انجام می‌دهد. ما به سهم خودمان در مدیریت شهری و شورا، ری را توسعه داده‌ایم و فاصله‌اش را با شمال تهران کم کرده‌ایم. اگر همکاری مدیریت شهری نبود آیا اطراف حرم حضرت عبدالعظیم (ع) توسعه پیدا می‌کرد؟!
  • نظرات مردم شهرستان ری به طور مشخص چیست؟ نظرات نخبگان، صاحب نظران و گروه‌های مرجع در ری نسبت به این موضوع چیست؟ بعد از تفکیک ری از تهران موضوع انتقال و دفن زباله تهران در ری چه می‌شود؟ موضوع دفن اموات تهران با ری چه می‌شود؟ موضوع استقرار مراکز گوناگون نگهداری سالمندان و معتادان و آسیب‌های اجتماعی در شهرستان ری با تهران چه می‌شود؟
محمد اسماعیل کوثری،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
  • در حال حاضر بسیاری از کارهای تهران در شهر ری انجام می‌شود؛ همچنین شهر ری نیز از تهران بهره‌هایی می‌برد که این امر ممکن است تا مدتی مشکلاتی را به وجود بیاورد.
مقداد نجف پور، رئیس فراکسیون شهری مجلس
  • اگر شهرری جزو تهران بماند بهتر خدمات دریافت می‌کند. ری اگر در تهران متمرکز باشد مسلماً بهتر می‌تواند از تهران، انتفاع حاصل کند.
علیرضا دبیر،عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران
  • این اقدام به منزله جدا کردن بخشی از اعضای یک موجود زنده و ارگانیک است.
  • در طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، شهرری به عنوان جزئی از پیکره پایتخت تلقی شده است و بر اساس مفاد طرح تفصیلی، ری مرکز تجارت جهانی پایتخت در نظر گرفته شده و شمیرانات نیز قطب گردشگری تهران است.
  • هزینه اجرای بخشی از بزرگراه امام علی (ع) که از ری عبور می‌کند ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده و خط ۶ مترو نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه از سوی شهرداری تهران شده است.
  • طرح موضوع جداسازی باعث کاهش ۳۵ درصدی قیمت زمین در شهرری شده و سه سرمایه گذار کلان، پروژه‌های بزرگ این منطقه را متوقف کرده‌اند و این مساله حاکی از ضرر اهالی ری از طرح جدایی این منطقه است.

معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران

  • پیشنهاد دارم نظرسنجی ازمردم شهرری در خصوص جداسازی این شهرستان از تهران انجام شود ضمن اینکه از مجلس نیز درخواست شود با نگاه ملی و نگاه توسعه پایدار پیگیر این موضوع باشند.
  • جداسازی شهرستان ری از تهران از لحاظ محیط زیست نیز به تهران لطمه واردخواهد کرد ضمن اینکه این تصمیمات کار‌شناسی نیست.
حسن بیادی،نایب رئیس شورای شهر تهران
  • به نظر می‌آید که بهتر است دوستان ما در وزارت کشور و همچنین شخص وزیر اگر استدلال و دلیلی برای این طرح و مصوبه دارند آنرا در شورای شهر مطرح کنند. ما حاضر هستیم هر زمانی که دوستان در وزارت کشور اعلام کنند در آنجا حاضر و دلایل آنان را نیز بشنویم چرا که شهر ری قبله تهران است و اگر جدا هم شود نمی‌توانیم به آن بی‌تفاوت باشیم.
صباح الدین متقی،مدیرکل حریم شهرتهران
  • به اعتقاد بنده این موضوع که گاهی از سوی مسئولان دولتی مطرح می شود سیاسی است و آنها می خواهند در حیطه فرمانداری، حوزه انتخاباتی را به گونه ای شناسایی کنند و شورای شهر تشکیل شده در این نواحی را نیز زیر نظر داشته باشند.
  • این جداسازی ها در طول دورانی باعث شد که هم اکنون در غرب تهران هیچ گونه حریمی نداشته باشیم و از سویی منابع طبیعی و تفرجگاهها در اطراف تهران از بین رفته است چرا که غالب فرمانداری ها دیدگاه اقتصادی نسبت به حریم ها دارند و زمین های زیادی را به مراکز صنعتی می فروشند و این در حالی است که در چند سال گذشته شهرداری تهران مانع از این فعالیت ها شده است.

البته دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیزدر حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه‌های شهرک اکباتان و ارم سبز از خط ۴ متروی تهران با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: زمانی این بحث دنبال می‌شد که تهران باید به ۲۲ فرمانداری تبدیل شود اما مشکل ما این‌ها نیست و چنین ضرورتی واقعا وجود ندارد و کار‌شناسان نیز چنین کاری را تایید نمی‌کنند.

وی ادامه داد: چند سال پیش دولت اعلام کرد که متروهای شهرهای اقماری را می‌خواهد خود احداث کند این در حالی بود که شهرداری تهران متروی کرج را احداث کرد اما بعد از گذشت ۵ - ۶ سال ناگزیر شدند که ساخت متروی شهرهای اقماری را دوباره به شهرداری تهران و شرکت متروی تهران و حومه برگردانند.

قالیباف تصریح کرد: بر این اساس شهرداری دوباره ساخت متروی فرودگاه امام (ره)، اسلامشهر، پرند، ورامین را در دستور کار قرار داده، البته با افتخار ما این مار را قبول کردیم چون این تصمیم یک تصمیم منطقی بود و امیدواریم در ۱۱ ماه آینده مترو تا فرودگاه امام (ره) ادامه می‌یابد و پس از آن تا شهر پرند ادامه خواهد یافت.

شهردار تهران تاکید کرد این جداسازی‌ها مشکلی را از مشکلات تهران حل نمی‌کند و ممکن است امروز بگویند می‌خواهیم شهر ری را از تهران جدا کنیم و فردا بگویند می‌خواهیم در شمیرانات نیز فرمانداری مستقل ایجاد کنیم اما هیچکس چنین رفتاری را با پایتخت و شهر خود نمی‌کند و این کار کاملا غیر کار‌شناسی وغیر قانونی است.

به هرحال دولتمردان اعلام می‌کنند که این طرح قطعا اجرایی خواهد شد و نسبت به جداسازی شهرری از تهران اصرار دارند

کد خبر 178639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز