همشهری‌آنلاین: آیت الله مهدوی کنی گفت: امروز رهبری انقلاب با فقیه مجاهد و زعیم عالیقدر جناب آیت اللّه خامنه‌ای است و پشتیبانی از ایشان را واجب و تضعیف معظم له را حرام می‌دانم، من این مطلب را از روی عقیده می‌گویم، ایشان در این مدت بیش از 20 سال کشور را خوب اداره کردند، لذا در همه این بحران‌ها و بالا و پایین رفتن‌ها و با همه نوسانات، اعتقاد من این بوده است که باید ایشان را تأیید کرد.

آیت الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که در تداوم انقلاب عاشورای حسینی مستمسک و ملاک بود، تصریح کرد: چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در فتنه 88 عزاداران حسینی در عاشورا شاهد صحنه‌هایی در تهران بودند که شباهت زیادی به صحنه‌های عاشورای سال 61 هجری داشت. در حالی که انبوه جمعیت عزادار در ماتم سرور آزادگان ناله و ندبه سر می‌دادند، عده‌ای با کف و سوت و حمله به نمازگزاران عزادار حرمت این روز شریف را شکستند. عده‌ای که از سوی بیگانگان تشویق و ترغیب می‌شدند؛ ملت ما و حتی غیر مسلمانان که برای امام حسین(علیه السلام) و عاشورای حسینی احترام قائلند نتوانستند آنها را تحمل کنند و سرانجام توجه به حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) بود که غائله فتنه سال 88 را به پایان رساند.

بخش‌هایی از اظهارات مهدوی کنی به نقل از ایسنا را در زیر بخوانید: (این گفتگو با نشریه شما انجام شده است)

  • به هر حال امروز ظهور بیداری اسلامی در منطقه و نهضت ضد سرمایه‌داری در اردوگاه غرب، دو رویداد مهم و نشانگر تاثیر انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است. امام (ره) فروپاشی شرق و غرب را نوید داد و ما امروز آثار آن را می‌بینیم. از این رو ما همانگونه که در اصل پیدایش بیداری نقش داشتیم، باید هدایت آن را هم به عهده بگیریم. مردمی که قیام کرده‌اند، باید با علمای دینی ارتباط داشته باشند و از طریق تعالیم دینی به خواسته‌های خود برسند؛ زیرا با فرهنگ غرب نمی‌توانند موفقیتی به دست آورند.
  • قیام به منزله حرکت از یک مرحله به مرحله بالاتر است. قرآن کریم می‌فرماید که قیام کنید و برخیزید که این بیداری اسلامی جوانان فرصتی برای احیا تعالیم دینی است. بازگشت به عزت و عظمت اسلامی و حضور فعال جوانان مسلمان نقش مهمی در رسیدن به هدایت اسلامی دارد. باید در ماه محرم از این کشتی نجات بهره بگیریم و در کشتی اهل بیت (علیهم السلام) و صادقین سوار شویم و به هیچ وجه از این کشتی دست بر نداریم و از آن تخلف نکنیم.
  • امام زمان (عج) خود به تنهایی حکومت نمی‌کنند؛ استاد،‌ عالم، ‌فرمانده،‌ فرماندار و بخشدار، جاروکش هم می‌خواهد، اگر ما را به جاروکشی هم قبول کنند، افتخار می‌کنیم، حضور داشته باشیم. باید کسانی ملّا و با سواد باشند. امام زمان (عج) می‌خواهد به مقتضی زمان حکومت کند. برای مقدمه ظهور باید خودسازی کرد. بنابراین قم فاغتنم الفرصه بین العدمین. بین این دو عدم آینده و گذشته فرصت را غنیمت بدارید. کار شما باید آماده سازی نیروهای مورد نیاز حضرت باشد. بدانید هدف‌های بزرگ چالش دارد و با استراحت، تن پروری و تماشای تلویزیون آدم به جایی نمی‌رسد.
  • ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران یکی از مقدمات ظهور دولت کریمه است. انتظار برای ظهور و فرج افضل اعمال شمرده شده است؛ چرا که انتظار ظهور صرفا یک نیت نیست، بلکه یک عمل است که مقدمات ظهور را فراهم می‌کند. در دولت کریمه نباید ظلم، نفاق، درویی و حقه بازی وجود داشته باشد، بر فرض که باشد، بروز و ظهوری ندارد، ظهور و قدرت با عدالت است. پس ما باید به دنبال حفظ انقلاب و عدم ترجیح مسائل مادی، خانوادگی و حزبی باشیم. اهداف نباید فراموش شود و کسانی که اهداف را فراموش کنند، در دنیا و آخرت سرانجام خوبی نخواهند داشت. طبق وصیت امام خمینی(ره)، باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا انقلاب پایدار بماند.
  • امروز رهبری انقلاب با فقیه مجاهد و زعیم عالیقدر جناب آیت اللّه خامنه‌ای حفظه الله است و پشتیبانی از ایشان را واجب و تضعیف معظم له را حرام می‌دانم، من این مطلب را از روی عقیده می‌گویم، ایشان در این مدت بیش از 20 سال کشور را خوب اداره کردند، لذا در همه این بحران‌ها و بالا و پایین رفتن‌ها و با همه نوسانات، اعتقاد من این بوده است که باید ایشان را تأیید کرد. اصلح ایشان است و ما صالحش را هم پیدا نکردیم چه رسد به اصلح. من معتقدم ایشان هم از علم فقاهت و هم از نظر تقوا در جایگاه رفیعی است، چون ما به عنوان نایب امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» درباره رهبری بحث می‌کنیم.
  • ما نوعی تقدس برای این جایگاه قائلیم. این تقدس، در نظام ما کارساز است و ما بر اساس این اعتقاد دنبال کسی می‌رویم. مردم هم با همین اعتقاد در زمان امام فرزندانشان را به جبهه‌ها می‌فرستادند و شهید می‌دادند. بعضی رهبری را در حد رهبری سیاسی می دانند و تنها برای آن مشروعیت قانونی قائلند و التزام عملی را کافی می دانند، ممکن است این اعتقاد برای غیر مسلمین و غیر شیعیان کافی باشد، ولی برای ما کافی نیست و ما در انتخاب افراد برای مقامات و مسئولیت های بالا این برداشت را کافی نمی‌دانیم و شورای نگهبان هم در احراز صلاحیت‌ها در سمت ریاست جمهوری و روسای قوا این را کافی نمی‌داند و قانون اساسی هم چنین تفسیر نمی‌شود،
  • رهبری ما یک نوع تقدس دارد. آنها که در جریان فتنه 88 به معارضه پرداختند، اگر مقام ولایت و رهبری را قبول داشتند، نتیجه انتخابات را می‌پذیرفتند.
  • می‌خواهم بگویم رهبری و ولایت در نظام ما تقدسی دارد که افرادی که می‌خواهند به میدان بیایند، باید آن را قبول داشته باشند و ما با این تقدس، این رهبری را پذیرفته‌ایم. من معتقدم این تقدس را باید حفظ کرد و صرف این‌که ایشان حاکم هستند و رئیس و رهبر، کافی نیست. آنچه که در نظام ولایی و اسلامی ما می‌تواند، کارساز باشد، این اعتقاد است که ولایت فقیه، نیابت از جانب ولی‌عصر (عج) است.
  • در فتنه 88 بحث این بود که مقام معظم رهبری را حذف کنند. نه این‌که فقط شخص، بلکه دنبال حذف این جایگاه از جمهوری اسلامی بودند. عده‌ای می‌خواستند امری که برایش این قدر خون داده شده، حذف شود. حواستان باشد که در برابر کسانی که با عمود این خیمه مخالفند بایستید. ممکن است در گوشه و کنار اشکالاتی باشد که باید آنها را درست کرد، اما عمود را نباید شکست.
  • اگر بخواهیم ایرانی سربلند و اسلامی داشته باشیم، باید این عمود را با جان و مال و عقل و شعور و فداکاری حفظ کنیم. ادبیات شما باید ادبیات انقلاب باشد. مقهور این دنیا و بحث‌های امروزی نشوید که به خاطر جذب عده‌ای بخواهید بحث اسلام و انقلاب را به بحث ایران برگردانید. می‌دانید که امام‌(ره) هیچ وقت بحث ایران را مطرح نکردند؛ گرچه ما در ایران بودیم و ظرف وجود و حدوث این انقلاب و بقای آن ایران بوده است. آنچه مهم است مظروف است. حواستان باشد که مظروف و محتوی را با ظرف اشتباه نگیرید.
  • {دیدگاه نسبت به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم} اشکال ندارد اول کار چهره‌های متعدد بیایند. باید در آخر به نتیجه‌ای برسند، چون رقابت اگر خوب باشد، اشکال ندارد. توصیه من به اصولگرایان همیشه به ائتلاف است. همیشه دعوت به ائتلاف می کنم، چون اتحاد امر شدنی نیست، بلکه همه باید با هم باشند و گاهی ائتلاف در نهایت به یک نفر می‌رسد و گاهی بیشتر، اما مهم این است که با هم جنگ نکنند، تخاصم نورزند.
  • من در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بارها گفتم که منظور از وحدت، ائتلاف است. امروز نیز نباید نقاط مشترک را رها کنیم و به بهانه اختلاف سلائق از ائتلاف دست برداریم. ائتلاف هم در سایه امامت و ولایت شکل می گیرد. امامت منشا پیدایش نظام و بقای آن است و اگر می خواهیم ائتلاف داشته باشیم باید به امام (ره) خود نگاه کنیم که امام(ره) حاضر ما امروز امام خامنه‌ای(حفظه الله) هستند.
  • اختلاف منشا تکامل است. اگر منجر به ائتلاف شود خوب است و در راه خدا باید جمعی کار کرد. ارتباط با روحانیت و مرجعیت همواره باید حفظ شود، زیرا در کارها باید مجوز شرعی وجود داشته باشد.
  • من معتقدم بحث های درون گروهی مانعی ندارد، ولی هنوز زود است، بحث علنی و رسانه‌ای شود و باید با هم بنشینند و مذاکره کنند تا به نتیجه برسند. همه باید با هم باشیم و خیر یکدیگر را بخواهیم. برخی کدورت‌ها نباید موجب شود ما بهانه‌‍ای برای جدایی پیدا کنیم و از هم دور شویم.
کد خبر 192182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز