عباس ثابتی‌راد: عجیب نیست اگر بگوییم که مشهد در توسعه فضاهای فراغتی و فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی، یکی از کلانشهرهای پیشتاز کشور است.

شهرمشهد

اگرچه هنوز این شهر نتوانسته در این بخش به تهران پهلو بزند، اما در امر توسعه فضاهای فراغتی و گردشگری شهری بسیار موفق بوده است.‌ اقدامات مختلفی در این شهر صورت گرفته است. متن زیر گفت‌وگویی است با شهردار مشهد در باب توسعه فضاهای فراغتی و برخی مسائل ازجمله بدهی دستگاه‌های دولتی و توسعه موضوعاتی مانند دوچرخه‌سواری در این شهر. گفت‌وگوی ما با سیدمحمد پژمان، شهردار مشهد در پی می‌آید.

  • آقای شهردار! از پروژه‌های فرهنگی- اجتماعی و توسعه فضاهای تفریحی در شهر مشهد بگویید.

واقعیت این است که بسیاری از پروژه‌هایی که در شهر مشهد به اجرا در می‌آید، پروژه‌هایی دومنظوره است. حضور سالانه 14میلیون زائر در مشهد در کنار 3/5میلیون نفر شهروند باعث شده است که عمده پروژه‌های ما در شهر مشهد به‌ویژه پروژه‌های فرهنگی- اجتماعی و گردشگری، هم برای شهروندان و هم برای زائران محترمی که به زیارت ثامن‌الحجج می‌آیند، مورد استفاده و مفید باشد. ما نمی‌توانیم پروژه‌های شهر مشهد را دسته‌بندی کنیم اما به‌عنوان مثال یکی از پروژه‌های بزرگ ما در شهر مشهد بوستان کوهسنگی است. این پروژه با توجه به عناصری که برای آن درنظر گرفته شده از جذابیت خیلی بالایی برای گذران اوقات فراغت و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برخوردار است. این پروژه ‌ پیشرفت خوبی داشته و تکمیل آن همچنان نیز ادامه دارد. در آخرین توافقات انجام شده بخشی از این پروژه به شهر بازی اختصاص یافته است. این بخش، در کنار بخش عمومی بوستان که دارای امکانات رفاهی و تفریحی است، احداث می‌شود. همچنین طرح احداث یک تله‌کابین در این بوستان مورد توجه قرار گرفته است. این طرح‌ها هم‌اکنون در مرحله مذاکره با سرمایه‌گذاران هستند که امیدواریم هر چه زودتر عملیات اجرایی آنها آغاز شود.

  • کمی بیشتر در مورد این بوستان توضیح دهید؛ مساحت این پروژه و امکانات آن چگونه است؟

آنچه هم‌اکنون از بوستان کوهسنگی در اختیار شهروندان است، حدود 35هکتار است اما مقداری که در طرح توسعه این بوستان مورد توجه قرار گرفته، تقریبا دو برابر میزان فعلی این بوستان یعنی در حدود 75 هکتار است. در نهایت پس از بهره‌برداری کامل از این بوستان یک مجموعه 110هکتاری تحویل شهروندان خواهد شد. این بوستان یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های کشور خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر بوستان ملت مشهد با مساحت 70هکتاری بزرگ‌ترین بوستان شهر است. امکانات خوبی برای بوستان کوهسنگی پیش‌بینی شده است و دارای جذابیت‌های قابل‌توجهی است. در کنار این بوستان سه بوستان 100هکتاری هم در دست اجرا داریم و امیدواریم که بتوانیم با توسعه 400هکتاری فضای سبز در شهر مشهد گامی در جهت توسعه فضاهای سبز برداریم.

  • به‌نظر شما توسعه فضاهای فرهنگی- اجتماعی و فراغتی در شهرهای کشور چه تأثیری بر شهروندان می‌تواند داشته باشد؟

اقدامات مدیران شهری در کلانشهرهای کشور در توسعه فضاهای فراغتی قابل توجه و دارای اهمیت است. اساسا همه اجزا و عناصر شهر باید کامل باشد. قطعات یک شهر باید متعادل و متوازن توسعه پیدا کند. در طول سال‌های گذشته در این بخش‌ها کمبود بیشتری احساس می‌کردیم و به‌ویژه در عرصه‌های توسعه فضاهای فرهنگی و خدمات اجتماعی در شهرهای بزرگ کمبود بسیاری داشتیم. اگرچه شهر‌داری‌ها به‌تنهایی متولی این بخش نیستند اما این نهادها بیش از هر سازمانی این کمبودها را احساس می‌کنند. به همین دلیل مدیریت شهری به کمک دستگاه‌های متولی آمد. دلیل این ماجرا هم بیشتر آثار و خسارت‌هایی است که کمبود فضاهای فرهنگی- ‌اجتماعی در سطح شهرها به بار می‌آورد که بسیار ناخوشایند است. واقعیت این است که نتیجه کمبود فضاهای فراغتی در سطح شهرها آسیب و ضرری است که به کل اجتماع می‌رسد و شهرداری‌ها هم از آنجا که متولی امور مردم هستند، هر چقدر که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پیشرفت کنند، می‌توانند شهروندان آگاه‌تر و فرهیخته‌تری داشته باشند و در شهرها دارای انسجام اجتماعی بالاتری باشند. فضاهای تفریحی و گردشگری موجب انبساط خاطر، نشاط و شادابی مردم می‌شود. مسلما اینها می‌تواند به آرامش روحی و روانی و وضعیت مناسب تعاملات اجتماعی بینجامد و به همین دلیل توسعه فضاهای فراغتی به‌دلیل آثار مثبت بیشتر مورد توجه مدیران شهری قرارگرفته است. از طرفی اگر بتوانیم کمبودهایی که تا به امروز بوده و نارسایی‌های ناشی از این کمبودها را که اثرات نامطلوبی در شهرها داشته با توجه به مشارکت‌ها برطرف کنیم می‌توانیم شاهد اتفاقات خوب در شهرهای بزرگ کشور باشیم. با توسعه فضاهای فراغتی و ترویج فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی، شهروندان نیز دارای روحیه خوب، مناسب، بانشاط و شاداب می‌شوند و این اقدامات باعث رشد آگاهی و فرهیختگی بین شهروندان می‌شود.

  • توجه به فضاهای فرهنگی- اجتماعی نه‌تنها در مشهد که در بسیاری از کلانشهرهای دیگر کشور هم مورد توجه مدیران قرار گرفته و گذشته از تهران که رویکرد گسترده‌ای در این بخش داشته، شهرهای بزرگ کشور نیز در این مسیر گام برداشته‌اند. به‌نظر شما همکاران شما در دیگر شهرها تا چه اندازه در توسعه این فضاها موفق بوده‌اند؟

همه شهرداران به‌ویژه شهرداران کلانشهر‌ها به این موضوعات اهتمام ویژه داشته‌اند. البته ممکن است شیوه توسعه و اجرای کارها با هم متفاوت بوده باشد. توسعه عرصه‌های فرهنگی- اجتماعی و فضاهای فراغتی در شهرهای مختلف در طول سال‌های اخیر عرصه‌های مناسبی در اختیار شهروندان شهرهای مختلف گذاشته است. ما نیز در مشهد چند سالی است که در ابتدای هر سال با توجه به حجم زائران حرم رضوی به زیباسازی شهر روی آورده‌ایم و سعی کرده‌ایم محیطی مناسب برای زائران که همواره مهمان شهرمان هستند، فراهم کنیم. خوشبختانه اقداماتی که در ابتدای هر سال انجام داده‌ایم چه در میان شهروندان ساکن و چه نزد مهمانان بازتاب خوبی داشته و حتی برخی از همکاران ما در شهرهای دیگر کشور نیز از ابتکار هنرمندان مشهدی بی‌نصیب نمانده‌اند. من فکر می‌کنم این اقدام که هرساله در مشهد روی می‌دهد هم در شهرهای دیگر توسعه یافته، هم به جامعه هنری فرصت نوآوری و خلاقیت می‌دهد و هم باعث می‌شود روحیه شهروندان بهتر شود و در نهایت یک خیر توامان برای همه داشته باشد.

کد خبر 196410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز