جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست مقامات اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که با هدف آگاهی از سیاست های انرژی طرفین در بروکسل برگزار شده بود، به کار خود پایان داد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بی بی جی در طی این نشست یک روزه شرکت کنندگان دیدگاه های خود را در باره دورنمای انرژی تا سال ۲۰۳۰ بیان داشتند.
دو طرف اعلام داشتند که بر طبق مطالعات قابل اعتماد گوناگون، منابع  سنتی و غیر سنتی نفت برای برآوردن تقاضا وجود دارد.

با وجود این هدف اصلی این نشست آگاهی بیشتر اتحادیه اروپا و اوپک از دیدگاه های طرف مقابل در باره سیاست های انرژی بود.

در حالی که تولید کنندگان نفت خواستار توضیح اتحادیه اروپا درباره چگونگی سیاست های این گروه، مانند افزایش استفاده از انرژی های تجدید پذیر بر تقاضای نفت و گاز هستند، اتحادیه اروپا به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت جهان خواستار اطلاعات بیشتر در باره سیاست های اوپک در باره عرضه انرژی در آینده است.

اعضای اتحادیه اروپا اوایل سال جاری موافقت کردند برای ارتقای استفاده از انرژی های تجدید پذیر هدف تعهد آوری تعیین کنند تا به این ترتیب منابع عرضه انرژی خود را متنوع سازند. بر این اساس تا سال ۲۰۲۰، ۲۰ در صد مصرف انرژی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از منابع انرژی تجدید پذیر تامین خواهد شد. این تصمیم نگرانی اوپک را از مازاد عرضه نفت در پی داشته است.

هم اتحادیه اروپا و هم اوپک از تقویت متنوع سازی ترکیب انرژی شامل منابع تجدید پذیر و سوخت های گیاهی استقبال کردند. در این نشست همجنین اوپک و شماری از اعضای آن دیدگاه های خود را در باره اهداف افزایش ظرفیت تولید نفت و اقدامات مربوط به تثبیت بازار  ارائه کردند.

اتحادیه اروپا که نگران امنیت عرضه انرژی خویش است خواستار تماس با اوپک به هنگام تصمیم گیری این سازمان در باره کاهش،حفظ  و افزایش ظرفیت تولید است.

نشست مشترک اوپک و اتحادیه اروپا بخشی از «گفت و گوی انرژی اتحادیه اروپا ـ اوپک» بود که در دسامبر سال ۲۰۰۴ با هدف تبادل نظر در باره موضوعات انرژی مورد علاقه دو طرف از جمله تحولات بازار نفت و تاثیر بالقوه آن بر کمک به ثبات، شفافیت و پیش بینی پذیری در بازار نفت ایجاد شد.

این نشست همچنین مقدمه ای بود برای برگزاری نشست وزارتی اوپک و اتحادیه اروپا که قرار است ۳۱ خرداد (۲۱ ژوئن) در وین برگزار شود.

کد خبر 23387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز