سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور اوگاندا به بان کی مون اعلام کرد در گفت‌وگو با شورشیان کنگو گ خواستار برقراری آرامش شده است.

بان کی مون ،دبیر کل سازمان ملل عصر روز یکشنبه  تلفنی با یوئری موسوینی، رئیس‌جمهور اوگاندا صحبت کرده بود.

دولت او متهم است به حمایت از شورشیان کنگو.

در آن زمان  شورشیان ام 23 در حال پیشروی به گوما مرکز استان نورث کیوو در جمهوری دموکراتیک کنگو بودند.

سخنگوی عملیات صلح سازمان ملل متحد،کیه‌ران دویر گفت خروج کارکنان غیر ضروری سازمان ملل متحد از گوما روز سه‌شنبه آغاز خواهد شد.

کارشناسان سازمان ملل متحد در گزارش محرمانه ایکه یکی از خبرنگاران رویترز آن را دیده بود، اعلام کردند رواندا و اوگاندا در درگیری های 8ماهه بر ضد نیروهای دولتی کنگو در شرق این کشور از شورشیان ام 23 حمایت کردند.

دویر در بیانیه ای اعلام کرد : "رئیس‌جمهور موسونی به عنوان رئیس کشورهای دارای دریاچه‌های بزرگ با شورشیان صحبت کرده و خواستار برقراری آرامش شده است.خشونت و ناآرامی در داخل و اطراف گوما مانع تلاش هایی برای ارائه کمک های بشر دوستانه می‌شود. کارکنان سازمان ملل متحد به طور موقت از گوما خارج می شوند. نیروها برای حفاظت از غیر نظامیان باقی می‌مانند."

دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه با ریموند شیباندا ،وزیر امور خارجه و پائول کاگامه، رئیس جمهور رواندا صحبت کرد.
دوایر گفت وزرای امور خارجه منطقه دریاچه های بزرگ قرار بود روز سه شنبه در کامپالا پایتخت اوگاندا دیدار کنند.

بان کی مون در گزارشی به تاریخ چهاردهم نوامبر به شورای امنیت سازمان ملل متحد از ادامه حمایت خارجی از شورشیان ام 23 ابراز نگرانی کرد و از همه طرف های مسئول خواست هر چه سریع‌تر به این ناآرامی ها پایان دهند.
بان کی مون در این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد گفت حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری دموکراتیک کنگو قابل نقض نیست و همه کشورهای همسایه باید آن را رعایت کنند.

به گزارش خبرگزاری رویتر از سازمان ملل متحد ، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز شنبه با انتشار بیانیه ای به اتفاق آرا حملات شورشیان ام 23 را محکوم کرد و پایان حمایت خارجی و تامین تجهیزات را برای شورشیان خواستار شد.

کد خبر 191924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز