به پرچم‌‌ها نگاه کن که در حرکت باد این‌سو و آن سو می‌روند. پرچم‌ها زیبا هستند...

زیبا، مثل پرچمی در باد

در سراسر دنیا، پرچم‌ها اهمیت بسیاری ‌دارند. پرچم، نماد یک کشور است. اما گاهی می‌بینیم پرچم‌های به‌اهتزاز درآمده در مدرسه‌ها کهنه و مندرس هستند. گاهی خوب نصب نشده‌اند و باد و باران آن‌ها را بدچهره‌کرده است. قوانینی برای پرچم در کشورها و از جمله در کشور ما وجود دارد، مثل این‌که پرچم هرگز نباید با زمین تماس داشته باشد. اگر پرچمی کهنه شد، نباید از پارچه‌ی آن برای کار دیگری استفاده شود. یا این‌که در روزهای عزاداری این پرچم باید تا نیمه پایین بیاید، اما واقعاً چند درصد از مردم از قانون‌های پرچم خبردارند. تصویر پرچم جمهوری اسلامی ایران براساس اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست چهارم آبان 1358 هجری شمسی تصویب شده است.

امسال شهرداری تهران پرچم‌های بزرگی در گوشه و کنار شهر به اهتزاز در آورده که نشانی از احترام به پرچم است. حالا نخستین جشنواره‌ی پرچم هم به همت سازمان فرهنگی، هنری شهرداری منطقه‌ی پنج و فرهنگ‌سرای فردوس برگزار می‌شود.

محسن یونسی، دبیر اجرایی جشنواره‌ی پرچم درباره‌ی این جشنواره‌ به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«فراخوان جشنواره آماده شده و به زودی توزیع می شود. البته به خاطر مناسبت‌های مختلفی که پیش آمد تاریخ برگزاری این جشنواره کمی به تأخیر افتاد. هم‌اکنون داوران این جشنواره انتخاب شده‌اند.»

او درباره‌ی دلایل برپایی این جشنواره می‌گوید:«پرچم یکی از مهم‌ترین نمادهای یک کشور است و همه‌ی مردم صرف‌نظر از دیدگاه‌هایی که دارند باید به آن احترام بگذارند. پرچم، فصل مشترک مردم یک کشور است، اما در طی سال‌ها به نظر می‌رسد اقبال لازم به پرچم صورت نگرفته و جایگاه و شأن پرچم درست دیده نشده است. شاید با برگزاری این جشنواره، جایگاه پرچم مورد بررسی قرار گیرد. »

یونسی می‌گوید:«فکر می‌کنم رویکرد هنری به پرچم می‌تواند جایگاه آن را بهتر نشان دهد. بنابراین ما سه بخش برای این جشنواره در نظر گرفته‌ایم؛ یکی عکس، دیگری پوستر و سومی نقاشی کودک و نوجوان.»

دبیر اجرایی نخستین جشنواره‌ی پرچم درباره‌ی بخش کودک و نوجوان می‌گوید:« برای ما، بخش کودک و نوجوان بسیار اهمیت داشت. چون باید علاقه به پرچم و احترام گذاشتن به پرچم از کودکی آموزش داده شود.»

او می‌گوید:«در رشته‌‌ی‌ عکس، دکتر اکبر عالمی، محسن راستانی و علی قلم سیاه و در بخش پوستر، کیانوش غریب‌پور و ابراهیم حقیقی و در بخش کودک و نوجوان، محمدعلی بنی اسدی، نادر فاطمی و مهناز واحدی آثار رسیده را داوری می‌کنند.»

گفتنی است مراسم اختتامیه‌ی این جشنواره، اردیبهشت سال 1392 برگزار خواهد شد.

کد خبر 193550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز