دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: صدای بی‌وقفه انفجارها و درگیری‌های مسلحانه طی چهار روز برقراری آتش‌بس موقت در سوریه باعث شد تا فرستاده سازمان ملل به این کشور، سرانجام شکست آتش‌بس را اعلام کند.

او ضمن اظهار تأسف درباره شکست آتش‌بس اعلام کرد که هیچ طرح و برنامه‌ای برای اعزام نیروهای پاسدار صلح به سوریه ندارد.به گزارش شبکه خبری راشیا تودی، اخضر ابراهیمی پس از دیدار با وزیر خارجه روسیه در مسکو با اظهار تأسف نسبت به بی‌توجهی به فراخوانش برای برقراری آتش بس موقت، در عین حال تأکید کرد که این مسئله عزم وی را برای ادامه مذاکرات سست نخواهد کرد.
جانشین کوفی عنان با فراخواندن جامعه جهانی به اتخاذ موضعی واحد در قبال بحران سوریه، اوضاع جاری در این کشور را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: سوریه و تمامی کشورهای دیگر نیازمند تغییرات و اصلاحات واقعی و نه صوری هستند و بحران سوریه می‌باید با هدایت سوری‌ها و حمایت جامعه جهانی حل شود.

فرستاده الجزایری تبار سازمان ملل به سوریه که در سفری دو روزه امروز وارد چین خواهد شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ طرح و برنامه‌ای برای اعزام نیروهای پاسدار صلح به سوریه در اختیار ندارد، تأکید کرد که صرفا برای پیشگیری از هرگونه اوضاع اضطراری در سوریه، طرح‌هایی دارد.

وی تأکید کرد که موضع طرف‌های درگیر در سوریه هر چه باشد، باید تأکید کرد که جنگ داخلی حقیقی‌ای در سوریه در جریان است.
اخضر ابراهیمی هدف از سفر به چین را متبلور ساختن ایده‌هایی جدید به‌منظور ارائه به شورای امنیت در آینده‌ای نزدیک اعلام کرد اما به جزئیات این ایده‌ها اشاره‌ای نکرد. وی قرار است‌ماه نوامبر آینده عازم شورای امنیت در نیویورک شود تا پیشنهادهای جدید خود را برای واداشتن دو طرف درگیر برای نشستن بر سر میز مذاکره ارائه کند.

وزیر خارجه روسیه هم در این کنفرانس خبری تأکید کرد که کشورش از بازگشت هیأت ناظران بین‌المللی به سوریه استقبال می‌کند اما این امر تنها با تصمیم شورای امنیت و موافقت مقام‌های سوریه صورت می‌گیرد.سرگئی لاوروف در این کنفرانس خبری ضمن ابراز تأسف نسبت به شکست ابتکار عمل ابراهیمی در برقراری آتش بس موقت، تمامی قدرت‌های خارجی را به احساس مسئولیت درقبال رفتارهای گروه‌های مورد حمایت خود در داخل سوریه فراخواند و افزود: جنگی واقعی در سوریه در جریان است و ضرباهنگ خشونت در این کشور همواره رو به افزایش است. اما در واکنش به شکست آتش بس موقت در سوریه، واشنگتن هر دوطرف درگیر را مسئول این امر دانست. ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که هر دو طرف، آتش‌بس را نقض کرده‌اند اما مسئولیت بیشتر متوجه دولت است.

دو انفجار خونین دیگر در دمشق

دیروز انفجار دو خودروی بمبگذاری شده دمشق و پیرامون آن را لرزاند و بیش از 70کشته و زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در شهر جرمانا در استان ریف‌دمشق باعث کشته‌شدن دست‌کم 10نفر و زخمی شدن 60شهروند دیگر شد.در دمشق هم یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه برزه در شمال شهر منفجر شد اما تلفات جانی در پی نداشت.

آغاز بازسازی زیرساخت‌ها

نخست‌وزیر سوریه از آغاز تلاش‌ها برای بازسازی زیرساخت‌های مناطق تخریب شده در کشور خبرداد.به گزارش شبکه خبری راشیا تودی، وائل الحلقی با اشاره به اینکه تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای سوریه تلاش برای بازسازی ویرانی‌های ناشی از اقدامات گروه‌های مسلح را آغاز کرده‌اند، افزود: دولت کار اعطای وام‌های بازسازی به میزان 50درصد حجم خسارت‌های وارده به خانواده‌های آسیب دیده را آغاز کرده و در ابتدای سال آینده هم مبالغ باقیمانده اعطا خواهد شد و 30میلیارد لیره سوری به این کار اختصاص داده شده است. 

کد خبر 189552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز