یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه‌ آلمان از پیوستن ترکیه به اتحادیه‌ اروپا پشتیبانی کرد و آن را نشانه همگونی بین اسلام و دموکراسی دانست.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه‌ آلمان در گفتگو با روزنامه‌‌هانوفر آلگمانیه سایتونگ آلمان با اشاره به گفتگوهای کنونی با ترکیه برای پیوستن این کشور به اتحادیه‌ اروپا تاکید کرد که تحقق این امر بر امنیت و ثبات اروپا تاثیر مثبت می‌گذارد.

اشتاین مایر همچنین نسبت به پیامد‌های نامناسب عدم برخورد درست با ترکیه در خصوص پیوستن این کشور به اتحادیه‌ اروپا هشدار داد.

وی همچنین پیامد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را در جهان اسلام مثبت ارزیابی کرده و خاطرنشان کرد: این امر نشانه‌ عدم وجود تناقض بین‌ اسلام و دموکراسی است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز در گفت‌وگو با مجله اشپیگل از اتحادیه‌ اروپا خواست تا موضع‌گیری آشکاری را در خصوص پیوستن ترکیه به این اتحادیه بگیرد.

اردوغان گفت که اتحادیه‌ اروپا باید دربرابر این موضوع صادقانه و با صراحت سخن بگوید و چنانچه خواهان عضویت ما نیست با اعلام صریح این امر از هدر دادن وقت جلوگیری کند.

اردوغان ادامه داد: ما یک برنامه‌ زمانی مشخصی برای گفتگو می‌خواهیم و با توجه به این که آلمان ریاست دوره‌ای اتحادیه‌ اروپا را بر عهده گرفته انتظارات ما از این کشور در راستای تحقق عضویت ترکیه در اتحادیه‌ اروپا زیاد است.

وی در عین حال از اقدام آلمان مبنی بر عدم دعوت از نمایندگان ترکیه جهت حضور در جشن تأسیس اتحادیه اروپا انتقاد کرد و آن را اشتباه بزرگ دانست.

در همین حال کارلو مارسیلی، سفیر ایتالیا در آنکارا نیز ضمن دفاع از عضویت ترکیه در اتحادیه‌ اروپا گفت: ترکیه یک کشور اروپایی شده و چنانچه کسی تحمل دیدن این موضوع را ندارد می‌تواند چشم‌هایش را ببندد!

وی به پیشرفت محسوس ترکیه به ویژه در زمینه‌ اقتصادی اشاره کرد و گفت که ایتالیا از مذاکرات ترکیه با اتحادیه‌ اروپا به شدت حمایت می‌کند و معتقد است که در نهایت آنکارا در هدف خود جهت پیوستن به اتحادیه اروپا پیروز خواهد شد.

سفیر ایتالیا در ترکیه بار دیگر بر حمایت کشورش جهت تحقق این امر تأکید کرد.

کد خبر 19693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز