همشهری آنلاین: عضو هیئت امنای مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین، تبیین مبانی قرآنی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت‌کنندگان چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان را از جمله مهمترین برنامه‌های فرهنگی برای متسابقان عنوان کرد.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت امنای مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در خصوص چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اظهار کرد: عرصه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم عرصه بسیار خوبی برای کار فرهنگی است.

وی ادامه داد: کسانی که در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند با توجه به اینکه اولاً جوان هستند و و ثانیاً اینکه دانشجو هستند و ثالثاً قرآنی هستند و با یک نگاه خاص به کشور ایران می‌آیند و احیاناً ذهنیت‌های منفی هم به کشور ما دارند، باید با یک نگاه دقیق نقاط قوت خود را پررنگ کنیم.

وی افزود: در کنار این باید نقاطی که در دیدگاه آن‌ها نقاط ضعف تلقی می‌شود، پاک کنیم. یکی از نقاط ضعفی که در ذهن آن‌ها است، دوری ما از قرآن به معانی مختلف است. گاهی به ما این تهمت زده می‌شود که از قرآن دور هستیم به این معنا که با قرآن انس نداریم که این شبهه با اهتمام جمهوری اسلامی ایران در برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان کاملاً برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم خاطرنشان کرد: یک شبهه دیگر که در ذهن آن‌ها است، این‌که که ما عامل به قرآن نیستیم، یعنی هرچند که ما قرآن را حفظ می‌کنیم ولی به دستورات آن عمل نمی‌کنیم. در این بحث اخلاق برگزارکنندگان، برنانه‌های جنبی، اهتمام به برگزاری نماز جماعت، اهتمام به مسائل و ظواهر دینی صرف نظر از فضای برگزاری مسابقه قرآن بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: آشنا کردن مهمانان با فلسفه نظام جمهوری اسلامی ایران که خود بزرگترین عمل به قرآن در عصر ما است و هیچ کشوری به اندازه ایران در عمل به قرآن پایبند نبوده است. در واقع روشن‌کردن مبانی نظری جمهوری اسلامی ایران و نشان‌دادن اتکای این مبانی به قرآن کریم در رفع این شبهه برای آن‌ها بسیا رموثر است.

عضو هیئت امنای مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین بیان کرد: به نظر من بخش‌هایی از وصیت‌نامه حضرت امام خمینی(ره) که در آن به آیات قرآن کریم استناد کرده‌اند و بخش‌‌هایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب که در لابه لای صحبت‌هایشان به قرآن کریم استناد می‌کنند، ترجمه شود و در اختیار متسابقان خارجی قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: البته بعضی از شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان ممکن است این ذهنیت را نسبت به جمهوری اسلامی ایران نداشته باشند اما با دیدن اهتمام نظام ما به قرآن کریم در آنها یک بیداری رخ می‌دهد و می‌فهمند که باید با قرآن چگونه برخورد کنند.

حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم گفت: آنها با دیدن الگوی جمهوری اسلامی متوجه می‌شوند که حقیقت عمل به قرآن کریم در انجام عبادات فردی خلاصه نمی‌شود، بلکه مهمتر از آن عمل به دستورات اجتماعی قرآن کریم و اقامه دین است. اگر این مسئله برای آن‌ها جا بیفتد یک اقدام بسیار بزرگ در تصویرسازی آن‌ها نسبت به ایران اسلامی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که نگاه آنها به شیعیان نگاه تأویل‌گرا در مسائل قرآنی است، یعنی شیعه را یک فرقه باطنی می‌دانند که قرآن را به نفع خود تحریف می‌کند و به سود عقاید خود آن‌ها را تاویل می‌برد. برای حل این مشکل باید از روایات‌گرایی افراطی پرهیز شود.

این عضو هیئت امنای مؤسسه قرآن و عترت نورالثقلین عنوان کرد: این موضوع در نشست‌ها و توزیع اقلام فرهنگی بایدمد نظر قرار گیرد. اینکه ما به استناد روایت حضرت امام صادق(ع) در سوره ضحی، شمس را حضرت رسول اکرم(ص) و قمر را وجود امام علی(ع) تاویل می‌کنیم، احتیاج به مبانی زیادی دارد.

حجت‌الاسلام جاج‌ابوالقاسم بیان کرد: باید از طرح روایاتی که احتیاج به مقدمات معرفتی زیاد دارد و یا طرح موضوعات اختلافی پرهیز کرد. به جای آن باید مسائلی که مورد اتفاق است بیان شود و از مهمترین آنها موضوع بیداری اسلامی در عصر حاضر است که نقطه ضعف دشمنان اصلی ما است.

وی خاطرنشان کرد: وهابی‌ها که در رأس دشمنان تشیع قرار دارند از ناحیه موضوع بیداری اسلامی به شدت آسیب‌پذیر و مورد نقد هستند زیرا آن‌ها یک عملکرد کاملاً متضاد در برابر کشورهای مختلف در حوزه بیداری اسلامی دارند و در یمن و بحرین مردم را سرکوب می‌کنند و به نوعی استبداد را در این کشورها ترویج می‌کنند.

وی افزود: وهابیان در عین حال در سوریه از مخالفان و اغتشاشگران حمایت می‌کنند و به آنها اسلحه می‌دهند و روشن می‌شود که ماجرای بیداری اسلامی با حکومت‌های استبدادی نمی‌سازد و وهابی‌ها که وابسته به حکومت سلطنتی و پادشاهی هستند به شدت آسیب‌پذیر هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: با روشن‌شدن ضعف دشمنان تشیع در مسئله بیداری اسلامی، جایگاه وهابیت و دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران به شدت در ذهن جهان اسلام پایین می‌آید.

یادآور می‌شود، چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از سوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور جهاد دانشگاهی طی روزهای 22 الی 25 شهریور به میزبانی شهر تبریز برگزار می‌شود.

کد خبر 179885
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز