چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: همزمان با ارسال نامه 220 نماینده مجلس به رهبر معظم انقلاب، رئیس فراکسیون اصولگرایان گفت که فراکسیون متبوعش در مجلس به‌دنبال یافتن سازوکاری فوری برای توقف سؤال از رئیس‌جمهور است اما فحوای بیانیه‌ای که فراکسیون رهروان ولایت منتشر کرد، نشان می‌دهد این فراکسیون بر سؤال از رئیس‌جمهور به‌عنوان یک سازوکار نظارتی اصرار دارد.

مجلس

البته برخی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب، از مسئولان کشور خواستند تا با ایجاد آرامش و همدلی در جامعه و پیگیری مسائل از راه‌هایی که تنش به‌دنبال نداشته باشد، زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم را فراهم کنند. آنها به‌صورت غیرمستقیم از موضوع سؤال از رئیس‌جمهور انتقاد کرده و خواستار «کشیده نشدن اختلافات به سطح عموم جامعه از طریق تریبون‌های عمومی» شدند.

با این حال چالش طرح سؤال از رئیس‌جمهور همچنان باقی است؛ از روزی که اصولگرایان مجلس به ریاست غلامعلی حدادعادل خواستند با فراکسیون رهروان ولایت نشستی برگزار کنند و موضوع سؤال از رئیس‌جمهور را پیش از اعلام وصول منتفی کنند تا روزی که این طرح در میان تهدید به آبستراکسیون برخی چهره‌های حامی دولت اعلام وصول شد و نهایتا به بیانیه‌ای از سوی یک فراکسیون و به پاسخی از سوی فراکسیون دیگر انجامید.

غلامعلی حداد عادل گفته که فراکسیون متبوعش نمی‌خواهد در بازار مسگرها ضربه‌ای وارد کند و سروصدا درست کند. اشاره او شاید به التهابی است که بر بازار آشفته ارز و سکه وارد آمده و روزهای کوتاهی است که این التهاب در حال فروکش است، اگر شوک جدیدی به آن وارد نشود. فراکسیون اصولگرایانی‌ها معتقدند احضار محمود احمدی‌نژاد به مجلس برای پاسخ به سؤالاتی درباره ارز و سکه می‌تواند التهاب را به این بازار برگرداند که دود آن به چشم ملت می‌رود. به‌ویژه با سخنی که احمدی‌نژاد در حاشیه یکی از همین جلساتی که فراکسیون اصولگرایانی‌ها با او داشته‌اند به زبان آورده است. بنا به گفته برخی نمایندگان حاضر در آن نشست رئیس‌جمهور گفته که تریبون مجلس فرصت خوبی برای بیان نگفته‌هاست.

حداد عادل که کمتر زمانی در حاشیه جلسات علنی در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود دیروز به جمع خبرنگاران آمده و گفت که هشدار رهبری را سرسری نمی‌گیریم و احتمال می‌دهیم که طرح سؤال از رئیس‌جمهور از مصادیق هشدار مقام معظم رهبری باشد. او در چاره جویی برای لغو طرح سؤال از رئیس‌جمهور گفته که اصلاح آیین‌نامه به این زودی‌ها جواب نمی‌دهد، مسئله سؤال از رئیس‌جمهور فوریت دارد. علاوه بر این اصلاح آیین‌نامه نیازمند دوسوم آرای مجلس است که کسب این رأی با مشکل انجام می‌شود. رئیس فراکسیون اصولگرایان تأکید کرده که فراکسیون متبوعش بالاخره راهکاری برای عدم‌طرح سؤال از رئیس‌جمهور پیدا می‌کند.

در سوی دیگر اما فراکسیون رهروان ولایت به حرف و حدیث‌هایی در این‌باره که امضاکنندگان سؤال از رئیس‌جمهور منتسب به فراکسیون رهروان ولایت هستند، واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای خود را مبرا از یک تصمیم فراکسیونی برای احضار رئیس‌جمهور به مجلس کرده است.

همزمان حسینعلی حاجی دلیگانی از اعضای هیأت رئیسه اصولگرایان با فارس گفت‌وگو کرده و با اشاره به جلسه نمایندگان مجلس با نمایندگان دولت در کمیسیون برنامه و بودجه در تاریخ 23مهر گفته است که پیش از آغاز جلسه کمیسیون برای بررسی موضوع سؤال از رئیس‌جمهور بیش از 40نفر از نمایندگان امضای خود را از آنجایی که به‌دنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سؤال از رئیس‌جمهور را به مصلحت نمی‌دانستند، پس گرفتند و تعداد امضاهای این طرح از 102 به 60 امضا کاهش پیدا کرده و طرح سؤال از حد نصاب افتاد.

بنابراین اصلا جلسه کمیسیون باید برگزار نمی‌شد اما محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس عنوان کرد که صرفا به‌منظور اعتمادسازی در اذهان و افکار عمومی اجازه بدهید تا جلسه برگزار شود. روز گذشته همچنین اسناد بازپس‌گیری امضای پنج نماینده که اسامی آنها در بین امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور بود منتشر شد و بار دیگر قانونی بودن طرح سؤال را زیر سؤال برد.

رهبر معظم انقلاب در تاریخ 10آبان در دیداری که دانش‌آموزان با ایشان داشتند به مسئولان هشدار دادند اختلافات را به میان مردم نکشانند و فرمودند: اختلاف نظر طبیعی است اما این اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و گریبانگیری و مچ‌گیری در مقابل مردم تبدیل شود.

کد خبر 190579
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز