چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیران چین و ژاپن با یکدیگر در توکیو دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش بی بی سی، روز چهارشنبه، 11 آوریل(22 فروردین)، ون جیابائو، نخست‌وزیر چین، برای ملاقات با شینزو آبه، همتای ژاپنی خود، وارد توکیو، پایتخت ژاپن شد و در پایان نخستین دور مذاکرات دو طرف، توافقنامه‌هایی برای همکاری در زمینه انرژی و حفظ محیط‌زیست به امضا رسید. کارشناسان امور سیاسی دیدار ون جیابائو از ژاپن را به نشانه تلاش پکن و توکیو برای بهبود روابط دوجانبه تعبیر کرده‌اند.

این نخستین دیدار نخست‌وزیر چین از ژاپن در خلال هفت سال گذشته است و در پاسخ سفر آقای آبه به چین در ماه اکتبر سال گذشته صورت می‌گیرد.

مقامات ژاپنی ابراز امیدواری کرده‌ند که در جریان مذاکرات نخست وزیران دو کشور، توافق‌هایی برای تقویت همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های گوناگون، از جمله امنیت منطقه‌ای، به دست آید.

سفر ماه اکتبر شینزو آبه به پکن، پایتخت چین، گامی اساسی در کاهش سردی در روابط دو کشور عمده آسیایی ارزیابی شده‌است.

انتظار می‌رود در جریان سفر سه روزه ون جیابائو به ژاپن، نخست وزیران دو کشور طی سخنانی بر عزم خود برای همکاری نزدیک‌تر تأکید بگذارند.

چین (با در نظر گرفتن هنگ کنگ) در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ژاپن است و حجم مبادلات دوجانبه در سال گذشته به حدود 240 میلیارد دلار بالغ شد که از مبادلات ژاپن و ایالات متحده بیشتر بود.

از جمله برنامه‌های نخست‌وزیر چین در طول اقامت در ژاپن سخنرانی در پارلمان این کشور است که انتظار می‌رود طی آن، وی تمایل دولت خود به گسترش روابط و حل اختلافات دو کشور را مورد تأکید قرار دهد.

دیدارهای نخست‌وزیر سابق ژاپن از معبد قربانیان جنگ از عوامل سردی روابط با چین بوده‌است.

در زمان نخست‌وزیری جونیشیرو کوایزومی، نخست وزیر سابق ژاپن، دیدارهای وی از معبد یادبود کشته‌شدگان ژاپنی جنگ، که چین و برخی کشورهای منطقه تعدادی از آنان را جنایتکاران جنگی می‌دانند، با واکنش منفی جمهوری خلق چین مواجه شد و به تیرگی روابط دو کشور انجامید.

شینزو آبه اما از زمان تصدی سمت نخست‌وزیری از بازدید از این معبد، که همسایگان ژاپن آن را نماد نظامیگری این کشور در دهه‌های 1930 و 1940 محسوب می‌کنند، خودداری ورزیده و از پاسخ به سئوالاتی در مورد احتمال دیدار از این محل خودداری کرده‌است.

چین همچنین از آنچه که حمایت ژاپن از تایوان می‌داند ابراز نگرانی کرده و دو کشور در مورد بهره‌برداری از منابع واقع در منطقه مورد اختلاف در دریای چین شرقی نیز مشکلاتی داشته‌اند در حالی‌که ژاپن از افزایش بودجه نظامی چین ناخرسند است.

با اینهمه، حجم مبادلات اقتصادی دو کشور و مسائلی مانند برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی، که ژاپن را دشمن خود می‌داند اما با چین روابط نزدیکی دارد، حل اختلافات بین دو قدرت اقتصادی بزرگ منطقه را ضروری جلوه داده‌است.

در آستانه سفر ون جیابائو به توکیو، وزیران کشاورزی دو کشور توافقنامه‌ای شامل از سرگیری صادرات برنج ژاپن به چین را امضا کردند.

چهار سال پیش، دولت چین به بهانه آلوده بودن برنج تولیدی ژاپن به آفات نباتی، واردات این محصول را متوقف کرده بود.

کد خبر 19361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز