گروه شهری: توسعه فضاهای فرهنگی و هنری پایتخت ازجمله برنامه‌های مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر بوده که یکی از نتایج آن تا‌کنون احداث هفت پردیس سینمایی شامل 23سالن سینما برای پایتخت طی شش سال گذشته است.

تهران به‌عنوان پایتخت تا همین چند سال قبل دارای سینماهایی بود که بنا به دلایل مختلف چون فرسودگی بناها و تجهیزات، یک به یک تعطیل می‌شدند. آنهایی هم که سرپا بودند به قدری ظاهر و باطنشان آشفته بود که کسی رغبت نمی‌کرد در این سالن‌ها به تماشای فیلمی بنشیند.

تهران روزگاری دارای سینماهایی بود که با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی شهر بیشتر آنها در محدوده خیابان‌های مرکزی شهر مانند میدان و خیابان انقلاب و خیابان جمهوری، لاله‌زار و نیز در برخی محله‌های شمال شهر ساخته شده بودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در طول سال‌های جنگ تحمیلی و حتی بعد از آن در دوران سازندگی نیز کسی به فکر توسعه فضاهای فرهنگی و هنری مانند سینماها در پایتخت نبود،

اما از سال 85که عملیات بازسازی سینما آزادی بعد از گذشت 9سال از زمان حریق و تخریب، آغاز شد، کلید توسعه فضاهای فرهنگی و سینماها نیز توسط شهرداری تهران زده شد.سینما آزادی که با پنج سالن مجهز به آخرین امکانات سینمایی و ایمنی، هر روز پذیرای صدها تماشاگر فیلم‌های سینمایی است و به‌عنوان پرتماشاچی‌ترین سینمای کشور شناخته می‌شود، در تاریخ 29فروردین سال 76دچار حریق شد و بلافاصله بعد از آن نیز ساختمان باقیمانده از حریق تخریب شد.

بعد از گذشت 9سال از آن تاریخ، شهرداری تهران از چهار اردیبهشت 85، ساخت مجدد سینما آزادی را آغاز کرد و شهردار تهران نیز در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه قول داد که در سال86، جشنواره فجر در این سینما برگزار ‌شود و البته همینطور هم شد.از دیگر پردیس‌های سینمایی که شهرداری تهران در سال‌های اخیر آن را به مجموعه‌های فرهنگی و هنری پایتخت اضافه کرده، پردیس سینمایی ملت است.

این بنای فاخر با معماری چشمگیری که دارد چهار سالن سینما را در خود جای داده است. این در حالی است که این مجموعه فقط کاربری سینمایی ندارد بلکه گالری‌های هنری و نمایشگاه‌های آن نیز طرفداران خاص خود را دارد.این در حالی است که مدیریت شهری، پردیس‌های سینمایی را در جنوب شهر نیز احداث کرده است تا سرانه‌های فرهنگی و هنری در گوشه و کنار شهر افزایش یابد.

در این ارتباط نیز می‌توان به پردیس‌های سینمایی راگا در شهر ری، جوانه در منطقه 19و پردیس سینمایی تماشا در یافت‌آباد واقع در منطقه 17اشاره کرد. یکی دیگر از مجموعه‌های بزرگ فرهنگی سینمایی کشور با نام فرانما (آی مکس) که این روزها در شمال غربی پایتخت و روبه‌روی دره فرحزاد در دست ساخت است، در آینده‌ای نه چندان دور در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

در کنار این سینما یک مرکز تجاری، تفریحی و فرهنگی طراحی شده و شامل مرکز آی‌تی، شهربازی مسقف، کتابخانه و کتابفروشی، کارگاه‌های آموزشی، مهدکودک، سالن‌های ورزشی توپی و آبی، سالن‌های تفریحات سالم، فضاهای فرهنگی، دو سالن پذیرایی و پارکینگ خواهد بود. همچنین سالن‌های این سینما از تکنولوژی خاصی بهره ‌می‌برد که در حال حاضر این تکنولوژی در سینماهای اکثر شهرهای مهم دنیا ازجمله استانبول، پاریس، تورنتو و شانگهای وجود دارد.

کد خبر 178703
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز