گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد و دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در اظهارنظری همسو و البته جداگانه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سخن گفتند اما درباره زمان اجرای آن تأکید کردند که مرحله دوم آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده صورت می‌گیرد.

این اظهارنظرها در حالی مطرح شده که چندی قبل مجلس به‌دلیل تشدید نگرانی‌ها از تورم و فشار گرانی‌ها بر مردم تصمیم گرفت تا دست دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را دست‌کم در سال‌جاری ببندد. حالا سؤال این است که آیا دغدغه نمایندگان تنها معطوف به سال‌جاری است و ممنوعیت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به سال آینده کشیده خواهد شد؟ به گزارش مهر، دیروز محمد رضا فرزین دبیر کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت از پیش‌بینی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال 92خبر داد و گفت: دولت برای اجرای این فاز با مجلس مذاکره خواهد کرد.

به گزارش همشهری، این مذاکره احتمالا قبل از ارسال لایحه بودجه به مجلس آغاز شده و در جریان تصویب و بررسی به اوج خود می‌رسد. او در ارتباط با احتمال افزایش قاچاق سوخت در کشور اظهار داشت: به‌دلیل اختلاف قیمت بنزین و گازوئیل در کشورهای همسایه، این احتمال وجود دارد که قاچاق سوخت افزایش پیدا کند. فرزین در ادامه در پاسخ به سؤال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه آیا تأیید می‌کنید تأخیر ایجاد شده در پرداخت یارانه نقدی طی ماه‌های اخیر و نزدیک‌شدن زمان پرداخت آن به پایان‌ماه باعث شده این موضوع مطرح شود که دولت قصد دارد یک‌ماه یارانه نقدی را پرداخت نکند؟ گفت: خیر.

چنین مسئله‌ای مطرح نیست اما منابع قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در طول‌ماه باید از دستگاه‌های مجری گرفته و به مردم پرداخت شود. وی افزود: تأخیر ایجادشده در پرداخت یارانه نقدی به‌دلیل آن است که در برخی ماه‌ها در دریافت این پول‌ها با تأخیراتی روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه پول نقد است، در جذب آن مشکلاتی ایجاد می‌شود و در نتیجه چندین روز به تأخیر می‌افتد. وی تأکید کرد: یارانه نقدی طبق روال پرداخت می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد و دولت همچنان یارانه نقدی پرداخت می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم درخصوص برنامه دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی یک برنامه پایدار و میان‌مدت برای کشور است که تداوم خواهد داشت. شمس‌الدین حسینی همچنین درخصوص تأخیر در پرداخت یارانه‌های نقدی در ماه‌های اخیر اظهار داشت: در سال‌های گذشته همواره برخی عنوان می‌کردند که این قانون ماندگار نخواهد بود درصورتی که پس از 24‌ماه مردم می‌توانند خود عملکرد آن را بررسی کنند.

کد خبر 193094
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز