جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

آمارها نشان می‌دهد طی شش ‌ماه گذشته و در شرایطی که قیمت سهام بیشتر گروه‌های صنعتی فعال در بورس اوراق بهادار رو به نزول بوده، از بین 30شرکت فعال در صنعت سیمان، بازده سهام 27شرکت مثبت بوده و فقط سهامداران سه شرکت تولیدکننده سیمان از محل سرمایه‌گذاری خود زیان دیده‌اند. این شرایط نوید‌دهنده بازگشت صنعت سیمان به روزهای اوج در اوایل دهه 80خورشیدی است.

طبق این آمار، بازده سرمایه‌گذاری در سهام 19شرکت تولید‌کننده سیمان از مرز 10درصد فراتر رفته است. در این میان سیمان ایلام با بازده 49درصدی در صدر جدول صنعت سیمان در بورس تهران جای گرفته است. هرچند بازده سهام این شرکت در شش ‌ماه گذشته به مرز 50درصد نزدیک شده اما طبق برآوردهای انجام شده سهام این شرکت همچنان از نقدشوندگی پایینی برخوردار است. رتبه نقدشوندگی سهام سیمان ایلام در کل بورس تهران 241است.

براساس این گزارش، بازده سهام شرکت‌های سیمان غرب، داراب، دشتستان ونی ریز هم در شش ‌ماه گذشته بالای 30درصد بوده که آمار جالب‌توجهی در بورس اوراق بهادار به‌حساب می‌آید. دراین میان بازده سهام شرکت‌های سیمان مازندران، ارومیه، خزر ، صوفیان، دورود و کارون هم از مرز 20درصد فراتر رفته است؛ ضمن اینکه بازده سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سیمان بهبهان، اصفهان، تهران، کرمان، شمال، فارس، هرمزگان و خاش هم بین 10 تا 20درصد بوده است.

طبق آمار موجود در حال حاضر 10شرکت تولید‌کننده سیمان به‌لحاظ ارزش بازار در بورس اوراق بهادار در جایگاه‌های مناسبی ایستاده‌اند و جزو شرکت‌های به نسبت بزرگ بازار هستند. ارزش بازار هریک از این 10شرکت بیش از یک‌هزار میلیارد ریال است. میانگین بازده 10شرکت بزرگ گروه سیمان در بورس 29درصد است. در این بین سیمان فارس و خوزستان با ارزش بازاری معادل چهار هزار و هشتصد میلیارد ریال در صدر گروه سیمان جای گرفته و سیمان تهران با ارزش بازاری برابر سه هزار و 330میلیارد ریال در جای دوم نشسته است. سهام سیمان سپاهان هم دو هزار و 100میلیارد ریال می‌ارزد. سیمان سپاهان سومین شرکت بزرگ در صنعت سیمان است.

کارشناسان دلیل رونق گرفتن سهام شرکت‌های تولید‌کننده سیمان را در خودکفایی این صنعت و وابستگی صرف این صنعت به بازار داخل کشور ارزیابی می‌کنند. برهمین اساس در شرایطی که بسیاری از صنایع فعال در بورس اوراق بهادار تحت‌تأثیر شرایط ناشی از فشارهای بین‌المللی قرار دارند صنعت سیمان رونقی روزافزون یافته است. در عین حال آمارها نشان می‌دهد آن دسته از شرکت‌های سیمان که به لحاظ جغرافیایی به مرز نزدیک ترند و امکان صدور محصولاتشان با قیمت مناسب به کشورهای همجوار وجود دارد از رونق بهتری برخوردار بوده‌اند.

به‌عنوان مثال دو شرکت سیمان ایلام و غرب که نزدیک مرز عراق قرار دارند و از امکان صادراتی خوبی برخوردارند توانسته‌اند در بالاترین رتبه‌های بازدهی در جدول صنعت سیمان بورس بایستند. پیش‌بینی می‌شود با توجه به نیاز روز افزون بازار داخلی به محصول سیمان و با رونق گرفتن بازار ساخت‌وساز دست‌کم در میان‌مدت سهام سیمان پیشنهاد مناسبی برای سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار باشد.

کد خبر 182078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز