همشهری آنلاین: مشاور سابق امنیتی باراک اوباما رییس جمهوری امریکا هشدار داد که رژیم عربستان سعودی بزودی به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که در مصر به سقوط دیکتاتوری حسنی مبارک انجامید.

به گزارش ایرنا،بروس ریدل کارشناس امور امنیتی امریکا درخاورمیانه شب گذشته در همایشی درموسسه مطالعات بین المللی و راهبردی الکانو در مادرید پایتخت اسپانیاگفت:شرایط کنونی نشان می دهد عربستان و الجزایر، دو کشور بزرگ جهان عرب که تابحال از تحولات سیاسی و اجتماعی ناشی‌ از بهار عربی دور بودند،درماه‌های آینده آن را تجربه خواهند کرد و نتایج آن،بر ژئوپلیتیک جهان تاثیرات جدی خواهد گذاشت.

به نوشته روزنامه ال پاییس اسپانیا، ریدل که در زمینه امنیتی، تروریسم و خاورمیانه مشاور چهار رییس جمهور آمریکا از جمله باراک اوباما بود، افزود: عربستان و الجزایر مهره‌های بعدی دومینویی خواهند بود که فروپاشی آنها از تحولات تونس آغاز شد و اکنون با جنگ در سوریه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ما اکنون در عربستان شاهد همان فشار‌های جمعیتی و مشکلاتی هستیم که موجب تغییر و تحولات در مصر شد.

این کارشناس مسایل خاورمیانه گفت:عربستان دارای جمعیت بزرگی‌ از جوانان است که امید چندانی به یافتن شغل ندارند،همه درها به روی فعالیت و آزادی آنها بسته است، کشورشان توسط یک گروه از شاهزاده‌ها و ولیعهد‌های پیر اداره می‌‌شود و علاوه بر آن،روند جانشینی در قدرت، این کشور را به طور مستقیم به سو‌ی‌ بحران سوق می‌‌دهد.

مشاور امنیتی روسای جمهوری امریکا خاطرنشان کرد: رژیم سعودی از خطری که آن را تهدید می‌‌کند به خوبی‌ مطلع است و سعی‌ در جلوگیری از آن دارد اما با وضعیت کنونی به سختی خواهد توانست مانع این روند شود.

ریدل گفت: عربستان با همه ثروتی که دارد، نمی‌‌تواند برای مردم خود فرصت شغلی ایجاد کند و از سوی دیگر، رژیم سعودی هزینه‌های فراوانی را متحمل می‌‌شود تا بتواند از مخالفت‌ها جلوگیری کند.

به عقیده وی، این وضعیت نشان دهنده دو نکته است: از یک سو، حکام سعودی نگران هستند و از سو‌ی‌ دیگر، می‌‌دانند که وضعیتی مشابه با کشورهای دیگر عربی‌ دارد در عربستان اتفاق می افتد.

این کارشناس امنیتی خاطرنشان کرد: وقتی یک کشور میلیارد‌ها دلار را صرف جلوگیری از نارضایتی‌‌ها می‌‌کند به این معنی‌ است که واقعاً نگران است.

به عقیده ریدل،الجزایر نیز وضعیتی مشابه با عربستان دارد و مردم آن با مشکلاتی نظیر دولتی پلیسی‌ ،جامعه‌ای بسته و فقدان اصلاحات روبرو هستند.

او همچنین با اشاره به اوضاع کنونی مصر و تظاهرات هر روزه در میدان التحریر گفت:ˈ این اشتباه است که فکر کنیم روند انقلاب درکشورهای عربی‌ پایان یافته است زیرا باید سالها بگذرد تا یک دولت انقلابی‌ بتواند خود را در مصر یا لیبی‌ مستقر کند.ˈ

مشاور امنیتی روسای جمهوری امریکا درباره سوریه نیز اظهارداشت: جنگ داخلی‌ سوریه می‌‌تواند ماه‌ها یا بیشتر ادامه یابد و هیچ دلیلی نداریم که روند کنونی بزودی پایان می یابد و مخالفان اسد به هدف خویش می رسند.

ریدل افزود: هرج و مرجی که پس از فروپاشی قذافی در لیبی‌،مبارک در مصر و صالح در یمن ایجاد شد و ناآرامی هایی که اکنون در سوریه شاهد آن هستیم به طور زیرکانه‌ای توسط القاعده به وجود آمده است، حال آنکه مردم ارتباطی با این درگیریها نداشتند ولی القاعده در جهت منافع خود از شرایط پیش آمده به طور موثر استفاده می کند.

وی هشدار داد القاعده درˈکشورهای شکست خوردهˈ از جمله لیبی‌، مالی، یمن ، سوریه، و سومالی رشد می‌‌کند و اکنون از این موقعیت‌ها برای بازگشت دوباره خود بهره می‌برد.

کد خبر 192680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز