گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از افزایش سیستم کنترل هوشمند در جاده‌ها و استفاده از 30فروند بالگرد در کنترل جاده‌ای کشور خبر داد.

پلیس

سردار اسکندر مؤمنی با اشاره به آغاز ترافیک محورهای خروجی پایتخت از صبح (دیروز) دوشنبه، به همه رانندگان حادثه‌ساز هشدار داد که پلیس در جاده‌های کشور بدون چشم‌پوشی با تخلفات آنها برخورد می‌کند.مؤمنی که در رزمایش مرحله دوم تعطیلات تابستانی سال91 در مقر پلیس راه تهران - قم و در حضور خبرنگاران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه تا چند سال گذشته ایران جزو کشورهای رده نخست در کشته‌های تصادفات رانندگی بود، افزود:

در سال‌های 84و 85 متأسفانه به ازای هر 10هزار وسیله نقلیه در کشور، 23نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شدند که این رقم هم‌اکنون به 1.8درصد (متوسط جهانی) رسیده است. او با تأکید بر اینکه در چهار ماهه اول امسال هفت درصد کاهش تلفات را در جاده‌های کشور داشتیم، گفت: آمارها نشان می‌دهد که سفرهای برون شهری تا پیش از آغاز شهریور‌ماه حدود 15درصد افزایش داشته است و مصرف سوخت نیز در کشور افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.مؤمنی تأکید کرد: قطعا اگر تلاش لازم صورت نگیرد و رانندگان همکاری نکنند، در شهریور‌ماه شاهد افزایش سوانح خواهیم بود.

اجازه نمی‌دهیم

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه در شهریور‌ماه سال گذشته با وجود کاهش شمار کشته‌های تصادفات، حدود دو هزار نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی کشته شدند، گفت: بر این اساس روزانه 65نفر در شهریور‌ماه بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند.
مؤمنی با تأکید بر اینکه 95درصد از رانندگان در کشور قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند، گفت: اجازه نمی‌دهیم تعداد اندکی راننده قانون‌شکن، سلامتی و سفر مردم را به خطر بیندازند. لذا به‌عنوان آخرین اولتیماتوم پلیس به رانندگان متخلف تأکید می‌کنیم که قطعا پلیس درصورت ارتکاب تخلفات حادثه‌ساز، ضمن اعمال قانون و اختصاص نمره منفی برای راننده متخلف، نسبت به توقیف خودروی وی به‌مدت سه‌روز اقدام می‌کند.

کنترل هوشمند 40درصد راه‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه 40درصد از جاده‌های اصلی کشور هم‌اکنون به سیستم‌های هوشمند، نظارتی و کنترلی مجهز هستند، اظهار امیدواری کرد که به‌زودی بخش‌های دیگری از جاده‌های کشور تحت پوشش سیستم‌های نظارتی و کنترلی قرار گیرند.

او با اشاره به اینکه در سال 85حدود 27هزار نفر در تصادفات رانندگی کشور جان باختند، افزود: هم‌اکنون که شمار خودروها در کشور به 16میلیون دستگاه رسیده است، تعداد کشته‌های تصادفات به حدود 20هزار نفر رسیده که اگر قرار بود روند افزایشی سال 85تداوم یابد، هم‌اکنون باید سالانه 60هزار کشته در جاده‌های کشور می‌داشتیم.مؤمنی به تمامی رانندگان که در دور دوم سفرهای تابستانی قصد دارند به مسافرت بروند، توصیه کرد: ضمن پرهیز از تخلفات حادثه‌ساز از شتاب و عجله نیز به‌طور جدی خودداری کنند.

او درخصوص تمهیدات پلیس در برنامه دوم تعطیلات تابستانی افزود: در یک اقدام هماهنگ با همه دستگاه‌ها با افزایش حضور همه دستگاه‌ها در جاده‌های کشور و افزایش فعالیت‌ها و استفاده از 30فروند بالگرد در کنترل جاده‌ای و قراردادن بازرسان نامحسوس و همیاران پلیس در جاده‌ها به کنترل و روان‌سازی‌ ترافیک اقدام می‌شود.مؤمنی تأکید کرد: با مشارکت مردم و با وجود افزایش مسافرت‌ها تعداد سوانح کاهش خواهد یافت.

نظارت بدون حضور پلیس

رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: باید به جایی برسیم که در همه ساعات شبانه‌روز همه خودروهایی که عبور می‌کنند تحت نظارت باشند و چه پلیس باشد یا نباشد نظارت پلیس وجود داشته باشد. مؤمنی با اشاره به اینکه پلیس باشد یا نباشد رانندگان باید قانون را رعایت کنند و هر دوربین یک کمین محسوب می‌شود، ادامه داد: حضور در نقاط حادثه‌خیز به کاهش حوادث کمک می‌کند.او گفت: در جاده‌هایی مانند تهران به مشهد، جاده شمال، اصفهان به شیراز و جاده قم که دوربین‌های هوشمند نصب شده است در تمامی ساعات شبانه‌روز تمام خودروها تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

مؤمنی همچنین به مشکل محورقم - گرمسار اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مشکل این محور، نبود جاده استاندارد است که در این خصوص جلسات لازم با مسئولان مربوطه برگزار شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکلات این محور کاهش یابد و به سطح قابل‌قبول برسد.

سردار مجتبایی، فرمانده انتظامی استان قم هم درباره محور قم - گرمسار گفت: در پنج ماه امسال در استان قم شش درصد کاهش تصادفات و چهار درصد کاهش تلفات جاده‌ای را شاهد بودیم، اما در عین حال ضروری است که برای پاسگاه‌های پلیس راه استان و خصوصا محور گرمسار تدبیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا شاهد افزایش تعداد کشته‌های تصادفات در این محور نباشیم.

کنترل ویژه ترافیک شهرهای مسافرپذیر

از سوی دیگر رئیس پلیس ترافیک شهری از افزایش کنترل ترافیکی شهرهای مسافرپذیر طی ایام برگزاری اجلاس سران «نم» در تهران خبر داد.سرهنگ محسن مهرآیی گفت: هم‌اکنون نیروهای کمکی برای ساماندهی ترافیک در استان‌های مسافرپذیر اختصاص داده شده است تا همزمان با اجرای مرحله دوم طرح تابستانه پلیس راهور شاهد سهولت تردد بین مسافران باشیم.

وی ادامه داد: براساس آمار بیشترین حجم سفرها به استان‌های شمالی و خراسان رضوی اختصاص یافت لذا در این شهرها با تمام استعداد و امکانات و همکاری سازمان‌های مختلف به برقراری ایمنی ترافیک پرداخته‌ایم.رئیس پلیس ترافیک شهری از برخورد شدید پلیس با انواع تخلفات حادثه‌ساز به‌ویژه تخلفات موتورسواران خبر داد و گفت: در تمامی شهرهای کشور با انواع تخلفات حادثه‌ساز صورت گرفته از سوی رانندگان خودروها و موتورسیکلت‌ها برخورد خواهد شد و اگر راننده خودرویی به‌صورت همزمان تخلفاتی ازجمله سبقت و سرعت غیرمجاز را انجام دهد خودروی وی توقیف و به‌مدت سه روز به پارکینگ منتقل خواهد شد.

کد خبر 182576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز