سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: دیروز با عرضه 100تن گندم بار دیگر معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا از سر گرفته شد.

طرح

به گزارش همشهری، یکی از بخش‌هایی که با افزایش قیمت دلار صدمه زیادی خورد رینگ کشاورزی بورس کالا بود؛ در واقع افزایش قیمت دلار و به‌دنبال آن تعیین نرخ ارز مرجع برای بسیاری از اقلام کشاورزی موجب شد که معاملات تالار کشاورزی بورس کالا به تعطیلی کشیده شود.

بیش از چند‌ماه بود که هیچ مبادله‌ای در رینگ کشاورزی بورس کالا انجام نمی‌شد به‌دلیل اینکه سازمان بورس از مبادله محصولات کشاورزی که ارز مرجع دریافت می‌کردند جلوگیری کرده بود اما از روز گذشته با عرضه 100تن گندم دامی کردستان به قیمت هر کیلو پنج‌هزار و 650 ریال بار دیگر چراغ معاملات تالار کشاورزی روشن شد.

در همین رابطه عباس بنا‌زاده مدیر توسعه بازار و ناظرمعاملات کشاورزی بورس کالا در گفت‌وگو با همشهری در توضیح دلایل توقف معاملات رینگ کشاورزی گفت: سا زمان بورس و اوراق بهادار به‌دلیل تعیین نرخ ارز مرجع از سوی دولت برای محصولات کشاورزی مبادلات رینگ کشاورزی را متوقف کرده بود.

استدلال سازمان بورس این است که محصولاتی که ارز مرجع دولتی دریافت می‌کنند، قابلیت رقابتی ندارند و نمی‌توان این محصولات را در بورس عرضه کرد، چرا که فضای بورس یک فضای رقابتی است که قیمت براساس نظام عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. بنا‌زاده با اشاره به عرضه 100تن گندم در مبادلات تأکید کرد: عرضه محصولاتی که ارز مرجع دریافت نمی‌کنند در تالار کشاورزی بورس کالا از سر گرفته شد و ما امیدواریم عرضه این محصولات در روز‌های آینده افزایش یابد.

ناظر معاملات کشاورزی بورس کالا در پاسخ به این پرسش که چه کالاهایی شامل دریافت ارز مرجع نمی‌شوند؟ گفت: کا‌لاهایی مانند کنجاله، ذرت و برنج خارجی ازجمله کالاهایی هستند که شانس عرضه در بورس کالا را دارند.

کد خبر 197289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز