یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: معاون سازمان بورس واوراق بهادار در مورد عرضه بلوک سهام ذوب‌آهن اصفهان گفت: فروشنده، یعنی سازمان خصوصی‌سازی، باید دوباره درخواست خود را برای فروش ارائه کندومتقاضیان خرید هم باید مشخصات خود را بار دیگر به سازمان بورس ارائه کنند تا معامله بلوک سهام این شرکت انجام شود.

طرح

به گزارش همشهری، معامله بلوکی 53درصد سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان که از روز 10مهر بین دو‌رقیب از فولاد ماهان و یک کنسرسیوم با ماهیت نامشخصی در جریان بود در سومین روز رقابت و درحالی‌که قیمت هر سهم آن از 4822ریال به 4982ریال رسیده بود، به دستور سازمان بورس و برای بررسی بیشتر درباره خریداران متوقف شد.

در این عرضه هر یک از خریداران برای ارائه تضمین‌های لازم سه درصد وجه معامله معادل 33میلیارد تومان از دارایی‌های خود را نقد و به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز کرده بودند. این اتفاق باعث تعجب فعالان بازار سرمایه و حتی مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ و ایجاد صف فروش سنگین برای ذوب‌آهن شد چرا که فعالان بازار معتقد بودند؛

بررسی‌های لازم درخصوص خریداران باید قبل از عرضه عمومی و شروع رقابت انجام شود و توقف جریان معامله برای بررسی صلاحیت خریداران در نیمه‌معاملات صحیح نیست و باعث سلب اعتماد می‌شود. پس از این ماجرا سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تغییر فرایند معاملات عمده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس دلیل توقف معامله عمده سهام ذوب‌آهن اصفهان بوده است.

در واقع شورای بورس در جریان معامله بلوکی سهام ذوب‌آهن اصفهان دستورالعمل جدیدی را برای معاملات عمده به تصویب رسانده بود که این موضوع پس از ابلاغ به فرابورس باعث توقف معامله شد. در همین رابطه قاسم محسنی معاون سازمان بورس در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که معامله عمده سهام ذوب‌آهن برای دومین بار چه زمانی در فرابورس انجام خواهد شد، گفت:

این موضوع بستگی به درخواست فروشنده، یعنی سازمان خصوصی‌سازی دارد؛ اگر فروشنده باز هم متقاضی فروش سهام باشد باید درخواست خود را ارائه کند وپس از تأیید صلاحیت خریداران، معامله دوباره از ابتدا انجام خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تقاضای قبلی خریداران و فروشندگان کافی نیست توضیح داد:این معامله باید دوباره براساس مقررات جدید انجام شود؛ در واقع فروشنده سهام باید دوباره درخواست خود را ارائه کندضمن اینکه متقاضیان خرید هم باید شرایط خرید را داشته باشند، به همین دلیل باید مدارک خود را بار دیگر برای تأیید صلاحیت به سازمان بورس ارائه کنند و پس از تأیید صلاحیت، معامله قابل انجام است.

دلایل شورای بورس

محسنی در پاسخ به این پرسش که چرا باید صلاحیت خریداران تأیید شود، گفت:نظرشورای بورس این بود که اشخاص حقیقی و حقوقی که سهام را خریداری می‌کنند باید شرایط لازم را داشته باشند، به‌طور مثال باید توانایی مالی لازم را برای خرید سهام داشته یا از تخصص فنی لازم مرتبط با موضوع فعالیت شرکت برخوردار باشند. معاون سازمان بورس اضافه کرد:

همچنین خریدار سهام نباید شخص حقیقی یا حقوقی‌ای باشد که قبلا سهامی را خریداری کرده و مبلغ آن را به‌طور کامل پرداخت نکرده یا به سازمان خصوصی‌سازی‌ بدهکار باشد. همچنین خریداران نباید جرایم مالی یا جرایمی داشته باشند که مرتبط با فصل شش قانون بازار اوراق بهادار باشد. وی با بیان اینکه خریدارانی که در گذشته مقررات مربوط به بازار سرمایه را رعایت نکرده باشند نمی‌توانند در رقابت خرید سهام شرکت کنند ادامه داد:همه اینها برای افزایش اطمینان و پیشگیری از مشکلات احتمالی برای فروش سهام است.

کد خبر 187832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز