گروه بین‌الملل: روزنامه‌های ترکیه دیروز خبر دادند که آنکارا طرح پیشنهادی آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه از طریق انتقال قدرت زمانبندی شده در این کشور را رد کرده‌است.

رویداد سوریه

 روز سه‌شنبه نیز ائتلاف مخالفان سوریه این طرح را رد کرده‌بود.جزئیات زیادی از این طرح که محور گفت‌وگوی اخیر اخضر ابراهیمی با بشار اسد بوده‌است، منتشر نشده اما آنطور که برخی رسانه‌های غربی و عربی نقل کرده‌اند، محور این طرح باقی‌ماندن بشار اسد در قدرت تا سال 2014و زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

مخالفان خارج‌نشین سوریه، کشورهای عربی و ترکیه این طرح را به‌خاطر تأکیدش بر باقی ماندن اسد در قدرت رد کرده‌اند.اخضرابراهیمی نماینده سازمان ملل درباره این طرح با مقامات دولت سوریه گفت‌و گو کرده است. هنوز موضع دولت سوریه درباره این طرح اعلام نشده‌است. دیروز اخضر ابراهیمی در ادامه مذاکراتش با دولت و مخالفان سوریه، با گروهی شش نفره از مخالفان سوریه‌ای مقیم داخل این کشور در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این هیأت شش نفره به رهبری حسن عبدالعظیم- رئیس هیأت هماهنگی ملی گروه‌های تغییر دمکراتیک سوریه - در دیدار با ابراهیمی درخصوص وضعیت سوریه و آخرین تحولات این کشور گفت‌وگو کرد. حسن عبدالعظیم در پی این دیدار اعلام کرد که با ابراهیمی درخصوص لزوم توافق بین‌المللی برای حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکارهای سیاسی و کنار گذاشتن خشونت‌ها از سوی دو طرف درگیر توافق کرده است.

عبدالعظیم افزود: ابراهیمی تا روز یکشنبه آینده به‌منظور مذاکره با نمایندگان دولت سوریه و مخالفان در سوریه باقی خواهد ماند. رجاء الناصر، دبیرکل هیأت هماهنگی بین‌المللی مخالفان سوریه نیز اعلام کرد: مذاکرات هیأت مخالفان با ابراهیمی درباره مراحل پایانی حل و فصل بحران سوریه بود. وی تأکید کرد: با گزینه نظامی نمی‌توان نظام دمکراتیک در سوریه پایه ریزی کرد لذا باید بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی حل و فصل شود.

وی تنها راه خروج از بحران سوریه را توافق بین‌المللی درباره راهکاری سیاسی درباره سوریه دانست.درحالی‌که دیروز گزارشی درباره فرار رئیس پلیس دژبان سوریه از این کشور منتشر شد، اطلاعات ضد‌و نقیض درباره مکان کنونی و چگونگی خروج جهاد مقدیسی سخنگوی سابق وزارت خارجه سوریه نیز همچنان در جریان است. روزنامه گاردین روز سه‌شنبه‌نوشت که مقدیسی با کمک عوامل اطلاعاتی آمریکا از سوریه خارج شده و اکنون در آمریکاست. روزنامه‌های لبنانی اما نوشته‌اند که او اکنون در انگلیس به سر می‌برد. سفیر انگلیس در لبنان دیروز این خبر را تکذیب کرد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌استار لبنان اعلام کرد که نمی‌داند مقدیسی کجاست و شاید اصلا در آمریکا نباشد.

کد خبر 195800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز