سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس انرژی از پذیرش برق در بورس انرژی خبر داد و گفت: بورس انرژی فعالیتش را تا پایان سال به‌طور رسمی آغاز می‌کند.

بورس

به گزارش همشهری، نخستین نشست هیأت مدیره بورس انرژی روز گذشته با حضوررئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مؤسسان بورس انرژی برگزارشد و طی آن موضوع پذیرش برق و اوراق سلف نفتی در بورس انرژی مطرح شد که در نهایت برق به‌عنوان نخستین کالا در بورس انرژی پذیرفته شد و برنامه پذیرش اوراق سلف نفتی هم به‌دلیل کمبود مدارک به نشست بعدی هیأت پذیرش موکول شد.

اوراق سلف در جلسه بعدی

شاپور محمدی مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با همشهری، دراین باره گفت: روز گذشته برق به‌عنوان نخستین کالادر بورس انرژی پذیرفته شد و اوراق سلف نفتی هم نیاز به تکمیل اطلاعات داشت که به نشست بعدی موکول شد. پذیرش برق هم به‌صورت نقد و هم به‌صورت سلف انجام شد.

او در پاسخ به این پرسش که معاملات بورس انرژی از چه زمانی به‌صورت رسمی آغاز می‌شود؟ گفت: آغاز معاملات بورس انرژی به‌صورت رسمی، به تأمین نقدینگی از سوی وزارت نیرو بستگی دارد. در واقع یکی از مشکلات آغاز به‌کار معاملات بورس انرژی تأمین نقدینگی است چون مبلغ فروش برق باید به‌طور مستقیم به خزانه دولت واریز شود و با توجه به اینکه شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع برق نمی‌توانند این وجوه را تأمین کنند، قرار شد که وزارت نیرو این نقدینگی را تأمین کند. به گفته وی، معاملات رسمی بورس انرژی تا پایان سال با تأمین نقدینگی از سوی وزارت نیرو آغاز می‌شود.

میزان عرضه برق

محمدی در پاسخ به این پرسش که چه میزان برق تولیدی کشور در بورس انرژی معامله خواهد شد؟ گفت: پیش‌بینی شده است که در سال‌جاری 30درصد برق مصرفی کشور در بورس انرژی مبادله شود و وزارت نیرو مجوز این کار را دریافت کرده است؛ ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال آینده 50تا 80درصد برق مصرفی کشور در بورس انرژی مبادله شود.

کد خبر 196510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز