یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بازار فروش سلاح‌های گرم با وجود حادثه مرگبار ایالت کنتیکت آمریکا همچنان در این کشور داغ است.

gun

هر چند حادثه شهر نیوتاون در ایالت کنتیکت، فاجعه‌ای مرگبار بود و در آن بیست و شش نفر جان خود را از دست دادند اما جای شگفتی خواهد بود اگرکاخ سفید تصمیم بگیرد دومین اصلاحیه قانون اساسی آمریکا را تغییر دهد. اصلاحیه‌ای که به موجب آن حق حمل سلاح برای هر شهروند این کشور تضمین می‌شود.

موضوع حمل سلاح برای شهروندان آمریکایی در تبلیغات انتخاباتی باراک اوباما و میت رامنی به ترتیب نامزد دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا هم مطرح شد و هر کدام از نامزدها نظرات خاص خود را در این خصوص ارائه کردند.

اما با توجه به حادثه مرگبار اخیر، آیا باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی آمریکا باز هم می‌تواند توجه افکار عمومی را از این واقعیت منحرف کند؟ آیا بالاخره متقاعد خواهد شد که باید در اصلاحیه دوم قانون اساسی کشور تغییر صورت گیرد؟

اما حتی اگر اوباما چنین تصمیمی داشته باشد، برای چنین کاری از اکثریت آرا در کنگره آمریکا برخوردار نیست. از سوی دیگر با توجه به آنکه جمهوریخواهان به طور سنتی از قانون حمل سلاح برای همه حمایت می‌کنند و با توجه به آنکه از اکثریت آرا هم در کنگره برخوردار هستند اجازه چنین تغییری در اصلاحیه دوم قانون اساسی آمریکا به اوباما نخواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، بر اساس آمار و ارقامی که مرکز برادی سنتر(Brady Center) مرکزی که با حمل سلاح‌های گرم در آمریکا مبارزه می‌کند ارائه کرده است، هر سال حدود صد هزار نفر در نتیجه تیراندازی با سلاح‌های گرم زخمی می‌شوند که سی و یک هزار و پانصد نفر از این تعداد در نتیجه اصابت گلوله جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس نتایج آماری که همین مرکز ارائه کرده است هر روز در آمریکا 9 فرد زیر سن قانونی بر اثر اصابت گلوله سلاح‌های گرم جان خود را از دست می‌دهند. اما برخی مراکز دیگر این آمار و ارقام را زیاد دقیق نمی‌دانند و به آن اعتراض دارند. مثلا انجمن نشنال رایفل آسوسیشن (National Rifle Association)  اعلام کرده است در آمریکا از هر یک میلیون نفر ، یک کودک احتمال دارد هر روز بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست بدهد.

اما مسئله مهم‌تر بازار اسلحه در آمریکا است که همچنان از رونق خوبی برخوردار است. در این بازار حدود شانزده هزار نفر مشغول به کار هستند و میزان درآمد این بازار هر سال از دو و نیم میلیارد دلار نیز بیشتر می‌شود.

صنایع اسلحه سازی آمریکا هر سال سه میلیون قبضه سلاح تولید می‌کنند زیرا با توجه به آنکه هر شهروند آمریکایی از سن هجده سالگی به بعد می‌تواند از بازار سلاح گرم بخرد، بازار سلاح‌های گرم در این کشور همچنان داغ است.

تنها مانعی که برای خرید سلاح وجود دارد این است که به طور غیر قانونی به آمریکا مهاجرت کرده باشید و یا سوء سابقه قضایی داشته باشید.

بر اساس نتایج تحقیقی که دولت آمریکا در سال 2004 انجام داده بود دویست و هشتاد و سه میلیون قبضه سلاح گرم تا این مقطع زمانی در دست مردم بود. به عبارت بهتر از هر صد آمریکایی، نود و هفت نفر  سلاح گرم در خانه‌ها و یا همراه خود دارند.

کد خبر 194602
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز