همشهری آنلاین: محمدرضا رحیمی در همایش «قرآن و حقوق عمومی» تصریح کرد: اگر اندیشمندان کشورمان با بهره‌گیری از این همایش بتوانند مقدمه ورود به علوم قرآنی را فراهم کنند، گام مهمی در این امر برداشته خواهد شد، دانشجویان حقوق باید کم‌کم به پژوهش‌های قرآنی روی بیاورند؛ به ویژه در حقوق عمومی.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور، صبح امروز، پانزدهم آبان‌ماه، با حضور در همایش بین‌المللی «حقوق عمومی در قرآن کریم» که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، ضمن سخنانی گفت: قرآن دارای ظاهر و باطن است؛ ظاهر قرآن همان است که تلاوت می‌شود و باطن قرآن دارای لایه‌های متفاوتی است که برای اکثر مردم پنهان است و فقط افراد متقی و مؤمن می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل امروز جامعه بشری جدایی از قرآن است؛ قرآن برای همه اقشار و نسل‌ها نازل شده است و برای همه دردهای بشری نسخه‌های درمانی ارائه می‌کند، هیچ چیزی نیست که در قرآن نباشد و فقط عشق به خدا است که می‌تواند این موارد را آشکار نماید؛ اگر اندیشمندان کشورمان با بهره‌گیری از این همایش بتوانند مقدمه ورود به علوم قرآنی را فراهم کنند، گام مهمی در این امر برداشته خواهد شد. دانشجویان حقوق باید کم‌کم به پژوهش‌های قرآنی روی بیاورند؛ به ویژه در حقوق عمومی.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود بیان کرد: قرآن، پیوسته در جهان جاری است، مثل خورشید که نور آن همیشه می‌تابد و انسان‌ها گاهی به دلیل موانع ایجاد شده از این نور دور می‌مانند؛ این دور ماندن به این معنی نیست که خورشید از تابش باز ایستاده است، بلکه موانع از تابیدن نور به برخی انسان‌ها جلوگیری می‌کنند. کسانی که قلب خود را در مسیر قرآن قرار دهند، نور الهی را درک خواهند کرد؛ باید دل‌ها را محل حضور خدا قرار دهیم تا معرفت الهی را درک کنیم. امروز مشاهده می‌کنیم کسانی که به قرآن و پیامبر(ص) توهین کردند، به بلای بزرگ دچار شدند.

وی همچنین گفت: باید توجه کنیم که بعثت، غدیر و عید قربان هیچگاه تمام نمی‌شوند و همیشه جاری هستند، اگر بشر در مسیر ولایت قرار بگیرد، هر روز غدیر است و اگر در مسیر الهی قدم بردارد، هر روز بعثت است.

رحیمی در پایان اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم با برگزاری این همایش پایه‌ای را بنیان نهیم که آغازی برای رجوع دانشجویان به قرآن باشد. دانشجویان حقوق باید توجه کنند که بسیاری از قوانین بین‌المللی توسط افراد یا گروه‌هایی تدوین شده‌اند که از سوی اسلام غیر‌قابل قبول هستند. مواردی که در فقه اسلامی وجود دارد، در مقایسه با حقوق بین‌الملل همانند دریایی عظیم در مقابل یک جویبار است. غرب سعی کرده است تا ما را از حقوق اسلامی دور کند و قوانین خود را بر ما غالب سازد.

گزارش ایکنا حاکی است، فاطمه بداغی، معاون رییس‌جمهور در امور حقوقی، سخنران بعدی این مراسم بود که ضمن سخنانی گفت: این همایش فرصتی است برای تدبر بیشتر در قرآن کریم. برای بررسی این مسئله ابتدا باید بدانیم که حقوق عمومی چیست و مبانی آن کدامند؛ مردم، حاکمان و رابطه بین حکومت و مردم سه رکن اصلی حقوق عمومی هستند.

معاون رییس‌جمهور در امور حقوقی افزود: براساس تعالیم اسلامی امر به معروف و نهی از منکر که در اصل هشت قانون اساسی به آن اشاره شده، یکی از ویژگی‌های مهم امت اسلامی است، ویژگی بعدی امت اسلامی اعتدال است، ویژگی سوم سختگیری و شدت در برابر دشمن؛ مهربانی با مؤمنین و اهل عبادت است؛ خصوصیت چهارم این است که فرد مسلمان هدایت‌کننده به حق و داور به حق است و اصل پنجم ابتلا به امتحان و فتنه است که به عنوان ویژگی‌های اصلی امت اسلام باید به آن‌ها توجه شود.

وی در ادامه به وظایف حکومت اسلامی در قبال مردم اشاره و عنوان کرد: ایجاد امنیت، عدالت فراگیر، عمران و سازندگی و خدمت به مردم مهمترین این وظایف هستند که در نامه امام علی(ع) به مالک اشتر به این موضوعات اشاره شده است. مسئله بعدی رابطه مردم و حکومت است؛ برادری، همکاری و دوستی مهمترین اصول برای رابطه مردم و حکومت هستند.

بداغی با تبیین حقوق برادری در اسلام گفت: احترام به مال و جان، خیرخواهی، تکریم، سهیم کردن در اموال، حفظ حقوق، دعا کردن، یاری کردن و مقدم داشتن برادر دینی بخش‌هایی از حقوق برادری هستند که به ایجاد پیوند بین شهروندان و ممانعت از آسیب به جامعه منجر می‌شود.

وی همچنین آسیب‌های تهدیدکننده امت اسلامی را برشمرد و گفت: رهبری گمراهان، بدگمانی به پیامبران و تردید در معجزات انبیاء، انکار نشانه‌های خدا، افتراء، توطئه، ستم، ترک نهی از منکر و غفلت مهمترین آسیب‌ها هستند.

معاون رئیس‌جمهور در امور حقوقی در پایان سخنان خود عنوان کرد: خشونت به مردم فراتر از قانون و پراکندگی و تفرقه، مهمترین آفات رابطه مردم و حکومت هستند.

لازم به ذکر است؛ این همایش با حضور محمد مهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی قرآن‌پژوهان داخلی و خارجی در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

بر اساس این گزارش، تعدادی از اعضای هیئت علمی گروه حقوق اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این همایش بین‌المللی مقالات خود را ارائه خواهند کرد. «کرامت انسان از دیدگاه قرآن کریم» توسط حسین قافی، «اصل برابری در قرآن کریم» توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد سروش محلاتی، «حقوق اقلیت‌ها در قرآن کریم» توسط حجت‌الاسلام مصطفی دانش‌پژوه، «حق نظارت و انتقاد نسبت به حاکمان در قرآن کریم» توسط حجت‌الاسلام حسین جوان آراسته و «حق انتخاب و تعیین سرنوشت در قرآن کریم» توسط حجت‌الاسلام سیدجواد راعی ورعی عناوین مقالاتی است که در نشست‌های صبح و بعدازظهر امروز از سوی اعضای هیئت علمی گروه حقوق اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه می‌شود.

کد خبر 190245
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز