چند روز قبل بود که فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشستی خبری از برگزاری رزمایش دریایی ولایت91 در منطقه‌ای با مساحت دو هزار کیلومترمربع خبر داد و این رزمایش از صبح جمعه با اعلام رمز یاحسین توسط دریادار سیاری از عرشه زیر دریایی طارق، در محدوده دریای عمان، خلیج عدن، شمال اقیانوس هند، باب‌المندب و دریای سرخ آغاز شد.

رزمایش

در این مرحله از رزمایش دریادلان نیروی دریایی ارتش پس از رصد لحظه‌ای تحرکات نیروی مهاجم توسط ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران و اعلام به قرارگاه مرکزی رزمایش، یگان‌های شناور خود شامل زیردریایی‌ها، شناورهای سطحی، هواناوها و بالگردها را طی مانور تاکتیکی از محل استقرار به سمت منطقه مأموریت و به‌منظور مقابله با نیروی مهاجم حرکت دادند.

در همین راستا امیر دریادار رستگاری سخنگوی رزمایش با بیان اینکه نیروهای خودی متناسب با تحرکات نیروی مهاجم تدابیر و تاکتیک‌های عملیاتی نوین را به اجرا می‌گذارند خاطرنشان کرد: ناوگروه بیست‌و‌سوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران و ناو بالگردبر بوشهر که در حال انجام مأموریت و گشتزنی در تنگه باب‌المندب و آب‌های آزاد است کلیه اقدامات و تحرکات نیروی مهاجم را به قرارگاه عملیاتی رزمایش ارسال می‌کنند. سخنگوی رزمایش دریایی ولایت91 همچنین از تست جدیدترین موشک سطح به هوای این نیرو با نام «رعد» در روزهای آتی رزمایش خبر داد و گفت که این موشک می‌تواند اهداف هوایی را در برد متوسط مورد هدف قرار دهد.

همانطور که اشاره شد فرمانده نیروی دریایی ارتش فرمان شروع رزمایش را از عرشه زیردریایی طارق اعلام کرد و ذکر این نکته خالی از لطف نیست که فرماندهی زیرسطحی‌های این رزمایش امسال بر عهده زیردریایی کیلو کلاس «طارق» خواهد بود، زیردریایی رمی که یکی از سه فروند یگان سنگین در اختیار نداجاست و به تازگی به‌صورت کامل توسط متخصصان صنعت دفاعی کشورمان اورهال شده است. زیردریایی «کیلو» ازجمله پیشرفته‎ترین نمونه‎‎های کلاس دیزل الکتریک در دنیا که به «حفره سیاه» مشهور است، در واقع یکی از کم سر و صداترین زیرسطحی‎‎های دنیاست که این ویژگی به مدد عایق بندی صوتی کامل بدنه آن ممکن شده است و البته در کنار پوشش‎‎های جاذب امواج سونار روی بدنه و استفاده از پروانه‎‎های هفت پره‎ای که صدای بسیار کمی تولید می‎کند، ‎شناسایی آن بسیار سخت است.

همچنین پس از اعلام رسمی شروع این رزمایش انواع زیردریایی‌های سبک و سنگین، ناوها و ناوچه‌های لجستیک و موشک انداز با دریافت فرمان آغاز رزمایش از اسکله منطقه یک نیروی دریایی ارتش جدا شده و عازم محل‌های استقرار در مناطق عملیاتی رزمایش شدند. ناوشکن‌های البرز، سبلان و همچنین ناو گرز نیز ازجمله رزم‌ناوهایی هستند که برای شرکت در رزمایش تخصصی دریایی ولایت 91نیروی دریایی ارتش از منطقه یکم این نیرو به سمت آب‌های آزاد عزیمت کردند.

اما درخصوص اهداف این رزمایش امیردریادار سیاری گفت که در این رزمایش پنج هدف عمده را دنبال می‌کنیم که یکی نشان دادن اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریاهای آزاد است، چرا که فرمانده معظم کل قوا می‌فرمایند مظهر اقتدار ملت در دریاها شما نیروهای دریایی هستید، دوم نشان دادن توانمندی نیروهای مسلح برای دفاع از مرزهای آبی کشور، سوم نشان دادن توان نیروی دریایی در دفاع از مرزهای آبی، چهارم که مهم‌ترین آن است نشان دادن توان نیروی دریایی برای برقراری امنیت پایدار در منطقه و پنجم ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که این رزمایش چه کمکی به نیروهای دریایی و اسکورت‌های نفتی در خلیج عدن می‌کند، گفت: برقراری امنیت برای کشتی‌های نفتکش و تجاری ما در خلیج عدن، شمال اقیانوس هند، باب‌المندب و دریای سرخ را همزمان انجام می دهد و این رزمایش به برقراری امنیت کمک می‌کند.

کد خبر 195951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز