همشهری آنلاین: کمال قلیچدار اوغلو رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه روز سه شنبه سیاست های خصمانه آنکارا علیه دمشق را خیانت به تاریخ این کشور ارزیابی کرد.

رهبر مخالفان ترکیه دولت اردوغان را خائن خواند

به گزارش ایرنا،رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در نشست پارلمانی روز سه شنبه این حزب در مجلس،سیاست های دولت آنکارا در قبال سوریه و مسائل داخلی ترکیه را به باد انتقاد گرفت.

وی در سخنان خود ، با عنوان اینکه دولت رجب طیب اردوغان در تحولات سوریه با حمایت از معارضان سوری،ترکیه را به آستانه جنگ کشانده است، افزود:کمک به معارضان سوری برای اینکه هموطنان خود را بکشند شایسته یک دولت بزرگ نیست.

قلیچدار اوغلو با اشاره به وجود پایگاه های معارضان سوری درخاک ترکیه افزود:به آنان گفته می شودکه بیایید طرز استفاده از بمب را به شما آموزش بدهیم و شما بروید در سوریه برادران خود را بکشید،این سیاست خیانت به تاریخ ترکیه است.

رهبر حزب جمهوریخواه خلق اضافه کرد: ترکیه در منطقه منزوی شده و اعتبار این کشور خدشه دار شده است ولی نخست وزیر ترکیه همچنان به سیاست اشتباه خود ادامه می دهد چرا که تنها هدف وی این است که چگونه می توانم رییس جمهوری ترکیه شوم.

قلیچدار اوغلو با انتقاد از سیاستهای اقتصادی دولت افزود:آمارهایی که توسط ارگانهای دولتی درمورد مسائل اقتصادی و نرخ بیکاری عنوان شده است،اغلب مبالغه آمیز و به دور از واقعیتهاست.

وی افزود:خفقان بر این کشور حاکم شده و کسی قدرت حرف زدن ندارد.

رهبرحزب مخالف ترکیه در ادامه افزود:درسال 2002 که حزب حاکم عدالت و توسعه به قدرت رسید شمار زندانیان در ترکیه حدود 59 هزار نفر بود که این رقم در دوران اقتدار 10 ساله اردوغان و در سالجاری میلادی به 130 هزار نفر افزایش یافته است.

رهبر حزب حرکت ملی: مردم ترکیه خواستار جنگ با سوریه نیستند

دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه نیز گفت که مردم ترکیه خواستار جنگ با مردم سوریه نیستند بلکه می خواهند در مقابل پ.ک.ک پیروز شوند.

به گزارش ایرنا وی این مطلب را روز سه شنبه در نشست نمایندگان حزب ˈحرکت ملیˈ در مجلس ترکیه، در واکنش به سخنان ˈ شامیل طیارˈ نماینده حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ عنوان کرد که گفته بود ارتش ترکیه در صورت لزوم در سه ساعت می تواند، پرچم ترکیه را در دمشق به اهتزاز درآورد.

باغچه لی گفت: افرادی که از حضور در کوههای قندیل (مرکز نیروهای ˈپ.ک.کˈ در شمال عراق) عاجز هستند این بار سخن از حضور سه ساعته در دمشق سخن به میان می آورند.

وی گفت : مردم ترکیه خواهان به اهتزاز در آوردن پرچم ترکیه در دمشق نیستند بلکه خواستار به اهتزاز درآوردن پرچم این کشور در قندیل و در مرکز استقرار نیروهای ˈپ.ک.ک ˈ هستند.

وی با انتقاد از مواضع حزب حاکم ˈ عدالت و توسعهˈ در قبال سوریه گفت : دست اندرکاران این حزب، تمامی راهها را در باره سوریه پیموده اند و اکنون به جای سخن، هذیان می گویند و همانند پهلوانان دروغین به خودنمایی می پردازند.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه با تشبیه سیاست خارجی ترکیه به یک فیلم ترسناک اظهارداشت :مواضع سیاست خارجی ترکیه به مثابه یک فیلم ترسناک است، سیاستهای دولت آنکارا در قبال دمشق به علت نامعلومی در طول یک سال گذشته تغییر کرده است.

باغچه لی با اشاره به سخنان اخیر ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در باره ساختار سازمان ملل متحد اظهار داشت : اردوغان از سازمان ملل متحد به علت عدم صدور مجوز عملیات نظامی در سوریه ناخرسند است و تنها به این علت ساختار سازمان ملل متحد را ناعادلانه خوانده است که این دیدگاه برای ترکیه مایه شرم است.

وی با طرح این سووال که آیا اردوغان برای به زبان آوردن ناعدالتیهای اقتصادی و سیاسی در جهان در انتظار تشدید بحران و شورش و ناآرامی در خاورمیانه است؟ افزود: اگر سازمان ملل متحد مجوز مداخله در سوریه را صادر می کرد در چنین صورتی ساختار سازمان ملل عادلانه بود؟

اقتصاد ترکیه براثربحران با سوریه چهار میلیارددلار زیان دیده است

در همین حال اعلام شد، بحران در روابط سیاسی ترکیه با سوریه،چهار میلیارد دلار به اقتصاد استان های حاتای و غازی آنتپ ترکیه در نزدیکی مرز با سوریه ضرر وارد کرده است.

گزارش منتشر شده مرکز تحقیقات صلح خاورمیانه  ترکیه با حمایت دانشگاهˈعزب بایسالˈ این کشور حاکی از آن است که بحران در روابط سیاسی ترکیه و سوریه تاثیرات بسیار نامطلوب اقتصادی بر استان های مجاور مرزی ترکیه با سوریه داشته است.

بنابه این گزارش که روز سه شنبه نسخه ای از آن در اختیار دفتر ایرنا در آنکارا قرار گرفت،براثر بحران سیاسی دو کشور، به موازات کاهش حجم تجارت و مبادلات بازرگانی استانهای مرزی ترکیه با سوریه،سرمایه گذاری این استانها درسوریه نیز به صفر رسیده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه پیش از بروز بحران در روابط سیاسی سوریه و ترکیه سالانه بطور متوسط 450 هزار خودروی تجاری ترکیه به سوریه کالا حمل می کرد،آمده است:درماه آگوست سالجاری میلادی( مرداد و شهریور ) به علت بحران بین دو کشور و ناآرامیهای سوریه تردد خودروهای تجاری ترک به سوریه بطور کامل متوقف شد.

براساس گزارش،بعلت بحران در روابط سیاسی آنکارا و دمشق،امکان تجارت در بعد کلان بین بازرگانان استانهای مرزی ترکیه با سوریه از بین رفته است و به موازات آن ورود گردشگران سوریه که به دلایل مختلف از جمله گردشگری، بهداشت و درمان و نیز خرید به ترکیه سفر می کردند نیز متوقف شده و این مساله موجب ضرر و زیان اصناف شده است.

این گزارش تحقیقاتی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران ترک در بخشهای مختلف در سوریه از جمله صنایع سیمان ، سدسازی و نیز بخش خدمات از جمله احداث هتلهای مختلف سرمایه گذاری کرده اند، اضافه می کند که در نتیجه بحران جاری در سوریه و قطع روابط دو کشور سرمایه گذاران ترک صدها میلیون دلار متضرر شده اند.

لازم به ذکر است در پی تشدید بحران در روابط ترکیه و سوریه، دولت آنکارا در ماههای گذشته مرزهای خود با سوریه را بست و در حال حاضر عملا مبادلات تجاری بین دو کشور انجام نمی شود.

سیاست ترکیه در مورد سوریه به دفعات از سوی نمایندگان احزاب سیاسی مخالف و نیز نهادهای مدنی این کشور خصوصا در استانهای مجاور مرزی ترکیه و سوریه مورد انتقاد قرار گرفته و تظاهراتی درحمایت از دولت سوریه در استانهای مجاور مرزی ترکیه با سوریه نیز برگزار شده است.

کد خبر 188085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز