همشهری‌آنلاین: موج اعتراض شخصیت‌ها، مسئولان، هنرمندان و ارگان‌ها درپی قطع برنامه‌های برون‌مرزی صدا و سیما روی ماهواره هاتبرد ادامه دارد.

tv networks

more  پخش ماهواره‌ای شبکه‌های ایران متوقف شد / آشنایی با شبکه العالم / آشنایی با شبکه  پرس تی وی 

همشهری‌آنلاین یادآور می‌شود که یوتل‌ست روز دوشنبه (۲۴مهر، ۱۵ اکتبر) به شرکت خدمات رسانه‌ای آرکیوا دستور داد که شبکه‌های ماهواره‌ای ایران از جمله پرس تی‌وی، العالم، جام جم ۱ و ۲، سحر ۱ و ۲، شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران، تلویزیون قرآن و الکوثر را از یکی از فرکانس‌های خود بر روی ماهواره هات‌برد حذف کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، جمعی از اعضای جامعه هنری در محکومیت اقدام خصمانه قطع برنامه‌های برون‌مرزی صداوسیما بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در بیانیه اعضای جامعه هنری کشور آمده است: اقدام خصمانه اخیر استکبار در قطع برنامه‌های برون‌مرزی صداوسیما روی ماهواره هاتبرد، برخلاف ادعای غرب مبنی بر آزادی جریان اطلاعات و آزادی بیان و نمونه دیگری از نقض آزادی بیان و نقض مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که کشورهای غربی آن را دنبال می‌کنند.

در این بیانیه که به امضای بسیاری از کارگردانان و هنرپیشگان رسیده آمده است : افکار عمومی به ویژه در دنیای غرب بخوبی می‌توانند، ببینند که دولتمردان شان از چه شیوه‌هایی برای جلوگیری از شنیدن حرف حق یک ملت استفاده می‌کنند. این تصمیم به لحاظ ممانعت از جریان آزاد اطلاعات و آگاهی افکار عمومی، انحصار خبری و نقض حقوق بشر محسوب می‌شود. این در حالی است که نظم نوین اطلاعات و ارتباطات در جهت تکثر منابع اطلاعاتی است. ناگفته پیداست که فرهنگ، اطلاعات و ارتباطات ابزاری برای تامین امنیت هستند. انحصارطلبی در این حوزه‌ها به معنای زنگ خطری برای امنیت مردم جهان محسوب می‌شود.بدون شک قطع برنامه‌های برون‌مرزی صداوسیما از سوی جریان‌هایی صورت گرفته که نگران محدود شدن حوزه اقتدار و نفوذ خود و افزایش نقش افکار عمومی در تصمیم‌گیری‌های مربوط به خود است. این تصمیم نشانگر ادعاهای پوچ غربی‌ها در زمینه حمایت از آزادی رسانه است؛ به طوری که آنها تحمل شنیدن صدای رسانه‌های ایرانی را نداشته و تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار زور و سرکوب صدای رسانه‌های ایرانی را در کشورهای خود قطع کنند.با این کار مدعیان حقوق بشر نشان دادند که ادعای آزادی بیانشان پوچ و تو خالی است و هرگاه منافع‌شان به خطر بیفتد با تمام قوا درصدد محدودسازی آن بر می‌آیند. چرا که شبکه‌های ایرانی تنها شبکه‌هایی هستند که به تشریح حوادث بیداری اسلامی و اقدامات نظامیان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها در غزه بدون تحریف می‌پردازند. نقش مؤثر و فعال شبکه‌های صدا وسیمای جمـهوری اسلامی ایران در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی در رویدادهای مهم منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای از دلایل حذف غیرقانونی شبکه‌ها از روی ماهواره هاتبرد است و این موضوع نه تنها برای مردم و مسئولان، بلکه برای جامعه هنری نیز پوشیده نیست.

اسامی هنرمندان امضا کننده این بیانیه به شرح زیر است :
انوشیروان ارجمند، داریوش ارجمند ، عبدالرضا اکبری، شاهد احمدلو، مریم کاویانی، رضا فیاضی، سیاوش طهمورث، رسول نجفیان، اکرم محمدی، سعید سلطانی، سیروس حسن پور، جواد اردکانی، محمد مهدی عسگرپور، ابوالفضل جلیلی، سیروس همتی، مهدی امینی خواه، احمد معظمی، علیرضا علیا، مسعود اطیابی، فاطمه گودرزی، ناصر ممدوح، سیامک انصاری، سعید پبردوست، فتحعلی اویسی، رویا تیموریان، حجت قاسم زاده اصل، مسعود رایگان، مجید فاضل، رویا غفاری، مجید اسکندری، کامران تفتی، مجید مظفری، مجید مشیری، احمد نجفی، فرهاد اصلانی، مهران رنجبر، جعفر دهقان، جواد نوروز بیگی، رامین ناصر نصیر، رضا رویگری، عنایت شفیع، محمد کاسبی و جواد مزدآبادی.

اعتراض به قطع شبکه‌های رسانه ملی

جمعی از مدیران مسئول روزنامه ها و خبرگزاری ها با صدور بیانه ای اقدام غرب در توقف پخش شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی را محکوم کردند.

اسماعیل شفیعی سروستانی ، روزنامه نگار و مدیر مسئول نشریات موعود، علی اکبر کسائیان استاد دانشگاه و روزنامه نگار، ساسان والی زاده مدیر عامل ایسنا، اسکندر صالحی مدیر عامل تابناک و موسوی روزنامه نگار و مدیر عامل سیاست روز با صدور بیانه‌ای ضمن محکومیت این اقدام ان را مغایر با جریان آزاد اصلاع رسانی دانستند.

این گروه از اصحاب رسانه در اطلاعیه خود خواستار دخالت مجامع بین المللی در این خصوص شدند. در این بیانه آمده است این اقدام غرب که نشانه آشگار دوگانگی در برخورد با مقوله آزادی بیان است ناشی از ضعف و دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته که البته هیچ تاثیری در گسترش شعار انقلاب نخواهد داشت.

ایران از حق خود در این جنگ رسانه‌ای دفاع کند

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما ، تئاتر و تلویزیون قطع شبکه های ماهواره ایران را محکوم کرد. نصیریان گفت این حق ایران است که با تمام قدرت از حق خود در این جنگ رسانه ای دفاع کند.

نصیریان گفت قطع شبکه های برون مرزی صدا و سیما در شبکه های جهانی به نوعی مخالفت صریح با جریان آزاد اطلاع رسانی است . محروم کردن مردم جهان از اطلاع رسانی گسترده شبکه‌هایی که بدنیال روشنگری از حقایق جهان اسلام هستند خلاف عرف جهانی است و من به عنوان یک مخاطب این عمل را محکوم می‌کنم.

علی نصیریان گفت: این کار نشان داد رسانه‌های استکباری وابسته به غرب یک جنگ رسانه ای تمام عیار را علیه نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند و این حق رسانه ملی است که از هر ابزاری برای دفاع از حق خود در این زمینه استفاده کند .

قطع شبکه‌ها از محبوبیت ایران در جهان نمی‌کاهد

محمد علی کشاورز بازیگر مشهور سینما تئاتر و تلویزیون گفت: کشورهای استعمارگر تلاش می کنند محبوبیت ایران را در جهان کاهش دهند اما موفق نیستند.

محمد علی کشاورز گفت: قطع شبکه های برون مرزی صدا و سیما از روی شبکه های ماهواره ای غرب با هدف نرساندن صدای عدالت به مردم جهان صورت گرفته اما این کار موفق نخواهد بود.

کشاورز گفت: ایران پیشنیه‌ای غنی از فرهنگ و سیاست دارد و مردم جهان به خاطر سوابق روشن ملت ایران این کشور را دوست دارند .

این هنرمند پیشکسوت افزود: غربی‌ها تلاش می‌کنند با این رفتار صدای رسای انقلاب اسلامی را خاموش کنند درحالی که محبوبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در میان مردم جهان نهادینه شده است .

وی افزود: غرب به خیال خام خویش تلاش می‌کند با این گونه حرکت ها نظام ما را تضعیف کند در صورتی که این کار هیچ تاثیری در حرکت ملت ایران ندارد.

غرب قوانین رسانه‌ای جهان را زیر پا گذاشت

رویا تیموریان مدرس و بازیگر مشهور سینما و تلویزیون گفت: استکبار با این حرکت کنواسیون‌های بین المللی را آشکارا نقض کرد.

رویا تیموریان گفت : ارتباط فرهنگی مردم ایران با دیگر ملل از حد رسانه‌ها گذشته و این اقدامات نمی‌تواند باعث قطع این ارتباط شود.

تیموریان گفت این حق مردم جهان است که از رسانه‌های بین المللی برای دریافت اطلاعات مورد نظر خود استفاده کنند وغربی‌ها با قطع شبکه‌های بین المللی صدا و سیما به طور آشکار این حق مسلم را نقض کرده‌اند.

وی این حرکت را جنگی رسانه‌ای برای خاموش کردن صدای انقلاب ارزیابی کرد و افزود پیام فرهنگی مردم ما قوی تر از آنست که بتوان با این شیوه‌ها جلوی انتشار آن را گرفت .

اخلال در پخش شبکه‌های برون رسانه ملی نشانه بی‌صداقتی غربی‌هاست

حسین انتظامی نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: غربی‌ها استاندارد دوگانه دارند که همین دوگانه بودن از بی‌صداقتی آنان پرده برمی‌دارد.

حسین انتظامی نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌هاگفت‌: آنها در مقولات امنیت جهانی، از طرفی بر عبارات فریبنده‌ای مثل خلع سلاح و صلح جهانی تاکید می‌کنند اما همزمان با وجود پایان دوره جنگ سرد و رقابت‌های رایج در آن عصر، ‌همچنان انبار تسلیحات کشتار جمعی هستند .

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت غربی‌ها در برخورد نمایشی ضعیف در برخورد با آزادی بیان به هموطنان خودشان مثل روژه گارودی و ادوارد سعید هم رحم نمی‌کنند، چه برسد به دیگران.

وی گفت: در حوزه آزادی بیان هم همین استاندارد دوگانه وجود دارد. با شعارهای فریبنده، طوری وانمود می‌کنند که «چند صدایی» حاکم است و هر اندیشه‌ای، نه تنها اجازه بیان دارد بلکه برای این بیان، حمایت و تشویق هم می‌شود اما در عمل با رفتاری خشن و قرون وسطایی، صداهای مغایر دیدگاه‌های خود را حذف می‌کنند.

انتظامی حذف شبکه‌های ماهواره‌ای و برون مرزی رسانه ملی را نشانه دیگری از این تناقض‌ها دانست و اظهار داشت: این واکنش عجولانه آنها در حذف کانال‌های برون مرزی ماهواره‌ای صدا و سیما از روی هاتبرد علاوه بر این تناقض‌ها، نشان دهنده این است که این برنامه‌ها موثر و موفق بوده است و چالش یا ایجاد نگرانی می‌کرده است وگرنه ضرورتی نداشت این کار را بکنند

طرح دوفوریتی مجلس برای کمک به شبکه‌های خبری

مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف می‌کند جایگزین‌های مناسبی برای ماهواره‌های اطلاع رسانی وابسته به غرب بیابد.

بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اقدام غرب در قطع شبکه های برون مرزی صدا و سیما را اقدامی غیرقانونی دانست و گفت: این حرکت مغرضانه و بی‌منطق به علت بیان حقایق تحولات مهم در جهان از سوی رسانه ملی بود.

وی افزود : انعکاس اخبار وحقایق مربوط به تحولات آمریکا موسوم به وال ستریت، مشکلات اقتصادی جهان از جمله فروپاشی یورو، مشکلات افغانستان، عراق، اتفاقات کشور سوریه وبیداری اسلامی موجب عصبانیت وخشم غربی‌ها شد و در نهایت تصمیم گرفتند که صدای حق ما را خاموش سازند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بااشاره با اینکه غرب نمی تواند منعی برای مبادله اطلاعات آزاد شبکه‌های رادیویی وتلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا باشد اظهار داشت : خوشبختانه در امر اطلاع رسانی اکنون هیچ گونه مشگلی نداریم و راه‌های تازه‌ای برای ارسال پیام‌های حق وحقیقت در دستور کار ما قرار دارد .

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت طرحی دو فوریتی به امضاء 60 نماینده مجلس شورای اسلامی تهیه شد که در این طرح با اختصاص اعتبار به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ماموریت داده می شود با همکاری بنگاه‌ها وخبرگزاری‌های مستقل امکان پخش شبکه‌های ایرانی در جهان فراهم شود

کد خبر 188266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز