گروه ادب و هنر: بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وظایف متعددی دارد؛ از برگزاری برنامه‌های مختلف تا انتشار کتاب و آلبوم‌های موسیقی.

موسیقی سازمان فرهنگی شهرداری تهران

 اما یکی از مهم‌ترین کارهایی که این بخش کرده کمک به هنرمندان بیمار عرصه موسیقی است که ترجیح می‌دهند این کمک‌ها بدون جار و جنجال تداوم یابد. سیدعباس سجادی که عهده دار مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است مایل به آوردن نام هنرمندان نیست؛«چند هنرمند شاخص عرصه موسیقی برای روند درمانشان به مشکل برخوردند. با نامه‌نگاری‌هایی که انجام دادیم، دکتر قالیباف مستقیما دستور دادند از صفر تا صد هزینه‌های درمانی آنها پرداخت شود. برخی درمان شدند و برخی دیگر از هنرمندان متأسفانه فوت شدند. هنرمندانی که در قید حیات هستند هم‌اکنون زیر پوشش بیمه شهرداری تهران هستند. در حد توانمان این‌کار را انجام می‌دهیم. خوشبختانه برای‌‌ آنهایی هم که تقاضای بیمه کرده‌ایم با لطف دکتر قالیباف و رئیس سازمان همراه بوده‌است.»

سال 1385 نخستین جلسه «آوای دوست» با بزرگداشت فرامرز پایور و یادمان ابوالحسن خان صبا به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد. در همان سال هم «نقد نغمه» به نقد آثار گروه موسیقی کامکارها پرداخت؛ دو برنامه‌‌ای که تا به امروز ادامه یافته‌است. مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره برنامه‌های موسیقی این سازمان می‌گوید: «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ابتدا برنامه‌هایی برای موسیقی داشته‌است که برخی از آنها تا به امروز تداوم داشته و برخی دیگرتداوم نداشته‌است. یکی از برنامه‌هایی که تا به امسال تداوم پیدا کرد و قصد داریم سال بعد هم آن را برگزار کنیم، سلسله نشست‌های نقد نغمه است که درحقیقت نخستین برنامه علمی نقد موسیقی است که جایگاه خودش را بین اهالی موسیقی پیدا کرده‌است. از دیگر برنامه‌هایی که از گذشته بوده و امسال آن را ادامه خواهیم داد برنامه «آوای دوست» است که به تجلیل از بزرگان موسیقی اختصاص دارد. امسال چند برنامه را تصویب کردیم که یکی از آنها با درگذشت استاد حسن کسایی همراه بود که این مراسم را در تالار وحدت برگزار کردیم و البته برای سه‌ماه آخر سال هم برنامه‌هایی برای بزرگداشت هنرمندان بنام موسیقی داریم.»

تا به امروز 11 دوره آوای دوست و 24 دوره نقد نغمه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده‌است. اما این تمام دغدغه‌های موسیقایی این سازمان نیست؛«یکی دیگر از دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان فرهنگی‌ هنری شهرداری تهران مبحث آموزش است که آموزش موسیقی را هم شامل می‌شود.»

بالا بردن کیفیت تدریس مدرسان موسیقی بخشی از این مورد است که بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آن ورود پیدا کرده‌است: «برای آموزش موسیقی در فرهنگسراها داوطلب بسیار داریم و به همین دلیل آزمونی برای آنها برگزار کردیم و استادان صاحب نامی هم از این داوطلبان گزینش می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه مدرسان متقاضی تدریس در فرهنگسراها سطح‌بندی خواهند شد. به این صورت که سه‌درجه برای مربیان تعریف می‌کنیم و براساس این درجه بندی به آنها دستمزد خواهیم داد؛ ضمن اینکه در دراز مدت این نگاه را داریم که مربیان را به یک سطح برسانیم. به‌عبارت دیگر درصدد هستیم که مربیان را به سطح حرفه‌ای برسانیم.»

‌آسیب شناسی نغمه‌های عاشورایی(86)، «گلبانک‌ آزادی» به مناسبت 30 سال پیروزی انقلاب اسلامی‌(86)، جشنواره سحرخوانی(87)، جشنواره «ماه خراسانی» به مناسبت تولد امام رضا(ع)، «قصه‌های عشق مجنون» به مناسبت سال مولانا(87)، انتشار آلبوم تصویری موسیقی دفاع مقدس(89)، انتشار آلبوم نی کسایی(89) و تولید سمفونی «شهر بیدار» به مناسبت آزادسازی خرمشهر(89) قسمتی کوتاه از فعالیت‌های بخش موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. سجادی با اشاره به تلاش برای ایجاد شرایط بهتر موسیقی در فرهنگسراها به مشکلات این حوزه اشاره دارد؛ «یکی از مشکلات اساسی که ما در موسیقی فرهنگسراها داریم، این است که توقع گروه‌های موسیقی از ما بالاست و این موضوع ما را دچار مشکل می‌کند. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌عنوان زیرمجموعه شهرداری تهران سازمانی خودگردان است.

یکی از مواردی که سازمان می‌تواند بودجه کسب کند از سالن‌های فرهنگسراهاست. به همین دلیل به اندازه درخواستی که در جامعه هست امکان ارائه خدمات نداریم. این یکی از ضعف‌های ماست و کسی هم آن را انکار نمی‌کند. اما شهرداری تهران و خصوصا سازمان فرهنگی هنری در توسعه فضاهای فرهنگی عزم جدی دارد و خوشبختانه هر روز هم به سالن‌های ما افزوده می‌شود که البته این سالن‌ها پاسخگوی نیاز جامعه نیست ولی باید همه تلاش کنیم که درخور فرهنگ، هنر و شهروندان ارزشمندی که داریم خدماتی را ارائه بدهیم.»

با این حال بخش موسیقی این سازمان برای مردم برنامه‌های موسیقایی مختلفی تدارک دیده است؛ «مابرای مردم برنامه‌های موسیقی در قالب‌های خاص داریم. در یکی از مذهبی‌ترین ایام سال یعنی ماه مبارک رمضان برنامه‌‌ای با نام «بر‌آستان جانان» داریم که به‌مدت یک ماه برگزار می‌شود که موسیقی، بخشی از این برنامه است.»

انتشار آلبوم و کتاب از دیگر فعالیت‌های این سازمان است؛ «انتشار آلبوم «ساقی سرمست» به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد و صدای محمدعلی کریم‌خانی که سوگ‌نامه‌ای برای شهیدان دشت نینوا بود بسیار مورد استقبال قرار گرفت. «پرده عشاق» که گردآوری و انتشار نوحه‌ها و سینه‌زنی‌های اصیل و ایرانی بود، منتشر شد و قسمت بعدی این آلبوم به نام «موسم می» تا آخر سال منتشر می‌شود که در مورد شادیانه‌های اعیاد مذهبی است. به همین دلیل ما از مداحان پیشکسوت دعوت کردیم که به مناسبت‌های تولد و اعیاد دیگر بخوانند.»

اما کتاب‌های این سازمان هم در راه است؛ «چند کتاب در حال انتشار داریم که مراحل گرفتن مجوز را طی می‌کند؛ یادنامه استاد فرامرز پایور، جشن‌نامه استاد جلیل شهناز و یادنامه ایرج بسطامی (کتابی با ‌عنوان «آوار آواز»)، همچنین یک کار تحقیقی و پژوهشی داریم به اسم «ساختارشناسی ترانه» که اهورا ایمان آن را گرد‌آوری کرده و کتاب «نقد نغمه» شامل بحث‌های نشست‌های نقد موسیقی.»

کد خبر 196249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز