ارومیه- روحینا مجیدی: در قفل شد. درحالی‌که فاطمه با چشمانی گریان به چفت قفل‌شده آن آویزان بود، از مادرش خواست او را به پارک ببرد ولی حادثه دیروز برای مادر هشداری شده بود تا در مقابل خواسته فاطمه کوچولو مقاومت کند.

همین جمعه پیش بود که دوست فاطمه از روی تاب یکی از پارک‌های ارومیه به زمین پرت شده و دچار شکستگی از ناحیه سر و آرنج شده بود. این حادثه به‌دلیل پوسیدگی زنجیر تاب مورد استفاده بچه‌ها و ثابت‌نبودن پایه‌های آن روی زمین اتفاق افتاد. در چند هفته گذشته پارک‌ها و شهربازی‌های ارومیه درحالی‌که باید محیطی امن و فرح‌بخش برای تفریح و بازی کودکان به همراه خانواده‌هایشان باشند، به محیطی غیراستاندارد و توأم باترس و دلهره برای خانواده‌های کودکان مبدل شده‌اند.

یک کارشناس ساخت و توسعه فضاهای بازی کودکان، تأمین ایمنی لازم برای خانواده‌ها در پارک‌ها را در دو بخش ایمنی امکانات و وسایل بازی و امنیت روانی و ذهنی تقسیم کرده و می‌گوید: مسئولان به کمک مردم و با اجرای تمهیدات لازم باید آرامش و آسایش خانواده‌ها را در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها فراهم سازند که تحقق این امر نیز تنها از طریق افزایش ضریب ایمنی وسایل بازی الکترونیکی یا مکانیکی صورت می‌پذیرد.

رضا علیزاده ادامه می‌دهد: وسایل بازی پارک‌ها باید مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شوند که متأسفانه کشور ما و به تبع آن آذربایجان‌غربی به هیچ وجه با تکنولوژی پیشرفته جهان هماهنگ نیست و به همان نسبت، سطح و میزان ایمنی وسایل بازی پایین‌تر از استانداردهای جهانی است.

این کارشناس یادآور می‌شود: بروز نقص فنی در دستگاه‌های موجود در شهربازی‌ها و همچنین ابتدایی‌ترین وسایل بازی ازجمله تاب در پارک‌ها هنگام حرکت ممکن است فاجعه‌ای بزرگ را به‌وجود آورد؛ حادثه‌ای که می‌تواند لحظات شادمانی کودک یا خانواده‌ای را مبدل به خاطره‌ای تلخ و حتی مرگبار سازد.

وی تصریح می‌کند: مسئولان پارک‌ها و شهربازی‌ها باید قبل از راه‌اندازی وسایل بازی اعم از مکانیکی و الکتریکی و پنوماتیک، نسبت به سرویس و رفع نقص فنی احتمالی دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی آنها اقدام کنند.

66 وسیله غیراستاندارد در شهربازی‌های آذربایجان‌غربی

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان هم از شناسایی 66 وسیله بازی غیراستاندارد در شهربازی‌‌های استان خبر داده و می‌افزاید: هم‌اکنون 18شهر بازی در سطح استان دایر است که براساس بازرسی‌های صورت‌گرفته از 150دستگاه بازی مستقر در این مراکز، 10دستگاه کاملا غیراستاندارد و 140دستگاه نیز دارای نقص فنی و ایراد است.

ابراهیم فخری با بیان اینکه امسال از اماکن بازی کودکان 13دوره بازرسی انجام شده است، اضافه می‌کند: در قالب این بازرسی‌ها شاهد مردود‌بودن آزمایش‌های انجام‌گرفته در 21مورد و پلمب 52 وسیله بازی بودیم که علاوه بر این به 45 وسیله بازی غیراستاندارد دیگر نیز به‌صورت مشروط اجازه فعالیت داده شد.وی از خارج از رده‌بودن بیشتر دستگاه‌های بازی در شهربازی‌های ارومیه خبر داده و می‌افزاید: اخطارهای لازم برای تجهیز این اماکن به وسایل بازی استاندارد و تعویض آنها داده شده اما تاکنون نتیجه‌ای از مالک خصوصی آن اخذ نشده است.

این مقام مسئول، شهرداری‌ها را بزرگ‌ترین مقصر در به خطر‌انداختن جان بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان می‌داند و می‌افزاید: این نهاد‌ها هیچ نوع همکاری‌ای با سازمان استاندارد برای ایمن‌سازی‌ وسایل بازی و جایگزینی دستگاه‌های ایمن با ابزارهای خطرآفرین ندارند.

فخری خاطرنشان می‌کند: مطالبات مردم برای استفاده از امکانات شهربازی‌ها باید به سمت استقرار وسایل استاندارد سوق پیدا کند چراکه مالکان این اماکن در مقابل جان افراد مسئول هستند و گمان می‌کنند با بیمه‌کردن از این مسئولیت خطیر شانه خالی کرده‌اند درحالی‌که پرداخت غرامت توسط بیمه مشروط به رعایت کلیه قوانین مربوط به ایمنی است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد و کنترل کیفیت مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان می‌افزاید: مالکان شهربازی‌ها درصورت استفاده مردم از این وسایل، سود لازم و مورد نظر خود را خواهند برد و اگر مردم استفاده خود از این وسایل را به‌دلیل ناایمن‌بودنشان محدود کنند سرمایه‌گذاران مجبور به اصلاح رویه‌های کاری خود خواهند شد.

وسایل غیراستاندارد جمع‌آوری می‌شوند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ارومیه نیز در این ارتباط اظهار می‌کند: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تمامی رویه‌های مربوط به ارائه مجوز برای ایجاد مراکز بازی و شهربازی‌ها تغییر خواهد کرد تا دیگر شاهد فعالیت وسایل بازی غیراستاندارد در پارک‌ها و شهربازی‌های ارومیه نباشیم.

علی مناف‌زاده می‌گوید: برای واگذاری هر نوع مجوزی در استقرار وسایل بازی ابتدا باید گواهی استاندارد از مؤسسه استاندارد توسط متقاضیان ارائه شود و درغیر این صورت وسایل بازی از شهربازی‌ها جمع‌آوری خواهند شد. وی با تأیید غیراستاندارد‌بودن وسایل بازی از جمله تاب در برخی پارک‌های محله‌ای ارومیه عنوان می‌کند: امسال نسبت به جایگزینی تعدادی از این وسایل بازی در پارک‌های کوثر، ساعت، گلدیس و الغدیر ارومیه با تاب و سرسره‌های پلی اتیلنی که امکان پوسیدگی و خرابی در آنها وجود ندارد اقدام شده است.

مناف‌زاده تصریح می‌کند: اقدام مؤسسه استاندارد به پلمب تعدادی از شهربازی‌های غیراستاندارد در ارومیه مورد حمایت شهرداری ارومیه قرار دارد و تا زمان جایگزینی وسایل بازی، اجازه آغاز به‌کار مجدد این واحدها داده نخواهد شد. این مقام مسئول درخصوص علت ادامه فعالیت دنیای بازی ارومیه با وجود ناایمن بودن همه وسایل بازی موجود در آن می‌گوید: این مکان به‌صورت خصوصی اداره می‌شود و به‌دلیل همکاری نامناسب با مجموعه شهرداری تاکنون موفق به قانع‌کردن مالک آن برای به روز‌رسانی وسایل بازی آن نشده‌ایم.

کد خبر 193897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز