دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: بودجه نظامی چین در سال جاری میلادی 17.8 درصد افزایش می‌یابد. این بالاترین میزان افزایش ظرف پنج سال گذشته است.

بنا به اعلام جیانگ انزهو، سخنگوی کنگره ملی خلق چین، کل بودجه نظامی این کشور 350 میلیارد یوان (حدود 34.3 میلیارد یورو) خواهد بود.
روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ با انتشار این خبر گزارش داد، بودجه نظامی که به کنگره ملی خلق چین ارایه شده است، امروز در بررسی سالانه این کنگره مرور می‌شود. افزایش این بودجه به نگرانی‌ها نزد همسایگان چین و ایالات متحده آمریکا درباره قدرت فزاینده نظامی چین دامن زده است.

ظن چنی به "افزایش مسالمت‌آمیز"
یک ماه پیش بود که جمهوری خلق چین انهدام یک ماهواره را با توانایی فنی نظامی جدید خود به نمایش گذاشت. دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا پس از این ماجرا درباره افزایش قدرت نظامی چین هشدار داده و گفته بود که این آزمایش موشکی و تقویت توان نظامی، متناسب با شعار "افزایش مسالمت‌آمیز" دولت چین نیست. علاوه بر ایالات متحده، همسایگان و ژاپن، رقیب همیشگی این کشور و همچنین تایوان، نگاهی انتقادی به توسعه توان نظامی چین دارند.
جمهوری خلق چین همواره این حق را برای خود قایل است که برای الحاق دوباره تایوان به خاک خود به عملیات نظامی نیز متوسل شود، بدین ترتیب تجهیز ارتش آزادیبخش خلق چین تهدید مضاعفی برای تایوان محسوب می‌شود. سخنگوی کنگره خلق گفت، از جدی‌ترین چالش‌های سال برای چین خواهد بود. آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد 450 موشک را به تایوان بفروشد، طرحی که پکن به شدت از آن انتقاد کرده است.

بودجه‌ای که هنوز کم‌تر از ابرقدرت‌هاست
بر این اساس، بخشی از بودجه اضافی قرار است صرف پرداخت حقوق دو میلیون سرباز و نظامی مستمری‌بگیر شود. علاوه بر این، این بودجه در بخش‌های تجهیزاتی مانند فنون اطلاعاتی نیز صرف خواهد شد که چین را قادر به جنگ‌های دفاعی می‌کند. رییس بخش لجستیک ارتش آزادیبخش خلق چین این افزایش بودجه را "کافی" و متناسب با توسعه اقتصادی این کشور دانسته است.
سخنگوی کنگره ملی خلق چین در همین باره اعلام کرد بودجه دفاعی چین کمتر از ابرقدرت‌هاست. این رقم در مجموع 6.19 درصد از بودجه نظامی آمریکا را شامل می‌شود. بودجه دفاعی چین 1.35 تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم برای آمریکا 4.03 درصد و انگلیس 2.71 درصد است. ناظران نظامی غرب تصور می‌کنند بودجه نظامی چین سه تا چهار برابر بیش‌تر از آن چیزی است که به صورت رسمی منتشر می‌شود.

کد خبر 17183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز